کد خبر: ۱۱۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هیچ میوه‌ای برای تامین نیاز شب عید وارد نخواهد شد و تولید و ذخایر میوه بسیار مناسب است.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا در مازندران، محمد علی طهماسبی در جلسه تنظیم بازار که در سازمان جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد، با بیان اینکه اکثر کشورها تنوع اقلیمی ندارند و تنها چند رقم میوه تولید می کنند، گفت: ایران از جمله کشورهایی است که دارای تنوع اقلیمی است و در چهار فصل، میوه های گرمسیری و سردسیری تولید می کند.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در تولید چند میوه شامل مرکبات، انار، سیب و پسته صاحب نام است و تولیدات قابل توجهی دارد ، افزود: در تولید یکسری از گیاهان مانند زعفران، زرشک و گیاهان دارویی دارای مزیت نسبی هستیم.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به اینکه کشاورزی از جمله مشاغل پرخطر و ریسک پذیر است اکثر کشورها با پرداخت یارانه، تعرفه و کمک‌های فنی و قرنطینه ای از بخش کشاورزی حمایت می کنند.

طهماسبی با بیان اینکه مرکبات در معرض خطر هزاران تهدید هستند، گفت: واردات نه تنها تولیدکننده را به خاکستر می نشاند بلکه سرمایه ملی کشور را نیز هدر می دهد.

وی گفت: به عنوان نمونه ورود بیماری جاروک جادوگر که یک بیماری پلاسمایی است، با واردات میوه به ایران ورود پیدا کرد و 20 هزار هکتار از مرکبات استان هرمزگان (منطقه رودان) را از بین برد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بیماری مگس میوه مدیترانه ای نیز از طریق واردات به کشور ما ورود پیدا کرد که مرکبات و زیتون را در معرض خطر قرار می دهد.

وی تصریح کرد: نباید برای منافع کوتاه مدت منافع ملی را دچار آسیب و خدشه کنیم.

طهماسبی خاطرنشان کرد: با توجه به مازاد تولید مرکبات کشور در حال حاضر، تنظیم بازار به معنای مدیریت بازار است و ربطی به کم یا بیشتر بودن محصول ندارد و مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود مرکبات و نیاز به واردات بی پایه و اساس است.

وی ادامه داد: تنظیم بازار دولت به منظور پایداری تولید و عدم ضرر و زیان مصرف کننده است.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حلقه های اضافی (واسطه ها) سبب افزایش قیمت در بازار می شوند، گفت: ایجاد سامانه ای برای بخش کشاورزی سبب می شود هم تولیدکننده و هم مصرف کننده به منافع خود برسند.

طهماسبی یادآور شد: هیچگونه واردات مرکبات برای شب عید صورت نمی گیرد و تولیدات داخل پاسخگوی نیاز کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کاشت نهال اشاره و اظهار کرد: به باغداران توصیه می شود نهال های شناسه دار را از مراکز تولید مجاز تولید نهال تهیه کنند.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: به اندازه کافی نهالستان در کشور وجود دارد که این نهالستان ها مورد تایید سازمان حفظ نباتات هستند.

طهماسبی به احداث گلخانه ها اشاره کرد و افزود: اولویت اصلی کشور توجه به منابع آبی و جلوگیری از هدر رفت منابع آبی است.

وی با بیان اینکه سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی سرمایه گذاری بر گلخانه هاست، گفت: تولید محصول با کیفیت، تنظیم محصول بر اساس نیاز داخل و صادرات و صرفه جویی در مصرف آب از مزایای احداث گلخانه ها است.

طهماسبی اظهار کرد: در ایران 8800 هکتار گلخانه وجود دارد در حالیکه در دنیا 3.5 میلیون هکتار گلخانه داریم که 2.5 میلیون هکتار آن در کشور چین متمرکز است و این آمار نشان دهنده این است که در مقایسه با دنیا عقب هستیم و در این راستا وزارتخانه عزم خود را جزم کرده تا گلخانه ها را بر اساس شرایط اقلیمی، تنوع محصول و انتخاب تکنولوژی برتر ساماندهی کند.

وی افزود: خط اعتباری هزار میلیارد تومانی در کشور شامل گلخانه ها هم شده و روند توزیع تسهیلات برای احداث گلخانه ها از این خط اعتباری در سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه هم اکنون پنج میلیون و 600 هزار تن گوجه فرنگی در کشور در فضای باز تولید می شود که با در نظر گرفتن میانگین مصرف 12 تا 16 هزار متر مکعب آب در هکتار، بالغ بر 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب مصرف آب را به دنبال دارد که میانگین عملکرد آن 39 تن در هکتار است اما با انتقال کشت گوجه فرنگی از فضای باز به گلخانه ها، ضمن دستیابی به تولید 10 برابری این محصول (300 تا 400 تن در هر هکتار فضای گلخانه ای)، 125 هزار هکتار زمین آزاد سازی می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار