کد خبر: ۱۱۳۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
پیش‌بینی ناوگان هوایی؛
خرم‌آباد- زمستان و بهار پرباران هرچقدر که به دشت نشاط داده، زاگرس را بیمناک تابستان و آتش‌سوزی‌های آن نگه‌داشته است، آتش سوار بر باد در راه بلوطستان است، آیا معرکه‌ای دیگر به پا می‌شود؟

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان لرستان علی رغم دارا بودن ظرفیت‌های منحصر به فرد در زمینه اراضی جنگلی و مرتعی با مخاطرات جدی مواجه است، مخاطراتی که می‌تواند عرصه‌های طبیعی این استان را به دشت‌های بدون آب و علف تبدیل کند.

بیم آتش سوزری های گاه و بیگاه برای جنگل‌های لرستان

وقوع آتش سوزی های گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه‌های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه‌های عمرانی غیرکارشناسی و… هر کدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا سکته‌های مختلف قلب این اکوسیستم را هر روز ضعیف‌تر کند.

حال با توجه به نزدیک شدن فصل گرما و اوج گیری حریق در جنگل‌های زاگرس متولیان استان در صدد برآمده‌اند با پیش بینی ناوگان هوایی‌، راهکارها و برنامه‌هایی خاصی برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان ارائه دهند تا خسارات ناشی از آتش سوزی‌های احتمالی در سال جاری به حداقل ممکن برسد.

وجود بیش از یک میلیون هکتار جنگل در لرستان

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی لرستان در سخنانی با اشاره به اینکه ایران دریکی از مناطق حادثه‌خیز دنیا قرارگرفته است، اظهار داشت: لرستان در زمینهٔ میزان جنگل‌ها در رتبه دوم کشور و رتبه اول در ناحیه زاگرس قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه ۴۳ درصد اراضی لرستان را جنگل‌ها و ۳۲ درصد را مراتع تشکیل داده است، عنوان کرد: دو میلیون و ۱۰۱ هزار هکتار کل اراضی ملی لرستان بوده که از این میزان یک‌میلیون ۲۱۷ هزار هکتار جنگل و ۸۸۴ هزار هکتار مرتع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بابیان اینکه بیشترین منابع طبیعی لرستان مربوط به شهرستان الیگودرز است، تصریح کرد: همچنین کمترین منابع طبیعی استان نیز مربوط به شهرستان رومشکان است.

جنگل‌های ۴ شهرستان در شرایط خیلی بحرانی

نجفی با اشاره به اینکه بیشترین مراتع استان نیز مربوط به شهرستان الیگودرز است، ادامه داد: همچنین کمترین مراتع نیز مربوط به شهرستان دوره چگنی است.

وی با تأکید بر اینکه شهرستان‌های خیلی بحرانی به لحاظ تخریب جنگل‌ها و آتش‌سوزی آن‌ها شامل دوره چگنی، کوهدشت، پلدختر و خرم‌آباد هستند، گفت: همچنین شهرستان‌های بحرانی نیز در این رابطه شامل رومشکان، سلسله و دلفان و شهرستان‌های نیمه بحرانی نیز الیگودرز، دورود، ازنا و بروجرد هستند.

استقرار یک فروند هواپیما ۴ نفره در فرودگاه خرم‌آباد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در ادامه سخنان خود، اظهار داشت: با مساعدت استاندار لرستان، مجوز ۱۰۰ ساعت پرواز به منظور پایش جنگل‌ها، حفاظت و پیشگیری از حریق اخذ و تأمین اعتبار شده است.

وی، عنوان کرد: از اوایل خرداد بایستی تمامی کشیک‌های یگان حفاظت از منابع طبیعی در راستای پیشگیری از حریق فعال شده و با توجه به غنی بودن پوشش گیاهی، مراقبت‌ها بایستی دو چندان شود.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان، تصریح کرد: خوشبختانه به دستور معاونت عمرانی استاندار، هلال احمر مکلف شده تا آذوقه افراد در عرصه را تأمین کند.

نجفی در ادامه با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری با فرودگاه خرم آباد در خصوص استقرار یک فروند هواپیما ۴ نفره در فرودگاه خرم آباد، تصریح کرد: مقرر شده که به منظور پایش جنگل‌های استان، حفاظت و پیشگیری از حریق، یک فروند هواپیما ۴ نفره در مرکز استان مستقر شود.

وی، گفت: این هواپیما ۴ نفره، مجوز ۱۰۰ ساعت پرواز بر فراز عرصه‌های ملی را خواهد داشت و با استقرار در فرودگاه خرم آباد در فصل حریق یاری رسان منابع طبیعی استان خواهد بود.

بنابر این گزارش، استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی‌ترین رویشگاه‌های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان‌های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته، ولی با این حال شاهدیم که این جنگل‌های بلوط هر ساله در کابوس آتش سوزی‌های تابستان می‌سوزند لذا باید اقدامات پیشگیرانه ای برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در این جنگل‌ها و مراتع از سوی متولیان امر صورت گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار