کد خبر: ۱۰۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۸
به رغم این که تولید گاز بیش از 100 میلیون متر مکعب افزایش یافته با ورود موج جدید هوای سرد به کشور، باز هم روند مصرف از تولید پیشی گرفت و میزان گاز تحویلی به نیروگاه ها کاهش یافت.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، در حالی که میزان تولید گاز از فازهای اولویت دار پارس جنوبی، امروز 105 میلیون متر مکعب افزایش یافته است، همچنان مصرف گاز از میزان تولید جلو تر است به طوری که در 24 ساعت گذشته میزان مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته 107 میلیون متر مکعب بیشتر بوده است.

بر این اساس طی 24 ساعت گذشته بخشهای خانگی، تجاری، صنایع غیره عمده، نیروگاهها و صنایع عمده ٦٢١ میلیون مترمکعب گاز مصرف کرده اند.

به علاوه با کاهش دما میزان تحویل گاز به نیروگاه ها نیز بیش از 20 میلیون متر مکعب کاهش یافته چرا که در روز اول اسفند ماه 1393 میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه ها تحویل داده شده بود، اما این میزان در روز گذشته 81 میلیون متر مکعب بوده است همچنین در مدت مشابه سال گذشته نیز ٨٣ میلیون مترمکعب گاز به بخش نیروگاهی تحویل شده است.

بر اساس این گزارش در ١٠ ماه ابتدایی سال گذشته میزان مصرف به صورت میانگین روزانه ٢١٥ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی بوده اما این مقدار در مدت مشابه امسال به ٢٢١ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است به عبارت دیگر در 10 ماه ابتدایی سال جاری، ٦٧ میلیارد و ٤٩٢ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی مصرف شده است در حالی که در مدت مشابه پارسال ٦٥ میلیارد و ٩٦٠ میلیون مترمکعب گاز در این بخش مصرف شده است.

بنا به این گزارش اگرچه ایران حجم عمده ای از ذخایر گازی دنیا را در اختیار دارد، اما الگوی مصرف در داخل کشور مانع از آن شده که ایران بتواند نفش مهمی را در بازار جهانی انرژی در حوزه گاز ایفا کند و حتی مصرف انرژی در کشور به گونه ای است که اعلام شده اگر این روند به صورت فعلی ادامه یابد، ایران در ١٤٠٤ به بعد باید وارد کننده انرژی شود.

از سوی دیگر روند افزایش قیمت ها به گونه ای نبوده که منجر به استفاده بهینه از انرژی شود در همین راستا بررسی نحوه اجرای گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها و چگونگی افزایش قیمت گاز، نشان می دهد که در مورد گاز طبیعی، قیمت گاز برای کلیه مشترکان خانگی بنا به مصوبه هیات وزیران باید به میزان 20 درصد افزایش می یافت اما وزارت نفت به صورت یکسان 14 تومان به همه پله‌های مصرف گاز خانگی، فارغ از دهک‌های مصرف اضافه کرد.

البته شرکت ملی گاز با دفاع از این روش افزایش قیمت، اعلام کرده که این مصوبه بر اساس اعمال درصد به جدول شماره 1 قانون هدفمندی یارانه ها که مربوط به گازبها است اجرا شده است و با توجه به این که متوسط قیمت در کلیه پلکان ها 70 تومان بوده است، 20 درصد این رقم معادل 14 تومان به بهای گاز اضافه شده و متوسط گاز بها 84 تومان شده است.

به نظر می‌رسد علاوه بر اعمال سیاست های قیمتی درست برای کنترل مصرف، فرهنگ سازی نیز نقش بسیار مهمی نیز در این زمینه دارد که متاسفانه تاکنون آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار