کد خبر: ۱۰۹۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
حافظ کل قرآن کریم می‌گوید: اکثر آیات قرآن کریم، امید را در انسان زنده می‌کند و هر آیه‌ای را از قرآن بخوانید امید می‌گیرید و به نظر من امیدبخش‌ترین آیه در قرآن لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ (بخشی از آیه 53 سوره زمر) هرگز از رحمت من ناامید نشوید و این یعنی امیدواری که به بنده‌اش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از بافت، رمضان ماه نزول قرآن است و تلاوت قرآن در این ماه بیشتر از ماه‌های دیگر است، شب‌های قدر شب‌هایی است که مومنان و بندگان قرآن بر سر می‌گذارند و خدا را به قرآنش قسم می‌دهند و طلب عفو می‌کنند، هر آیه که از قرآن تلاوت شود ثوابش چندین برابر روزهای عادی است که به تلاوت قرآن می‌پردازیم و اثراتی که قرآن روی بندگی انسان‌ها می‌گذارد فراوان است و موجب شده مسیر هدایت را در عمل به قرآن ببینند. این ماه مبارک بهانه‌ای شد تا با بانوی حافظ کل قرآن در شهرستان بافت گفت‌وگویی داشته باشیم.

فارس: خودتان را معرفی کنید؟

 زهرا سلطانی‌نژاد ساکن شهرستان بافت، خانه‌دار و مربی قرآن به‌صورت آزاد و دارای دو فرزند هستم.

فارس:چه شد که حافظ کل قرآن شدید؟

سلطانی‌نژاد: حافظ قرآن بودن توفیق می‌خواهد و از همان کودکی اجداد ما در زمینهٔ قرآن خیلی فعالیت داشتند، پدرم و عموهایم در امر قرآن خیلی فعال بودند به‌صورت مکتبی آموخته بودند و به دیگران هم آموزش می‌دادند و از کودکی علاقه‌مند به قرآن بودم و جرقه‌هایی در من از کودکی ایجاد شد.

فارس: از چه وقت شروع به حفظ کردید؟

سلطانی‌نژاد: از سال 82 تا 84، 18 جزء از قرآن کریم را حفظ کردم و از سال 84 فرزندم به دنیا آمد و وقفه‌ای افتاد و تا سه سال توفیق نداشتم قرآن را حفظ کنم و از سال 87 مجدد شروع کردم و سال 93 حفظ کل قرآن را تمام کردم.

فارس: به نظر شما بهترین موقع استفاده از قرآن چه وقت است؟

سلطانی‌نژاد: طبق تجربه خودم صبح زود و قبل از نماز ظهر و قبل از غروب آفتاب، به شاگردهایم می‌گویم زمانی قرآن را حفظ کنید که رغبت داشته باشید و حال دل و روحتان خوب باشد.

فارس: آیا تا به‌ حال در مسابقات قرآنی شرکت کرده‌اید و مهمترین فعالیت قرآنی شما چه بوده است؟

سلطانی‌نژاد: در مسابقات دانشگاهی سال 94-93 در  حفظ 20 جزء رتبه اول استانی را داشتم. در زمینهٔ آموزش روخوانی و روان‌خوانی از سال 1384 فعالیت دارم و در حال حاضر در آموزش حفظ قرآن فعالیت دارم.

فارس: به نظر شما امیدبخش‌ترین آیه قرآن کدام است؟

سلطانی‌نژاد: اکثر آیات قرآن کریم، امید را در انسان زنده می‌کند و هر آیه‌ای را از قرآن بخوانید امید می‌گیرید و به نظر من امیدبخش‌ترین آیه خداوند در قرآن لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ (بخشی از آیه 53 سوره زمر) هرگز از رحمت من ناامید نشوید و این یعنی امیدواری که به بنده‌اش می‌دهد و آیه «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّیْلِ ۚ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ ۚ ذَٰلِکَ ذِکْرَىٰ لِلذَّاکِرِینَ» (آیه 114 هود) نماز پنج‌گانه را به‌جا بیاورید که گناهان ما به‌وسیله حسنات‌مان پاک می‌شود و اگر گناهی هم کرده باشیم در طول روز با انجام نمازهای پنج‌گانه گناهان ما محو می‌شوند این بهترین امیدی است که خداوند به انسان می‌دهد.

فارس: تأثیر حفظ قرآن برای یک مادر و دیگران چه می تواند باشد؟

سلطانی‌نژاد: قرآن در زندگی برای بانوان بسیار تأثیر دارد و نقش اصلی را در زندگی مادر اجرا می‌کند و چون راوی، قرآن است در بقیه هم می‌تواند تأثیر بگذارد. قرآن قلب انسان را جلا می‌دهد و افکار انسان را خوب می‌کند و ما باید با بقیه فرق داشته باشیم چون آیات قرآن در قلب و ذهن ما وجود و باید روی این‌ها کارکنیم و تمرین بندگی کنیم. قرآن تأثیر زیادی در زندگی دارد و موجب می‌شود سبک زندگی‌ انسان عوض شود و روی صبر و ایمان تأثیر دارد و انسان را خیلی صبور می‌کند.

فارس: در مسیر حفظ قرآن کریم، کدام آیه را بیشتر دوست داشتید؟

سلطانی‌نژاد: سوره بقره جزء 2، وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (آیه 186 سوره بقره) و این آیه را به خاطر این دوست دارم که محبت زیادی خداوند نسبت به بندگانش است و می‌گوید من از همه به شما نزدیک‌تر هستم اگر من را بخوانید و یاد کنید من هم شمارا درمی‌یابم.

فارس: پیام قرآن برای ما چه می‌تواند باشد و برای علاقه‌مندان به حفظ چه پیشنهادی دارید؟

سلطانی‌نژاد: ما به دستورات قرآن عمل کنیم و آن‌چه را نهی کرده بپرهیزیم و آن‌چه را واجب کرده خداوند انجام بدهیم این بهترین پیام است چون عاقبت‌ به‌ خیری ما در همین‌هاست.

کسی که علاقه دارد همت و تلاش کند اول حفظ قرآن ممکن است سخت باشد بگوید چه طوری حفظ کنم و آیات قرآن سخت است، اما وقتی با همت و تلاش شروع کنید بعد قرآن ما را سمت خودش می‌کشد و ما با قرآن انس زیادی پیدا می‌کنیم و خود قرآن نمی‌گذارد از آن جدا شویم.

فارس: وقتی آخرین سوره قرآن را حفظ می‌کردید، چه حسی داشتید؟

سلطانی‌نژاد: دورانی که انسان قرآن را حفظ می‌کند حس سبک‌بالی دارد.

سخن پایانی...

سلطانی‌نژاد: دوست دارم قرآن بیشتر و پررنگ‌تر مخصوصاً بین جوانان باشد و متأسفانه خیلی از خانواده‌ها هستند نسبت به قرآن و نماز بی توجهی می‌کنند و به نظر من خیلی کم‌کاری می‌شود در زمینهٔ قرآن و نماز باید بیشتر از این مسئولان به فکر باشند و از نظر دینی و اعتقادی جوان ما را بسازند.

انتهای پیام/3388/ب

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار