کد خبر: ۱۰۵۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳


از نظر آموزه‌های قرآنی، اقتصاد، ستون فقرات هر ملتی است، به طوری که ملت فقیر، ملتی است که ستون فقرات نداشته و نمی‌تواند سر پا بایستد. (نساء، آیه 5)
مشهور است که «من لامعاش له لامعاد له»‌؛ یعنی کسی که معیشت دنیا ندارد، آخرت ندارد و بی‌دین است؛ پس کسی که دنیا ندارد آخرت را هم ندارد.
در همین راستا پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) می‌فرماید : اللّهُمَّ بارِک لَنا فِی الخُبز ، ولا تُفَرِّق بَینَنا و بَینَهُ؛ فَلَولاَ الخُبزُ ما صَلَّینا و لا صُمنا، و لا أدَّینا فَرائِضَ رَبِّنا؛ خدایا! براى ما در نان برکت قرار ده و میان ما و آن، جدایى مینداز. اگر نان نبود، ما نماز نمى‌خواندیم و روزه نمى‌گرفتیم و واجب‌هاى پروردگارمان را انجام نمى‌دادیم.(فروع کافی، ج 6، ص 287)
پس ملتی که نان ندارد، دین هم ندارد، زیرا بی‌ستون فقرات است و مایه قوام و قوت ایستادن و ایستادگی هم ندارد و فاقد دین و آخرت نیز می‌باشد؛ از همین رو پیامبر اکرم می‌فرماید: کَادَ اَلْفَقْرُ أَنْ یَکُونَ کُفْراً؛ نزدیک است که فقر کفر باشد. (کافی، ج 2، ص 307) یعنی اگر فقر عین کفر نباشد چیزی نزدیک کفر است و انسان و ملت فقیر در معرض بی‌دینی قرار دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار