کد خبر: ۱۱۰۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با بیان اینکه فعالان مجازی در استان مرکزی باید برای تولید محتوای باکیفیت تلاش کنند، ساماندهی فضای مجازی را کاری سخت و زمان‌بر دانست.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، بهروز اکرمی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان مرکزی با موضوع بررسی وضعیت فضای مجازی استان اظهار داشت: در یکی از جلسات مصوب کردیم که نشستی را با فعالان فضای مجازی داشته باشیم، مراد این بود که همه یا اکثریت فعالان یا ادمین‌های فضای مجازی دعوت شوند و در این جلسه شرکت کنند اما بیشتر دولتی‌ها، حاکمیتی‌ها و شبه حاکمیتی‌ها حضور یافته و از بخش خصوصی کمتر در جلسه حضور دارند.

وی افزود: این موضوع دلایل متعددی دارد یا می‌ترسند یا اینکه نمی‌خواهند شناخته شوند، یا اینکه دوست ندارند نگاه رسمی به آنها شود و غیره، به همین سبب کل فعالان اگر مایل نیستند که به استانداری یا اداره ارشاد مراجعه کنند، فعالانی که از محلی برای فعالیت در فضای مجازی حقوق نمی‌گیرند خود لیدر شند، هدف ما این است که دیدگاه‌ها و نقطه نظرات آنها را بشنویم و با توجه به آن برای فضای مجازی تصمیم بگیریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی تصریح کرد: همه به نوعی فعال فضای مجازی هستند، به طور حتم تقاضایی در فضای مجازی وجود دارد که این همه عرضه را مشاهده می‌کنیم، اگر تقاضایی نبود هر روز شاهد افزایش این کانال‌ها و گروه‌ها نبودیم، بنابراین به طور یقین تقاضای واقعی برای فضای مجازی وجود دارد که اگر این تقاضا درست پاسخ داده نشود توسط فیک‌نیوزها مدیریت می‌شوند.

اکرمی بیان کرد: این اصل باید جا بیفتد که در فضای مجازی یک طرف عرضه داریم و یک طرف تقاضا، هم‌اکنون در جامعه ما و جامعه بشری تقاضا برای فضای مجازی روز به روز درحال افزایش است.

وی ادامه داد: مردم شاید وقت برای خواندن روزنامه و کتاب نداشته باند اما تلفن همراه همیشه در دسترس آنها بوده و داخل فضای مجازی سیر می‌کنند، فضای مجازی سیال است و زمان مشخصی ندارد و هر لحظه که خود فرد تشخیص دهد به دنبال رصد اخبار و اطلاعات می‌رود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی عنوان کرد: به نوعی آزادی مطلق در این فضا وجود دارد، این فضا قابل دسترس در تمام مکان‌ها و زمان‌هاست، دسترسی به آن سریع و آسان است و نظم‌ناپذیر یا چارچوب‌ناپذیر بودن خصوصیت این فضاست، این فضا تنها اختراع ما نبوده بلکه اختراع جامعه بشری است.

اکرمی افزود: چارچوب دادن به این فضا بسیار سخت و نشدنی است، فضای مجازی دستوربردار هم نیست، برای مثال تلگرام فیلتر است اما بسیاری از نهادهای دولتی داخل این شبکه فعالیت دارند و خلاف قانون هم نیست.

وی تصریح کرد: توئیتر مگر فیلتر نیست اما می‌بینیم که همه در آن فعالیت دارند، بنابراین همه این تناقض‌ها سبب می‌شود که به دعوت‌های ما پاسخ داده نشود که این واقعیتی است و نمی‌شود چشم بر واقعیت‌ها بست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی بیان کرد: بنا نداریم که فضای مجازی را دولتی یا حاکمیتی کنیم و اصلا امکان‌پذیر هم نیست، تنها قصد داریم یک دیالوگ برقرار کنیم، بشنویم و بشنوند، کمک کنیم و کمک کنند.

اکرمی ادامه داد: نگاه و شناخت ما از فضای مجازی باید دقیق باشد، ما بنا داریم چارچوب‌ها را بگوییم و با فعالان این فضا دیالوگ برقرار کنیم که در این صورت به جامعه متمدن و توسعه یافته تیدیل می‌شویم که می‌توانیم با هم گفت‌و‌گو کنیم.

وی عنوان کرد: خداوند 2 چیز ارزشمند را در انسان به ودیعه گذشاته عقل و زبان، عقل داده که بیندیشیم و زبان که اندیشه‌هایمان را بیان کنیم که این دو سلاح برنده هر انسان هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی افزود: بنا داریم که با این گفت‌و‌گو جامعه را انسانی‌تر کنیم حتی اعتقاد داریم که جامعه اسلامی‌تر هم می‌شود، بنابراین اگر فعالان این فضا چارچوب‌ها را نمی‌دانند باید از خود آنها این را بشنیم که چه بخش از فعالان این فضا چارچوب‌ها را نمی‌دانند، ما چارچوب‌ها را به آنها می‌گوییم.

اکرمی تصریح کرد: اینکه ادمین‌ها یا فعالان فضای مجازی مایل نیستند در جلسات رسمی شرکت کنند باید آسیب‌شناسی شود و نظر آنها را جویا شویم نه فکری که ما در رابطه با عدم حضور آنها می‌کنیم، اگر قرار است صنفی، انجمن صنفی یا سندیکایی تشکیل شود نباید از بالا به پایین باشد بلکه باید از پایین به بالا باشد یعنی خود این فعالان فضای مجازی به این ضرورت برسند ما که نمی‌توانیم سندیکای دولت‌ساخته راه بیندازیم.

وی بیان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد در پاسخ به یک ضرورت شکل می‌گیرند، اکنون هم اگر برای فضای مجازی قرار اسست انجمنی تشکیل دهیم ما نباید این کار را انجام دهیم خود فعالان باید به این نتیجه برسند و به این احساس نیاز برسند تاکنون نرسیدند یعنی ضرورت نمی‌بینند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی ادامه داد: هر زمان که به این احساس نیاز رسیدند ما کمک می‌کنیم، آموزش ادمین‌ها و اینکه آیا فقدان آموزش دارند یا خیر را باید فعالان این حوزه اعلام کنند.

اکرمی عنوان کرد: شناسنامه‌دار کردن فضای مجازی گفت: یکی از مختصات فضای مجازی فقدان شناسنامه است، شناسنامه‌دار کردن در این فضا کار سختی است.

وی افزود: در جریان کرونا دوست داشتیم اطلاع‌رسانی دقیق داشته باشیم، گرچه در بزنگاه‌های مهم همچنان مرجعیت رسانه‌های رسمی پابرجاست و اگر خدای ناکرده اتفاق امنیتی بیفتد مردم به رسانه رسمی و مرجعیت رسمی مراجعه می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی تصریح کرد: بنابراین در کنار اخبار برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی بیشتر فضای مجازی بهترین بستر است، اما عطش انتشار نخست را چگونه باید مدیریت کرد که سه اصل مهم سرعت، دقت و صحت را قربانی این نکنیم، چون در صورت تکرار این روند دیگر اعتماد مردم از دست می‌رود.

اکرمی بیان کرد: فالور داشتن دلیل بر تایید یک صفحه مجازی نیست بلکه از روی کنجکاوی بوده، بنابراین این موضوع ما را به اشتباه نیندازد، فضای مجازی در پاسخ به یک نیاز واقعی است در پاسخ به نیاز دانشتن، نیاز به تنوع و نیاز به سرگرمی، نیاز به افزایش اطلاعات که بخشی از نیازها در فضای مجازی جست و جو می‌شود.

وی ادامه داد: منافقان تنها کار ضدانقلابی نمی‌کنند و بیشترین کار آنها کار ضد ایرانی است، ریشه ایران را می‌زنند، تولید محتواها زدن ریشه ایران، تمدن ایرانی و ریشه اسلام و انقلاب و همه را هدف قرار داده است که به علت ناآگاهی فعالان فضای مجازی برخی از این محتواها ناخواسته بازنشر می‌شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی عنوان کرد: بسیاری از مطالب خاستگاه خارجی دارند، هیچ ایرانی با غیرت حاضر نیست که رشه تمدن این کشور را نشانه بگیرد، هیچ مسلمان باغیرتی ایجاد تشکیک در مبانی اصلی اسلام را نمی‌کند هرچقدر هم لااوبالی باشد، هیچ جامعه‌ای ستون‌های جامعه را به لرزه در نمی‌آورد اما در فضای مجازی گاهی این ناخواسته این مطالب بازنشر می‌شوند.

اکرمی افزود: بنابراین وظیفه ما اینجا تولید محتواست، چون جامعه افکار، افراد و سلیقه‌های متفاوت دارد، فضای مجازی ما چقدر تولید محتوا دارد عمدتا بازنشر مطالب است، چند فعال فضای مجازی خود به تولید محتوا می‌پردازند.

وی تصریح کرد: اگر تولید محتوا می‌کنیم، تولید محتوای ما باید جذاب باشد اگر محتوای ما جذاب باشد چرا باید منافقان بتوانند افراد را جذب کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی بیان کرد: هدف ما سرافرازی ایران، انقلاب اسلامی و اسلام است که باید در این زمینه به یکدیگر کمک کنیم تا مسیر درستی را بپیماییم.

انتهای پیام/712/ی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار