کد خبر: ۱۱۱۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۶
کارشناس ارشد تغذیه گفت: روزه‌داران هنگام افطار غذاهای ساده و زودهضم مصرف کنند.

زاهد مفاخری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی یعنی نان و غلات، گوشت و حبوبات، شیر و لبنیات، تخم مرغ و سبزی و میوه‌ها در ماه رمضان برای روزه‌داران ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه روزه‌داران باید برنامه غذایی مناسب ساده و زودهضم را در وعده سحر و افطار قرار دهند، اضافه کرد: نوشیدنی‌های سالم مانند ماست، دوغ، آبمیوه طبیعی، آب معدنی و چای کم‌رنگ برای وعده غذایی سحر و افطار مناسب است.

این کارشناس ارشد تغذیه بر جایگزین کردن غذاهای زودهضم و آبدار به جای غذاهای شور و پرادویه و پرچرب تاکید کرد و افزود: از مصرف غذاهای پرچرب و شیرینی‌جات باید پرهیز کرد، مصرف این غذاها سبب افزایش تعریق بدن می‌شود و نیاز بدن به آب را بیشتر می‌کند.

وی مصرف غذاهای آبدار مانند سوپ، آش، سالاد، ماست کم چرب، شیر و میوه‌جات در وعده سحر می‌تواند در طول روز قسمتی از نیاز بدن به آب را تامین کند.

به گفته مفاخری، مصرف ۶ تا هشت لیوان آب در وعده سحر ضروری است اما مصرف نوشیدنی‌های گازدار، دلسترها و چای پررنگ توصیه نمی‌شود.

وی یادآور شد: از آنجا که انسان در طول روز نیاز به مقدار مشخصی آب دارد برای پیشگیری از کم آبی بدن باید هنگام افطار مایعات زیادی مصرف کرد.

این کارشناس ارشد تغذیه مصرف خرما، یک لیوان شیرگرم، شیربرنج، حلیم کم چرب، گردو، آش و سوپ را مناسب‌ترین غذا برای وعده افطار دانست و بر مصرف غذاهای ساده و زودهضم و آبدار هنگام افطار تاکید کرد.

وی توصیه کرد: روزه‌داران در وعده افطار مایعات گرم و هم دمای بدن مانند شیر، چای کم‌رنگ، آب ولرم، قندهای ساده، خرما، کشمش، عسل  و سوپ مصرف کنند.

مفاخری اظهار کرد: مصرف چربی‌هایی که اشباع زیادی در بدن ایجاد می‌کنند، مانند بامیه و زولوبیا سبب ترشح ناگهانی انسولین در بدن و افت قند و افزایش وزن می‌شود.

وی تاکید کرد: در فاصله افطار تا شام باید غذای سبک مصرف شود، اما غذای سحر باید معادل ناهار و حاوی کربوهیدرات‌ها، نان سبوسدار، میوه و سبزیجات باشد.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه، مادران باردار، بیماران دیابتی و گوارشی با توجه به شرایط بیمار و با مشورت پزشک معالج باید روزه بگیرند و همچنین بیماران کلیوی که اجازه روزه دارند باید هشت تا ۱۰ لیوان آب مصرف کنند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار