کد خبر: ۱۱۵۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن تشریح نحوه کارکرد رستوران‌ها پس از بازگشایی، از ممنوعیت فعالیت تالارهای پذیرایی، استخر، سونا و ماساژ خبر داد.



به گزارش وبدا، محسن فرهادی در نشست خبری که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: وزارت بهداشت به دنبال کاهش محدودیت‌ها و بازگشایی واحدهای صنفی مانند رستوران‌ها، بر ضرورت اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی و رعایت چهار محور اصلی بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی، ابزار و تجهیزات و بهداشت ساختمان و رعایت فاصله‌گذاری‌‌های اجتماعی تأکید ویژه دارد.
فرهادی ادامه داد: رستوران‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی که تا قبل از این مصوبه فقط می‌‌توانستند نسبت به توزیع غذای بیرون‌‌بر اقدام کنند و در این محدوده فعالیت کنند، از دیروز (بعد از پایان ماه مبارک رمضان) امکان ‌پذیرش مشتری را نیز خواهند داشت، اما پذیرش مشتری دارای شرایط به‌خصوصی است که مهم‌ترین آنها رعایت فاصله میان مشتری‌ها است؛ به‌طوری که هر میزی که برای یک مشتری در نظر گرفته می‌‌شود باید طوری چیدمان شود که فاصله حداقل یک تا دو متری در آن لحاظ شود. طبیعتاً با گذاشتن این فاصله‌گذاری و رعایت این محدوده فاصله، میزان پذیرش مشتری ممکن است تا 50 درصد ظرفیت آن رستوران و یا مراکز تهیه و توزیع، کاهش یابد.
وی تأکید کرد: کماکان دریافت وجه نقد در رستوران‌ها ممنوع خواهد بود و مشتریان بهتر است با سیستم‌‌های نرم‌افزاری و اینترنت و کارت به کارت کردن‌‌ها وجوه نقدی هزینه را پرداخت کنند.
 الزام ماسک و دستکش برای کارکنان رستوران‌‌ها
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه بهداشت فردی از سوی کارکنان رستوران‌ها باید بیش از پیش رعایت شود، خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک و دستکش برای افرادی که در سرو غذا همکاری می‌‌کنند، باید رعایت شود. همچنین، دست زدن‌‌ها و تماس‌‌های فردی باید کاهش پیدا کرده و به صفر برسد.
 ادویه ‌جات یک‌بارمصرف روی میز رستوران‌ها باشد
فرهادی درخصوص نحوه عرضه مواد غذایی در رستوران‌‌ها نیز بیان کرد: غذایی که برای مشتری سرو می‌شود حتما باید روکش داشته باشد و در معرض قرار نگیرد. ادویه ‌جات، فلفل و نمک باید یکبارمصرف روی میز برای مشتری گذاشته شود.
 ضرورت فرآیند گندزدایی میز و صندلی
 پس از‌ ترک هر مشتری
وی افزود: زمانی که مشتری میز و صندلی خود را‌ ترک می‌‌کند، حتما باید فرایند گندزدایی انجام شود. قهوه‌‌خانه و رستوران‌های سنتی نیز کماکان می‌توانند بدون عرضه مواد دخانی مانند رستوران‌ها فعالیت کنند.
 تالارهای پذیرایی اجازه فعالیت ندارند
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تأکید کرد: کماکان فعالیت تالارهای پذایریی و اماکنی که امکان تجمع افراد برای مراسم‌‌های مختلف اعم از عروسی، عزا و تولد وجود دارد، ممنوع است و تالارهای پذیرایی اجازه فعالیت ندارند و می‌‌توانند به‌صورت غذایی بیرون ‌بر یا به شکل رستوران فعالیت خود را ادامه دهند.
فرهادی گفت: مراکز ماساژ، سونا و استخر خصوصاًً در مراکز قرمز و پرخطر کماکان تعطیل خواهد بود. کلیه ورزش‌‌های دارای برخورد نیز کماکان تعطیل خواهند بود.
وی اظهار داشت: در نهایت توصیه ما این است که از این رفع محدودیت‌‌ها استفاده کنیم و بتوانیم با رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی، بتوانیم به تدریج این محدودیت‌‌ها را برداریم.
سرو قلیان ممنوع است
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص ضمانت اجرایی عدم عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، گفت: به کار بردن مواد دخانی در شرایط عادی هم درست نیست، اکنون در شرایط کرونایی نیز امکان انتقال ویروس از فرد آلوده به سایرین به‌دنبال استفاده از قلیان افزایش می‌‌یابد. در این راستا از اداره اماکن و دانشگاه ‌های علوم ‌پزشکی خواستیم تا با عرضه غیرقانونی قلیان در این شرایط مقابله کنند. در صورت مشاهده هرگونه تخلف نیز مجبور به تعطیلی و پلمب واحد صنفی خواهیم بود.
 سلف‌سرویس و سالادبار‌ها
 در رستوران‌‌ها ممنوع است
فرهادی تأکید کرد: قسمت سالادبار و رستوران‌‌هایی که خود فرد می‌‌تواند ساندویچش را پر کند یا رستوران ‌های دارای سلف‌سرویس باید این‌گونه خدمات را متوقف کنند و تنها خدمات از سوی کارکنان با رعایت ضوابط بهداشتی در اختیار مشتریان قرار گیرد.
 ممنوعیت برپایی نماز جماعت در صحن‌ اماکن متبرکه
وی درخصوص بازگشایی صحن حرم‌های متبرکه نیز خاطرنشان کرد: همان‌طورکه مصوبه ستاد کرونا اعلام کرد صحن حرم‌‌ها از دوشنبه باز شده است و زائران باید با رعایت فاصله یک تا دو متری در صحن‌‌ها زیارت کنند. خواندن نماز جماعت در صحن ‌ها منع شده است و برای زیارت نیز نباید زمان طولانی‌ مدتی در صحن بمانند. همچنین، از دست‌اندرکاران شاغل در صحن‌‌ها خواسته‌ایم، وسایل و کتب زیارتی عمومی را جمع‌آوری کنند و افراد وسایل زیارتی مخصوص به خود را همراه داشته باشند. گندزدایی سطوح صحن ‌ها نیز با خروج زائرین انجام می‌‌شود.
برگزاری مسابقات ورزشی
 از ۴ هفته دیگر بدون حضور تماشاگر
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: مسابقات ورزشی بعد از شروع تمرینات و از سه یا چهار هفته دیگر بدون حضور تماشاچی صورت می‌‌گیرد. پیش از حضور ورزشکار در محیط ورزشی نیز از او تست PCR گرفته می‌شود و در صورت مثبت بودن تست، فرد اجازه حضور نخواهد داشت. در صورتی که تست PCR برای پنج بازیکن مثبت باشد، ‌تیم اجازه بازی نخواهد داشت. این پروتکل‌ها مطابق با آن چیزی است که در تمام لیگ‌های جهانی اجرا می‌شود.
 بازگشایی سینماها و سالن‌های تئاتر فعلا
در دستور کار نیست
فرهادی درخصوص بازگشایی سینماها و سالن‌های تئاتر نیز بیان کرد: این موضوع فعلا در دستورکار ستاد ملی مقابله با کرونا نیست؛ هرچند که درخواست‌هایی برای بازگشایی داشتیم. تاکنون مجوز فعالیت به دو یا سه سینما ماشین داده‌ شده است و خوشبختانه سایت‌های آنلاین نیز اقدامات خوبی برای اکران آنلاین فیلم‌‌ها انجام داده ‌اند.
 پلمب بیش از ۲۰۰ هزار واحد صنفی متخلف
وی در پاسخ به سؤالی درباره تعداد مراکز متخلفی که در این مدت پلمب شدند، گفت: بیش از ۲۰۰ هزار مورد تعطیلی در واحدهای صنفی مختلف داشتیم.
 مهدهای کودک همچنان تعطیل هستند
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره زمان بازگشایی مراکز مهدکودک، اظهار داشت: برای این موضوع هنوز به اجماع نظر نرسیده‌ایم و بازگشایی این مکان‌‌ها منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا است. این اماکن ماهیت تجمعی دارند و احتمال انتقال ویروس وجود دارد.
وی افزود: دادن کارت سلامت به کارکنان برای ویروس کرونا تاکنون مستند علمی ‌نداشته و طبیعتاًً در دستور کار ما هم نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار