کد خبر: ۱۱۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
در روش پلاسما درمانی کرونا، پلاسمای خون از بیمار بهبود یافته از کرونا، پس از گذشت نزدیک به یک ماه از درمان و عادی شدن شرایط جسمانی وی دریافت و به بیمار در حال مبارزه با بیماری تزریق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کوید ۱۹ گونه جدیدی از خانواده کروناویروس هاست که هنوز درمان قطعی برای آن پیدا نشده و باتوجه به ویژگی‌های رفتاری این ویروس، به سرعت تبدیل به بیماری پاندمیک در سطح جهان شد.

تاکنون درمان قطعی برای این ویروس کشف نشده اما یکی از روش‌های درمانی پلاسماتراپی است که این روش در کشور ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

پلاسما و پلاسمادرمانی چیست؟

پلاسما بخش اعظم خون را تشکیل می‌دهد که تقریباً ۵۵ درصد از حجم خون را اشغال کرده است و وقتی از خون جدا شود، یک مایع زردرنگ است، پلاسما همراه با آب، نمک و آنزیم‌های پلاسمایی انسان نیز حاوی اجزای مهم از جمله آنتی‌بادی‌ها(پادتن) است؛ برای برداشت پلاسما ابتدا خون فرد وارد دستگاه مخصوص شده و پس از برداشت پلاسما مجدداً خون به بدن شخص بازمی‌گردد.

در روش پلاسما درمانی کرونا، پلاسمای خون از بیمار بهبود یافته از کرونا، پس از گذشت نزدیک به یک ماه از درمان و عادی شدن شرایط جسمانی وی دریافت و به بیمار در حال مبارزه با بیماری تزریق می‌شود؛ طبق نتایج به دست آمده و با توجه به اینکه بیماران مبتلا به کویید ۱۹ در طول درمان خود، از داروها و روش‌های درمانی مختلفی برخوردار می‌شود، به صورت صد درصد نمی‌توان ادعا کرد که پلاسماتراپی می‌تواند جان افراد را نجات دهد اما در نتایج آزمایشات مشخص شده است که این موضوع می‌تواند بهبودی بیماران مبتلا به کرونا را تسریع کند.

آغاز پلاسماتراپی در اصفهان

این روش درمانی در استان اصفهان نیز انجام شده است، البته به گفته مسؤولان بیمارستان خورشید اصفهان، کار گرفتن پلاسما باید در سازمان انتقال خون صورت گیرد که تاکنون چند مورد بیشتر انجام نشده است.

مجید زینلی، مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان در این باره می گوید: با توجه به شیوع بیماری کرونا در سطح جهانی، یکی از روش‌های درمان بیماران کرونا که تا حدودی نیر موفق بود پلاسما درمانی است؛ از اواخر فروردین ماه طرح مطالعاتی پلاسمادرمانی در ایران و در اصفهان آغاز شد.

رئیس سازمان انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: نزدیک به ۳۴ واحد پلاسما از بیماران بهبود یافته کرونا دریافت کردیم که نزدیک به ۷۰ درصد آن مصرف و به بیماران مبتلا به کرونا تزریق شد اما برای نتیجه‌گیری دقیق باید منتظر بمانیم.

وی تصریح کرد: موضوعی که اکنون مطرح است حاکی از آن است که طرح پلاسما درمانی تا ۴۰ درصد می‌تواند موفق و در روند بهبودی بیماران تأثیرگذار باشد؛ سازمان انتقال خون اصفهان به صورت رسمی با دعوت از بیماران بهبود یافته که از زمان بهبودی کامل آن‌ها ۲۸ روز گذشته است، روزانه میزبان سه تا پنج از نفر است از این عزیزان است تا پس از گرفتن پلاسما خون آن‌ها، روند آماده‌سازی انجام گیرد و پلاسمای خون بهبود یافتگان در اختیار مراکز درمانی قرار گیرد.

زینلی ادامه داد: هنوز به مرحله اجرای برای تزریق پلاسما نرسیده‌ایم، باید دستورالعمل‌ این موضوع آماده و صادر شود تا بتوانیم پلاسمای خون بهبودیافتگان را در اختیار مراکز درمانی قرار دهیم؛ احتمالاً در هفته جاری این دستورالعمل ابلاغ خواهد شد.

نتیجه پلاسمادرمانی هنوز مشخص نیست

زهره نادری مسؤول بخش ای سی یو بیمارستان خورشید در مورد تاثیر این روش درمانی نیز گفت: پس از مطرح شدن موضوع پلاسماتراپی توسط بیماران بهبود یافته، مراحل آغاز این طرح را در بیمارستان خورشید را از اواخر فرودین ماه آغاز کردیم؛ تا کنون ۳ مورد پلاسمادرمانی در بیمارستان خورشید صورت گرفته است.

مدیر بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان خورشید اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه بیماران در طول دوران درمان خود از دارو‌های مختلفی استفاده می‌کنند نمی‌توان به صورت دقیق اعلام کرد که به چه میزان پلاسمادرمانی موفق بوده است.

در حالی که شیب ابتلا به کرونا در استان اصفهان هنوز منفی نشده اما کاهش آمار فوتی‌ها حاکی از آن است که توان مبارزه و مقابله با این ویروس بیشتر از قبل شده است.

 

 

انتهای پیام/۶۳۱۰۷/ر۲۰/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار