کد خبر: ۱۱۳۹۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
ایسنا/زنجان مدیرکل میراث‌فرهنگی استان، از رونمایی ۳۲ شیء تاریخی که امسال توسط کارشناسان مرمت این اداره‌کل مرمت و احیاء شد، خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، امیر ارجمند گفت: ‎از ۳۲ شیء نفیس مربوط به عصر آهن که در حفاری‌های باستان‎شناسی در گورستان جیران تپه جزلاندشت شهرستان طارم کشف شده بود، برای اولین‌بار رونمایی شد که این اشیاء در موزه ذوالفقاری به صورت دوره‌ای به نمایش گذاشته می‌شود.

وی افزود: گورستان تاریخی جیران تپه با بیش از ۲۸۰۰ سال قدمت در نزدیکی شهر درام شهرستان طارم است که در اولین مراحل کاوش، اشیا و گورهای تاریخی ارزشمندی کشف شد. علاوه بر شکل خاص دفن مردگان، اشیای تاریخی و گران‌بهایی نیز در کنار آنان کشف شد که نشان‌دهنده اعتقاد مردم این منطقه به زندگی پس از مرگ است. این اشیا در کارگاه مرمت اشیا ساماندهی شده و پس از طی مراحل حفاظت و مرمت، به مناسبت روز جهانی موزه‎ رونمایی شد.

این مسئول تصریح کرد: مرمت اشیای موزه‌ای در راستای فرهنگ‌سازی نگاه موزه‌ای در جامعه است، آن‌گونه که به اشیای تاریخی، فقط به عنوان یک اثر موزه‌ای نگاه نشود و وجوه دیگری نیز در آن دیده شود. موزه روایت‌گر گذشته، جایگاه کنونی و مسیر رو به آینده را به جامعه نشان خواهد داد، از این رو مرمت اشیای تاریخی موزه‌ای، ضمن تقویت پتانسیل موزه، اشیا را از ورطه فراموش شدن و بلااستفاده ماندن مصون نگاه می‌دارد و کاربردی ارزشی‌تر به آن می‌بخشد.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار