کد خبر: ۱۰۵۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳

سید تقی کبیری

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

مشکلات اقتصادی ایجاد شده برای مردم در پی شیوع بیماری کرونا واقعیتی تلخ و انکار ناپذیر است که باعث زیانهای جبران ناپذیری برای مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر شده است. به همین دلیل دولت ایران مانند دیگر دولتهای جهان تصمیم گرفت از مردم حمایت کند اما مشکل اینجاست که بستههای حمایتی دولت برای حمایت از نیازمندان کافی نیست...دولت راههای تأمین مالی و معیشتی برای افراد روزمزد در ایام شیوع بیماری کرونا در نظر گرفت. اگرچه دولت برای قشر آسیبپذیر بستههای حمایتی در نظر گرفت، اما این بستههای ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی و حتی وام یک میلیون تومانی برای تأمین قشر روزمزد و کارگر کافی نیست، ضمن آنکه بخشی از جامعه هدف شناسایی نشدند و نبود بانک اطلاعاتی برای شناسایی افراد نیازمند، معضلی جدی است.

البته راهکارهای متفاوتی میتوان برای حمایت در نظر گرفت که بخشودگی قبوض آب، برق، گاز، تلفن و... تا سقف مشخصی یکی از این راهکارهاست که البته بسیار هم ضروری است. بی شک این هزینههای جاری برای مردم نگرانیهای بسیاری ایجاد کرده و اگرچه به تأخیر انداختن اقساط بانکها اقدام قابلتوجهی است اما احتمال سرپیچی برخی از بانکها از این تصمیم بسیار است یا امکان دارد در آینده به دلیل تأخیر در پرداخت، برای مردم جریمه در نظر گیرند.

اما نکته مهم سابقه بدی است که در کمکهای دولتی و سواستفاده از آن وجود دارد به نوعی که انحراف در تخصیص این کمکها همواره باعث نگران بوده و اکنون نیز باعث نگرانی است. به همین دلیل ضرورت شناسایی دقیق افراد نیازمند در سراسر کشور بیش از پیش احساس میشود. البته در نظر گرفتن یک سایت یا سازمان به منظور مراجعه افراد به آن در این برهه از زمان با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب مردم ضروری است.چبا وجود تمام این مسائل و درصورت اعمال پیشنهادات فوق، دولت تنها میتواند تا حدودی ضررهای اقتصادی وارده به جامعه را جبران کند در غیر این صورت اتفاقهای ناگواری به لحاظ اقتصادی خواهد افتاد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار