کد خبر: ۱۱۳۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳

سلامت نیوز:معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به سه پیش بینی درباره شیوع کرونا در پاییز، کشف داروی کووید-19 در آینده ای نزدیک را بعید دانست.



دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« مقام معظم رهبری بر دو نکته مهم تاکید داشتند اولین آن اهمیت دادن به شبکه های بهداشی و درمانی بود ایشان گفتند شبکه های بهداشتی مهم است و اگر در برهه ای بازتولید این ویروس را داشته باشیم این شبکه می تواند کمک بسیاری در مقابله با کرونا کند متاسفانه این سخنان کلیدی پوشش خبری مناسبی پیدا نکرد. شبکه بهداشتی درمانی جمهوری اسلامی ایران بستر مناسبی برای دسترسی مردم به مراقبت های سلامت بوده و سهم بسزایی در بهبود شاخص های سلامت دارد. »


وی گفت:« ایده اولیه برای ایجاد شبکه های بهداشت و درمانی از سال ۵۰ تا ۶۰ بوده و از سال ۶۰ تا ۶۲ طراحی و اجرای آن آغاز شد و از سال ۶۳ تا ۶۹ در کل کشور مستقر شده است. در حال حاضر شبکه بهداشتی و درمانی کشور از ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه بهداشت روستایی، ۲۷۹۴ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۲۹۷ پایگاه روستایی، ۵ هزار و ۴۸۹ پایگاه سلامت شهری و ۲ هزار و ۷۲۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری تشکیل شده است که ۲۶ میلیون و ۹۵۱ هزار نفر ساکنین روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق عشایری و ۵۶ میلیون و ۱۲۴ هزار نفر ساکنین شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر شامل ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین را در بر می‌گیرد و ۹۸ درصد جمعیت روستایی و ۹۳ درصد جمعیت شهری تحت پوشش این شبکه هستند.»


وی افزود:« بیش از ۳۱ هزار بهورز در روستاها، ۲۴ هزار و ۵۰۰ مراقب سلامت در شهرها و نزدیک به ۱۴ هزار پزشک خانواده در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی به همراه تعداد زیادی پیراپزشک، ماما، ‌ بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای مشغول به کار هستند. ماموریت اصلی شبکه بهداشتی درمانی کشور عدالت در سلامت است و هدف کلی اطمینان از سلامت همه است. اولویت های شبکه بهداشتی و درمانی کشور مراقبت های پیشگیرانه ، اولویت مناطق روستایی و محروم ، اولویت خدمات عمومی بر خدمات تخصصی و اولویت خدمات سرپایی بر بستری و بیمارستانی و تمرکززدایی است.»


وی گفت:« نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور در طول ۴ دهه عمر خود توانسته امید به زندگی ایرانیان را از حدود ۵۰ سال به بالای ۷۷ سال رسانده و میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال را از ۱۸۵ در ۱۰۰۰، به کمتر از ۱۵ در ۱۰۰۰ تولد زنده برساند و میزان میزان مرگ و میر مادران را از ۲۷۴ در ۱۰۰ هزار تولد به ۱۷.۷ برساند.»


وی درباره پیش بینی آینده کرونا گفت:« یش بینی ها این است که در درازمدت بشر خواهد توانست بر این ویروس غلبه کند ولی تا 24 ماه آینده با این ویروس درگیر خواهیم بود. سه پیش بینی در اینباره وجود دارد اول اینکه در نیمکره شمالی در پاییز با موج هایی از این بیماری مواجه خواهیم شد گرچه شدت آن کم است اما منجر به تعطیلی هایی خواهد شد. دومین پیش بینی این است که موج دوم کرونا در نیمکره شمالی شدیدتر و تعطیلات بیشتری خواهیم داشت و پیش بینی سوم این است که موج هایی در پاییز خواهیم داشت ولی نیاز به تعطیلات زیاد نخواهد بود.»


وی خاطرنشان کرد:« باید دراین مدت 24 ماه تمام تلاشمان را بکنیم تا هرچیزی که که جنبه اقتصادی دارد و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد به حداکثر و هرچه که باعث شیوع بیشتر کرونا می شود را به حداقل برسانیم. باید در تعطیلات پیش رو سفرها را که می تواند باعث انتشار ویروس شود به حداقل ها برسانیم.»


وی درپاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره داروهایی که در پروتکل درمانی کرونا استفاده می شوند کدام یک بیشترین تاثیر را بر درمان مبتلایان داشته است؛ گفت:« ما داروی ضد ویروس کووید 19 به طور اختصاصی نداریم در اسفندماه صد جور دارو کشف شده بود اما داروی موثر اختصاصی برای این ویروس هنوز کشف نشده است. دو دسته دارو برای درمان کرونا وجود دارد یک دسته داروهایی است که ضدویروس های دیگر است و در بازار موجود است و تاثیرات کم و عمدتا به طرف صفر داشته اند. یکسری داروها موثرترند که اصطلاحا داروهای جانبی ومراقبتی هستند و کسی که وارد مرحله ای از بیماری می شود که درگیر با باکتری یا التهاب خاص مثل التهاب در ریه می شود یا دچار آسیب کلیه می شود این دارها که کمک کننده هستند. بعید است به زودی داروی ضد ویروس کرونا در دسترس قرار گیرد.»

ادامه دارد...

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار