کد خبر: ۱۱۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶
یک مقام مسئول با تشریح برنامه های تعمیراتی صنعت برق، گفت: هشت هزار واحد نیروگاهی در تعطیلات نوروز از مدار خارج می‌شوند و مورد تعمیرات دوره‌ای و اساسی قرار می گیرند.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، غلامرضا مهرداد درباره آخرین وضعیت تعمیرات اساسی و دوره ای نیروگاه‌های برق، گفت: نیروگاه‌ها به عنوان تجهیزاتی که تکنولوژی بالایی دارد، شرکت سازنده آنها برنامه تعمیر و نگهداری مستمر و تعمیرات اساسی متناوب را به منظور بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت نیروگاه‌ها را توصیه می‌کند که تحقق این موضوع نیازمند برنامه‌های مستمر و مدون تعمیرات نیروگاهی است.
 
مديركل دفتر فني توليد توانير با اشاره به حساسیت و ظرافت کاری در نیروگاه‌ها تصریح کرد: بویلرهای نیروگاهی واحدهای بخار با ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ تن در ساعت، فشار ۲۰۰ اتمسفر و درجه حرارت دست کم ۵۴۰ درجه کار می‌کنند که به منظور بهره‌برداری مستمر و ایمن از تاسیساتی با چنین شرایط کارکردی باید حتما تعمیر و نگهداری منظم داشته باشند.
 
این مقام مسئول، افزود: روتور برخی واحدها با بیش از ۱۰۰ تن وزن و ۱۵ متر طول باید با ۳۰۰۰ دور در دقیقه دوران می‌کند و فاصله برخی تجهیزات همچون روتور (بخش متحرک) و استاتور (ثابت) با دقت کسری از میلی‌متر از یکدیگر قرار گرفته‌اند که برای انجام تعمیرات این واحدها نیازمند نیروهای آموزش دیده متخصص هستیم تا برنامه‌های تعمیراتی به نحو احسن اجرا شده و نیروگاه مطابق قابلیت خود برق تولید کند.
 
وی یادآور شد: همچنین بخش الکتریکال نیروگاه نیز با توجه به ولتاژ بالایی که دارند نیازمند تعمیر و نگهداری مشخصی هستند.
 
مهرداد با بیان اینکه تاکنون برنامه تعمیرات نیروگاه‌ها در سال جاری ۷۰ درصد پیشرفت داشته است، اظهار داشت: در نیمه دوم اسفند و نیمه اول فروردین حجم تعمیرات به تناسب کاهش نیاز مصرف به شدت افزایش می‌یابد به طوری که بیشترین حجم تعمیرات در نوروز انجام می‌شود و در نوروز حجم زیادی از کارکنان نیروگاه‌ها و شرکت‌های تعمیراتی در نیروگاه‌ها حضور دارند.
 
این مقام مسئول تاکید کرد: هفته اول نوروز ۳۵۰۰ مگاوات و در هفته دوم نیز ۴۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید مورد تعمیرات قرار می‌گیرد که با توجه به کاهش مصرف برق در این ایام، حجم تعمیرات با رشد چشمگیری افزایش می‌یابد.
 
وی با بیان اینکه برخی فعالیت‌های تعمیراتی نیروگاه‌ها باید در کارگاه‌های خاص انجام شود بیان کرد: قطعاتی همچون توربین و ژنراتور با طول چندین متر و وزن چند صد تن از نقاط نزدیک و دور افناده باید به شرکت تعمیرات نیروگاهی حمل شوند که پلیس راه اجازه تردد چنین کالاهایی را در اواخر سال و ایام نوروز نمی‌دهد که خود این موضوع استرس کار را افزایش می‌دهد و برنامه‌ریزی بسیار دقیقی صورت گرفته تا تجهیزات سنگین نیروگاهی به موقع به مقصد برسند.
 
مديركل دفتر فني توليد توانير خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود ۱۱ هزار مگاوات واحد نیروگاهی در دست تعمیرات دوره‌ای و اساسی است که به تدریج بخشی و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بخشی از تعمیرات به اتمام رسیده و تعداد دیگری از نیروگاه‌ها وارد دوره تعمیرات خود می‌شوند.

برچسب ها: تعمیرات ، نوروزی ، برق
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار