کد خبر: ۱۱۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

هنگامی که بحث حمایت از تولید داخلی مطرح میشود و مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را مطرح میکنند و بر جهش تولید اصرار دارند، یعنی توجه به توان داخل بسیار اهمیت دارد. هنگامی که سخن از جنگ اقتصادی میشود و دشمنان نظام به صراحت اعلام میکنند که قصد دارند با اهداف اقتصادی به مقابله با ایران بپردازند و روز به روز بر میزان تحریمها میافزایند، باید بپذیریم که مساله بسیاری جدی است. در این شرایط که امکان انتقال حتی یک دلار به سختی صورت میگیرد، واردات بی رویه و قاچاق کالا ظلمی آشکار در حق همه مردم و البته نظام است. در این شرایط برخورد جدی با مافیای واردات و قاچاق سازمان یافته باید در اولویت باشد. با روی کار آمدن دولت روحانی و اعلام آمارهای امیدوارکننده از کاهش میزان قاچاق، باعث قوت قلب مردم به ویژه تولیدکنندگان داخلی شد. اما امروزه با خواندن گزارش تحقیق و تفحص که بیانگر آمارسازی دستگاههای دولتی و نمایش صوری کاهش قاچاق کالا بود، تازه متوجه شدیم چرا تولیدکننده بی نوا هرچقدر تلاش میکند، دستش به جایی نمیرسد و نمیتواند کالایش را بفروشد. نکته مهم اینجاست که وقتی آمارسازی میشود، اعتماد از بین میرود. هنگامی که تیم کارشناسی نمایندگان مجلس سخن از قاچاق ۲۵ میلیارد دلاری می گویند در حالی که دولت با افتخار از کاهش قاچاق به میزان ۱۲ میلیارد دلار خبرداده، این سؤال مطرح میشود که ۱۳ میلیارد دلار کالای قاچاق چگونه وارد کشور شده است؟ آیا مبادی رسمی در این قاچاق نقش یا بهتر بگوییم سهم داشتهاند؟

اگر این ادعا درست است، این عوامل چگونه در بدنه دستگاهها جا خوش کردهاند و چگونه توانستهاند تمامی کارشناسان و دستگاههای مرتبط را منحرف کنند؟ شاید این مساله مطرح شود که دولت خبر ندارد، این ادعا نیز جای تأسف دارد زیرا دولتی که نمیداند در زیرمجموعهاش چه خبر است، چه اطمینانی به دیگر بخشهای آن میتوان داشت. نکته دیگر اینکه تفحص مجلس تاکید دارد حتی یک درصد قاچاقچیان هم مجازات نمیشوند که این نیز تعجب برانگیز است. اگر این قاچاقچیان به دست دولت می افتند و به دستگاه قضا معرفی میشوند اما جریمه نمیشوند باید دستگاه قضا پاسخ دهد و اگر دستگیر میشوند و به دستگاه قضا معرفی نمیشوند باید مشخص شود چه کسانی با کدام اختیار این قاچاقچیان را مرخص میکنند.

از همه بدتر اینکه گزارش تفحص از قاچاق کالا دو سال در انتظار خوانده شدن در صحن علنی بوده که باید در این مورد نیز پاسخ داده شود چه ارتباطی بین مقاومت برای خواندن این گزارش با عوامل قاچاق داشته است. خلاصه اینکه قبل از آنکه سراغ مافیای قاچاق برویم، ابتدا باید در قوای سه گانه بدرستی بررسی صورت بگیرد تا به این همه سؤال بیجواب، پاسخ داده شود تا آنگاه بتوان پرتقال فروش را پیدا کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار