کد خبر: ۱۱۳۹۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
در تأمین باتری خودروهای برقی
پاناسونیک با تقاضای بالا از تسلا مواجه شده و در حال مذاکره برای توسعه کارخانه باتری در نوادای آمریکا است.

به گزارش سایپانیوز، معاون مالی شرکت ژاپنی پاناسونیک از بسط و توسعه سرمایه گذاری و کارخانه مشترک با شریک تجاری خود تسلا خبر می دهد. در چند سال گذشته محدودیت ها و چالش هایی بین این دو شریک ایجاد شد و در تولید تأخیر به وجود آورد اما حالا چشم انداز مثبتی به وجود آمده است. به بیان دیگر، در این اواخر پاناسونیک وجهه و وضعیت «تأمین کننده انحصاری باتری» برای شرکت تسلا را از دست داده بود اما حالا به دلیل تقاضای بالا برای خودروهای برقی تسلا در بازار آمریکا، ورق برگشته است.

ماه گذشته، شرکت خودروسازی تسلا برخلاف اکثر خودروسازان و برای سومین فصل متوالی و با وجود شیوع ویروس کرونا سود نشان داد و سرمایه گذاران را غافل گیر کرد.

هیروکازو اومدا Hirokazu Umeda  قائم مقام مالی پاناسونیک در مصاحبه با رویترز گفته است: «ما با تقاضای قوی از تسلا مواجه هستیم که فراتر از ظرفیت جاری کارخانه نوادا و 35 گیگاوات ساعت در سال است. ما در خصوص بسط و گسترش ظرفیت کارخانه در حال مذاکره هستیم.»

کارخانه مشترک پاناسونیک و تسلا در نوادا در ماه های ژانویه-مارس برای دومین فصل متوالی سودده بود.

اومدا همچنین در این مصاحبه به صورت تلویحی به این موضوع اشاره کرد که دو شرکت تسلا و پاناسونیک در حال توسعه و تکوین باتری های جدید هستند و در این خصوص گفته است: «در سال مالی جاری در حال کار روی بهبود مواد و فناوری ها هستیم.»

بخش باتری پاناسونیک در میان بخش های مختلف این شرکت ژاپنی، نقطه روشنی است که سوددهی به همراه دارد چون سایر بخش های پاناسونیک مثل لپ تاپ، ماشین لباسشویی، قطعات خودرو و تجهیزات کارخانه ای با تعطیلی و وقفه در زنجیره تأمین مواجهند.

سود عملیاتی گروه پاناسونیک در سال مالی منتهی به مارس این شرکت 29 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و به 294 میلیارد ین (2.7 میلیارد دلار) رسیده است. پاناسونیک پیش بینی سود برای سال جاری را منتشر نکرده است و دلیل آن هم روشن نبودن آثار شیوع ویروس کرونا است؛ و این وضعیت برای سایر شرکت های ژاپنی مثل سونی و کانن صادق است و آنها هم از ارائه چشم انداز آتی خودداری می کنند. اما این عامل باعث نمی شود که شرکت ها و مؤسسات تحلیلی مستقل و بیرونی برآورد خود را منتشر نکنند. از این رو تحلیل های این مؤسسات پیش بینی 224.46 میلیارد ین را برای سال جاری مالی پاناسونیک برآورد کرده اند.

پاناسونیک در مورد بسط و گسترش شراکت با تسلا همواره با احتیاط برخورد کرده است، مثال آن هم سرمایه گذاری 1.6 میلیارددلاری در کارخانه نوادا است، ساخت این کارخانه از سال 2014 شروع شد. سودآوری و بازگشت سرمایه در این کارخانهاز ماه اکتبرتا دسامبر سال 2019 آغاز شد.

پاناسونیک امسال تصمیم گرفت از تولید پیل های خورشیدی در کارخانه نیویورک تسلا خارج شود. همچنین تسلا به این تصمیم رسید که کارخانه جدید باتری برای تسلا را در چین احداث نکند. از این رو تسلا با کارخانه ال جی کِم LG Chem Ltd کره جنوبی و CATL چین وارد شراکت شد تا باتری خودروهای تسلا در چین را تأمین کنند.

منبع: رویترز  

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار