کد خبر: ۱۰۹۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
یک گزارش رسانه‌ای حاکی‌ست که پادشاه مغرب پیشنهاد وسوسه‌برانگیز ولیعهد ابوظبی، که مبتنی بر حمایت مغرب از "خلیفه حفتر" ژنرال بازنشسته لیبیایی مقابل نفت و پروژه‌های سرمایه‌گذاری است را رده کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از القدس العربی، وب‌سایت "الایام 24" مغرب به نقل از یک افسر اطلاعاتی اماراتی گزارش داد، "محمد بن‌زاید" ولیعهد ابوظبی به "محمد ششم" پادشاه مغرب نفت لیبی را با قیمتی وسوسه‌برانگیز و نیز تنظیم پروژه‌هایی برای شرکت‌های مغربی پیشنهاد داد.

این افسر اماراتی در توییتی در حساب کاربری "بدون ظل" (بدون سایه) ادعا کرد: ولیعهد امارات پیشنهاد نفت "مقابل حمایت مغرب از ژنرال خلیفه حفتر را داد"، ولی پادشاه مغرب این پیشنهاد را به کلی رد کرد.

 

گروه‌های درگیر در لیبی اواخر 2015 توافقی سیاسی در حضور نماینده سازمان ملل متحد و شماری از نمایندگان کشورهای عربی و غربی در شهر "صخیرات" مغرب به امضا رساند که تشکیل شورای ریاستی و دولت وحدت ملی را به همراه داشت. اما مدتی پس از آن خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی"  اعلام کرد که این شورا و دولت "فائز السراج" غیر قانونی است.

خلیفه حفتر، هفته پیش نیز بدون استناد به هیچ قانون تایید شده داخلی یا بین‌المللی، توافقنامه صخیرات را ملغی اعلام کرده و خود را در راس فرماندهی لیبی منصوب کرد؛ اقدامی که واکنش‌های داخلی و خارجی متعددی را به دنبال داشت.

لیبی از زمان سرنگونی رژیم "معمر قذافی" دیکتاتور پیشین این کشور در سال 2011 شاهد هرج و مرج و تنش سیاسی و نظامی است و این کشور به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است. دولت وفاق ملی به ریاست السراج در طرابلس در غرب لیبی تشکیل شد و مورد حمایت جامعه جهانی است، و دولت موازی دیگری در شهر "طبرق" در شرق لیبی به نخست‌وزیری "عبدالله الثنی"  اعلام موجودیت کرد که ژنرال حفتر مورد حمایت آن است.

از سوی دیگر، از آغاز تنش‌ها میان دولت وفاق ملی و ژنرال حفتر، مصر، عربستان، امارات و روسیه از" ارتش ملی لیبی" و ترکیه و قطر نیز از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار