کد خبر: ۱۰۸۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
وضعیت شیوع و ابتلا به ویروس منحوس در جهان را بررسی می‌کند

سلامت نیوز:تا شب گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سطح جهان از سه میلیون نفر هم گذشت و نزدیک به 200 هزار نفر نیز تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،با این حال هزینه اقتصادی هنوز در سطح جهان به کشورها تحمیل می‌شود. در حالی که اقتصاد اغلب کشورهای درگیر فلج شده، اما آنها تمام توان خود را روی مهار این ویروس چند نانومیکرونی گذاشته‌اند.چین کشور چین که به عنوان مبدا شیوع این ویروس در جهان شناخته می‌شود، این روزها شرایط بهتری نسبت به دیگر کشورها دارد، به طوری که روز گذشته رییس کمیته ملی بهداشت و سلامت چین اعلام کرد که میزان بهبود کل مبتلایان به کرونا در ووهان 2/92 درصد و میزان بهبود مبتلایان حاد هم 9/88 درصد بوده است.

چین در خصوص درمان کرونا، ساز‌وکارهای مدیریت درمان پزشکی ایجاد کرده که از جمله آنها می‌‌توان به گزارش ۲۴ ساعته موارد ابتلا، بررسی موارد فوتی، مشاوره مشترک پزشکان و بازرسی متخصصان اشاره کرد و همچنین به طور جامع هر یک از مبتلایان تحت مراقبت دقیق پزشکی قرار گرفته‌اند. با وجود اینکه شهر ووهان تقریبا پاک‌‌سازی شده است اما هنوز در پکن محدودیت‌های رفت و آمد اعمال شده است.

شهرداری پکن هم اخیر با تصویب آیین‌نامه‌ای جدید، تصمیم گرفته هرگونه مصرف و تجارت حیوانات وحشی را در این شهر ریشه‌کن کند و مجازات‌های سخت‌تری را نیز برای خاطیان در نظر گرفته است. طبق آخرین آمارهای رسمی در ۲۴ ساعت گذشته هم در چین ۱۱ مبتلای جدید شناسایی ‌شدند که ۶ مورد آنها وارداتی و پنج مورد هم با منشا داخلی بودند.


ایرانآخرین آمار می‌گوید که تعداد مبتلایان در ایران به 91 هزار نفر و تعداد افراد فوت‌شده نیز به پنج هزار و 800 هزار رسیده است؛ با این حال کشور ما بهترین عملکرد را در منطقه داشته و رعایت ‌کردن مردم و یک ماه قرنطینه خانگی توانسته از شیوع زیاد این بیماری جلوگیری کند.

این روزها در حالی که طرح فاصله‌گذاری هوشمند در کشور اجرایی شده است، به نظر می‌رسد فضای روانی مردم تغییر کرده و ممکن است طی هفته‌های آتی مجدد منجر به صعود شیب نمودار شود. کارشناسان می‌گویند برای همه مناطق کشور نباید یک نسخه واحد پیچید و در مناطقی که شیوع کمتر است، مانند مناطق جنوبی، می‌توانند کسب‌وکارها را راه‌اندزی کنند و برعکس در کلان‌شهرهایی که شیوع بیشتر است، این فاصله‌گذاری باید با جدیت بیشتری انجام شود.

هند هندوستان از جمله کشورهایی است که با شیوع کرونا دچار معضلات دیگری هم شده است. میلیون‌ها هندی طی هفته‌های اخیر بیکار مانده‌اند و حالا با خطرِ جدی گرسنگی روبه‌رو شده‌اند. بزرگ‌ترین مشکلی که تاکنون مردم هند با آن مواجه شده‌اند در دسترس نبودن مواد غذایی یا نحوه جیره‌بندی آن‌هاست. بسیاری از کارگران هند که به دلیل محدودیت‌های قرنطینه‌ای در این کشور قادر به کار ‌کردن نیستند، نسبت به این اقدام دولت اعتراض کرده‌اند.

آن‌ها می‌گویند فاصله‌گذاری اجتماعی یک امتیاز برای اقشار مرفه جامعه است که اقشار فرودست قادر به اجرای آن نخواهند بود. بسیاری از این افراد در زاغه‌های شلوغ و پرازدحامی زندگی می‌کنند که رعایت اصول بهداشتی در آن‌ها به دلیل شرایط غیربهداشتی بسیار دشوار است. بخش غیررسمی کارگران روزمزد، کارگران پیمانکاری و کارگران مهاجر تقریبا ۸۱ درصد از جمعیت شاغل کشور هند را تشکیل می‌دهد که همگی در شرایط قرنطینه خانگی از کار بازمانده‌اند. دولت هند هزاران اردوگاه امدادرسانی را تأسیس کرده است که در آن غذا و سرپناهی رایگان برای فقرا و مهاجران فراهم می‌شود اما با وجود تعداد زیاد این افراد، نمی‌توان به همه آن‌ها به طور مداوم رسیدگی کرد.


انگلستانانگلیس جزو 10 کشور اول جهان از نظر سطح رفاه و همچنین امکانات پزشکی و درمانی است. با این حال تاکنون بیش از 155 هزار نفر در این کشور مبتلا به کرونا شده‌اند و بیش از ۲۰ هزار نفر نیز جان باخته‌اند. آمارها نشان می‌دهد که دست‌کم دو میلیون عمل جراحی برای سه ماه آینده در بیمارستان‌های این کشور تعلیق شده تا فضا برای پذیرش موج بیماران مبتلا به کرونا اشغال نشود.

انگلیس در حالی دوره اوج پاندمی ابتلا به کرونا را سپری می‌کند که به‌شدت از لحاظ کمبود تجهیزات پزشکی در مضیقه است. بیمارستان‌ها از نظر سرعت افزایش و وخامت حال بیماران در حال انفجار هستند و پزشکان هشدار داده‌اند که اگر ملزومات بهداشتی تامین نشوند، دست از کار می‌کشند.

دولت انگلیس از چهارم فروردین گذشته برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، با اعلام وضعیت اضطراری، مقررات منع رفت و آمد را به اجرا گذاشت. بر اساس این مقررات تمام مساجد، کنیسه‌ها، کلیساها، سالن‌های ورزشی، مدارس و آرایشگاه‌ها تعطیل ‌شدند اما این روزها فشارها برای خروج از شرایط قرنطینه در انگلیس بالا گرفته است.

بسیاری از سیاستمداران بر این باورند که تدام قرنطینگی می‌تواند کشور را به مرز ورشکستگی برساند. انگلیس به تازگی برای رفع پلکانی قرنطینگی طرح خوشه‌ای را در نظر گرفته است. خبرگزاری دیلی‌میل نوشته است شهروندان در گروه‌ها (خوشه‌ها)ی 10نفره، متشکل از اعضای خانواده و دوستان نزدیک برای ملاقات با یکدیگر بروند تا به تدریج محدودیت‌ها کاسته شود. جالب است بدانید نتایج تازه‌ترین بررسی‌های انجام‌شده در انگلیس نشان داده که ترمیم خسارت‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور سه سال زمان می‌برد.

آفریقاشیوع کرونا کلان‌شهرهای آفریقا را نیز مانند سایر نقاط جهان درگیر خود کرده است. از ژوهانسبورگ، مرکز اقتصادی آفریقای جنوبی گرفته تا کامپالا، پایتخت اوگاندا همه گرفتار ویروس کرونا شده و زندگی عادی با اعمال تعطیلی‌ها و مقررات منع آمدوشد دستخوش تغییر شده است. یک موسسه آفریقاشناسی اعلام کرده که مبارزه موفق با ابولا و سایر بیماری‌ها در آفریقا نشان می‌دهد همیشه کمک‌های بین‌المللی و پول زیاد، تعیین‌کننده‌های اصلی میزان موفقیت در این مبارزه نیستند؛ البته در صورت افزایش بیماران و شدت ‌گرفتن بحران به هر دوی این‌ها نیاز است اما در مرحله نخست مبارزه با ابولا، این جوامع محلی، سازمان‌های مدنی و مسوولان منطقه‌ای بودند که جلوی بیماری را ‌گرفتند؛ عاملی که باعث شده آفریقا هنوز مانند دیگر قاره‌ها درگیر کرونا نشود.

این است که این ویروس ابتدا سراغ سایر مناطق جهان رفته و آفریقا فرصت داشته خود را برای مقابله با آن آماده کند. با این حال سازمان بهداشت جهانی با وجود موفقیت اولیه کشورهای آفریقایی در مهار کرونا از این امکان سخن گفته که این قاره ممکن است شدیدتر از سایر ملل جهان گرفتار این بیماری شود.

آمریکاایالات متحده آمریکا با ۵۱ هزار کشته بیشترین قربانی را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در جهان دارد. ایتالیا، اسپانیا و فرانسه به ترتیب بعد از آمریکا بیشترین قربانی را دارند. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا روز جمعه، پنجم اردیبهشت بسته حمایت مالی ۴۸۴ میلیارد دلاری را امضا کرد. این مشوق مالی در درجه اول برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط تصویب شده است.

ایالات متحده چندین دهه است که نه با دشمنان واقعی و نه با ویروس‌ها در جنگ نبوده است و اکنون که تهدید از درون این کشور ناشی می‌‌شود، مقامات آمریکایی به سادگی نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند. یکی دیگر از نقاط آسیب‌پذیر سیستم درمانی در ایالات متحده که دائماً بحث‌های سیاسی را نیز به‌وجود می‌‌آورد، سیستم بیمه است؛ اما آسیب‌پذیرترین وضعیت مربوط به بیش از 27.5 میلیون آمریکایی است که اصلاً بیمه ندارند.

به عبارت دیگر ، 8.5 درصد از مردم اصلاً شانس استفاده از خدمات پزشکی را ندارند؛ البته آنها می‌ توانند به اورژانس بروند و در صف قرار گیرند، ولی این هم تضمین‌کننده نخواهد بود. این روزها این قشر از جامعه آمریکا نیز مانند دولت ایالات متحده نمی‌دانند که در شرایط بحرانی کنونی، باید چه‌کار کنند.

اسپانیااسپانیا بعد از آمریکا با 225 هزار مورد شناسایی‌شده، بیشترین مبتلایان به کرونا را در سطح جهان دارد. با این حال در روزهای اخیر تعداد مبتلایانی که روزانه شناسایی می‌کند، کمتر شده است که به نظر می‌رسد این موضوع از تاثیرات ناشی از قرنطینه در هفته‌های گذشته باشد. از زمان شیوع ویروس کرونا در اسپانیا، علاوه بر کادر درمانی، نیروهای ارتش هم مانند سایر کشورهای درگیر در بالاترین سطح از توان خود برای مقابله با این بیماری بسیج ‌شدند؛ انتقال بیماران به بیمارستان‌ها، حمل‌ونقل افراد متوفی، نظافت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، توزیع تجهیزات مراقبتی بهداشتی در سطح کشور نمونه‌هایی از خدمات ارتش اسپانیا در این روزهای سخت است.

کشور اسپانیا در حالی با تبعات اجتماعی این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند که ویروس کرونا سایه سنگین خود را بر اقتصاد اسپانیا نیز افکنده، به گونه‌ای که از میانه ماه مارس به این‌سو، ۹۰۰ هزار شغل از بین رفته است و در صورت تداوم شرایط هشدار و قرنطینه سراسری، این کشور سقوط بی‌سابقه ۱۴ درصدی در اقتصاد و کاهش ۸۱ درصدی فعالیت صنعت کلیدی گردشگری را تجربه خواهد کرد.

آلمانآلمان یکی از موفق‌ترین کشورها در مبارزه با شیوع ویروس کرونا در جهان به شمار می‌رود. تعداد بسیار کم قربانیان در آلمان به نسبت دیگر کشورهای اروپایی، از همان روزهای نخست بالا ‌گرفتن بحران تعجب‌بر‌انگیز شده بود. کشور آلمان این توانایی را دارد که هر هفته ۵۰۰ هزار تست کرونا انجام دهد؛ اقدامی که از نظر متخصصان باعث تشخیص زودهنگام این بیماری در افراد شده و به پایین نگه داشتن آمار مرگ و میر در این کشور کمک کرده است.

یکی از دیگر دلایل پایین بودن شمار قربانیان کرونا در آلمان این است که این کشور انجام تست‌های تشخیص کرونا را خیلی زودتر از بسیاری از کشورهای جهان آغاز کرده است. استفاده از شبکۀ وسیعی از آزمایشگاه‌ها در سراسر آلمان که دربارۀ این ویروس آگاهی‌های لازم را دریافت کرده بودند و با یکدیگر ارتباط داشتند نیز باعث شد تا انجام شمار بالایی از تست‌های تشخیص کرونا در کوتاه‌ترین زمان ممکن میسر شود.

وزیر تحقیقات آلمان به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد بودجه‌ای ۱۵۰ میلیون یورویی را به حمایت از این شبکۀ آزمایشگاهی و بهبود کیفیت تبادل اطلاعات میان آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه‌های آلمان اختصاص دهد. بر اساس اطلاعات این نهاد بهداشتی در آلمان تا به حال 5640 نفر در آلمان بر اثر ابتلا به کرونا جان داده‌ و 154175 نفر هم به این بیماری مبتلا شده‌اند.

برچسب ها: کرونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار