کد خبر: ۱۱۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۸
نمایشگاه عرضه مستقیم کالا همه ساله و در فصول مختلف سال با هدف تنظیم بازار و ارائه اجناس با قیمت مطلوب برگزار می‌شود که در این بین نمایشگاه بهاره با توجه به استقبال بیشتر مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. در مشهد نیز هر ساله در نیمه دوم اسفند، دو نمایشگاه بهاره در بازار ولیعصر و در ابعاد گسترده‌تر در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود اما همواره اعتراضاتی به این نمایشگاه‌ها وارد است.
 به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، علیرضا ارزانی ممقانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد ضمن انتقاد از نحوه برگزاری نمایشگاه فروش بهاره در مشهد، منطقه خراسان، مدعی شد: نمایشگاه بهاره، بازار مکاره و محلی برای کلاه گذاشتن بر سر مردم است. از ریشه با برگزاری نمایشگاه بهاره مخالف هستم. برگزاری نمایشگاه بهاره به شکلی که در کشور انجام می‌شود در دنیا منسوخ است و به منظور کنترل بازار در این ایام باید واحدهای صنفی منتخب، فروش‌های فوق‌العاده برگزار کند.
 
وی تصریح کرد: واحدهای صنفی خوب که اجناس با کیفیت و مشتریان ثابت خود را دارند معمولا رغبتی برای حضور در نمایشگاه ندارند و به همین دلیل است که هر ساله در نمایشگاه بهاره واحدهای صنفی ضعیف را می‌بینیم که به توزیع اجناس بی‌کیفیت مشغول هستند. این یک واقعیت است که وقتی یک واحد صنفی مجبور است برای نمایشگاه هزینه‌های جانبی از جمله پول غرفه و کارگر بدهد نمی‌تواند زیر قیمت بازار، اجناسش را به فروش برساند. اگر همین فروش فوق‌العاده در هر واحد صنفی منتخب انجام شود و نظارت و بازرسی لازم نیز به عمل آید هم واحد صنفی جنس مرغوب‌تری می‌فروشد و مردم نیز براساس نارضایتی از کیفیت اجناس می‌توانند نسبت به آن معترض باشند.
 
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با بیان اینکه سال‌هاست مخالفت خود را نسبت به برگزاری نمایشگاه بهاره عنوان می‌کنیم، اظهار کرد: اما متاسفانه هیچ گوش شنوایی وجود ندارد و هر ساله می‌گوید که این یک دستور است و هر ساله باید انجام شود. حضور صنعت آجیل و خشکبار در نمایشگاه مشهد نسبت به کل کشور استثناء است. با نمونه‌گیری‌های متفاوت و نظارت شدید سعی می‌کنیم که کیفیت محصولات خود را در نمایشگاه بهاره با تمامی مشکلات به خوبی حفظ کنیم اما از برگزاری نمایشگاه بهاره به شدت دلخور هستم.
 
ارزانی ممقانی با اشاره به عدم همکاری مسئولان نمایشگاه با اتحادیه‌ها، بیان کرد: متاسفانه هیچ همکاری با بازرسان انجام نمی‌شود. سال‌های گذشته به بازرسان اتحادیه کارت پارکینگ داده می‌شد اما امسال آنان نیز مانند بقیه باید در صف پارکینگ منتظر بمانند. چنانچه شرایط با همین منوال پیش رود سال بعد در نمایشگاه شرکت نخواهیم کرد. باید فروش فوق‌العاده در واحدهای صنفی منتخب جایگزین برگزاری نمایشگاه بهاره شود.
 
وی در خصوص تغییر نکردن قیمت غرفه‌ها طی چهار سال گذشته، بیان کرد: مسئولین نمایشگاه عنوان می‌کنند که طی چهار سال گذشته قیمت غرفه‌ها هیچ تغییری نداشته اما چهار سال پیش، قیمت غرفه‌ها بالا بود و الان تازه به نرخ منطقی در این زمینه رسیده‌ایم. دولت به منظور کمک به معیشت مردم اقدام به برگزاری نمایشگاه بهاره در آستانه عید می‌کند. دولت اگر می‌خواهد به مردم لطف کند نباید از اصناف مایه بگذارد بلکه باید حداقل شرایط را برای حضور اصناف در نمایشگاه فراهم کند اما در حال حاضر همه فشارها بر روی دوش اصناف است.
 
ارزانی ممقانی بیان کرد: سود قانونی آجیل و خشکبار 12 درصد است، این درحالی است که واحدهای صنفی ما مجبور هستند در نمایشگاه اجناس خود را با 15 درصد تخفیف عرضه کنند و معلوم است که در چنین شرایطی نباید انتظار کیفیت بالا داشت. مسئولین سعی دارند نشان دهند "همه چیز آرام است" اما برگزاری نمایشگاه بهاره واقعا با اشکالات زیادی مواجه است. اگر نمایشگاه خوب است چرا دیگر کشورهای دنیا آن را برگزار نمی‌کنند.
 
علی لسان طوسی، رئیس اتحادیه پوشاک مشهد ضمن اعلام نارضایتی از نحوه برگزاری نمایشگاه بهاره، اظهار کرد: با وجود اینکه برگزاری نمایشگاه بهاره به طور کلی به اتحادیه‌ها محول شده است، قطعا با برگزاری این نمایشگاه مخالفیم. کنترل کردن بیش از 1700 غرفه کار بسیار مشکلی است. در بازدیدی که داشتم متوجه شدم که کالاهای موجود در نمایشگاه کیفیت لازم را ندارد و برگزاری نمایشگاه بهاره قطعا لطمه زیادی به اصناف وارد می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه برخی غرفه‌داران، اجناسی که جهت تائید به کارشناسان نشان می‌دهند در غرفه‌ها عرضه نمی‌کنند، تصریح کرد: برخی غرفه‌داران پس از تائید اجناس خود توسط بازرسان، اجناس دیگری را برای فروش عرضه می‌کنند و هرچقدر بازرسان سعی در اعلام نفوذ برای بازرسی در کنترل کیفیت داشته باشند باز هم نتیجه لازم را نخواهند گرفت.
 
لسان طوسی، جشنواره فروش فوق‌العاده را بهتر از نمایشگاه بهاره دانست و گفت: قطعا این جشنواره‌ها نتیجه بهتری خواهد داشت. حمایت از مصرف‌کننده، سازماندهی و تنظیم بازار با برگزاری نمایشگاه بهاره درست نمی‌شود. چنانچه فروش فوق العاده در هر واحد صنفی به صورت جداگانه انجام شود قطعا همه این مباحث با کیفیت بهتری لحاظ خواهد شد.
 
وی بیان کرد: اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردیم اما فکر می‌کنم یک سری از افراد در استان به دلیل اینکه منافعشان در گرو برگزاری نمایشگاه بهاره است نمی‌گذارند این نمایشگاه کنسل شود اما این یک ظلم بزرگ به اصناف است. اتاق اصناف باید پیگیری قوی‌تری در این زمینه داشته باشد. چنانچه مسئولین استان به این نتیجه برسند که نمایشگاه بهاره کیفیت لازم را ندارند باید در راستای عدم برگزاری آن اقدام کنند و به نظر من با وجود اینکه این قضیه ملی است در استان اختیارات لازم برای عدم برگزاری نمایشگاه وجود دارد.
 
ابوالقاسم کاشفی، نائب رئیس اتاق اصناف مشهد از کسانی است که با برگزاری نمایشگاه بهاره، موافق و معتقد است: خوشبختانه امسال با همکاری خوب اتحادیه‌ها و مشارکت آنان علاوه بر برگزاری نمایشگاه بهاره فروش‌های فوق العاده و ویژه در سطح شهر انجام شد. همه مسئولیت‌های برگزاری نمایشگاه بهاره برعهده خود اتحادیه‌ها بوده است. همه اتحادیه‌ها با رضایت کامل در این طرح شرکت کردند و با توجه به اینکه در این نمایشگاه، فروش بالا و نقدی است شرکت در نمایشگاه برای اتحادیه‌ها نیز به صرفه است.
 
کاشفی با اشاره به اعتراضاتی که هر ساله توسط بعضی اتحادیه‌ها نسبت به حضور در نمایشگاه بهاره عنوان می‌شود، تصریح کرد: البته هر ساله اعتراضاتی در این زمینه وجود دارد. امسال نیز اعلام شد که حضور در نمایشگاه بهاره اجباری نیست و از سال آینده هیچ الزامی در این خصوص وجود ندارد.
 
وی در خصوص تمایل برخی از اتحادیه‌ها به فروش فوق‌العاده به جای شرکت در نمایشگاه بهاره تصریح کرد: ما از این موضوع حمایت می‌کنیم و با فروش فوق العاده موافق تریم.
 
وی با اشاره به استقبال خوبی که از نمایشگاه بهاره شده است، گفت: درصددیم از سال آینده با هماهنگی اتحادیه‌ها به دنبال فروش فوق‌العاده باشیم چرا که برگزاری نمایشگاه برای ما چیزی به جز زحمت ندارد و ما با فروش فوق‌العاده به شرط همکاری اتحادیه‌ها موافق تریم.
 
علی غفوری‌مقدم، معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه بهاره با هدف ایجاد شور و نشاط، رونق بازار و کمک به مردم برای تهیه لوازم اساسی عید با قیمت پایین برگزار می‌شود، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه به منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها صورت می‌گیرد و تجربه ثابت کرده که برگزاری این دست نمایشگاه‌ها قیمت‌ها را به خوبی کنترل می‌کند.
 
وی در خصوص اعلام نارضایتی برخی از روسای اتحادیه در خصوص برگزاری نمایشگاه بهاره، تصریح کرد: در کمیته برگزاری نمایشگاه بهاره، اتاق اصناف نیز حضور دارد و اصولا این نمایشگاه با همکاری اتاق اصناف صورت می‌گیرد و خود اتحادیه‌ها به صورت مستقیم در این امر شرکت داده می‌شوند.
 
غفوری‌مقدم با اشاره به برگزاری دو نمایشگاه بهاره در هر سال، اظهار کرد: نمایشگاه اول که در بازار ولیعصر در منطقه متوسط خواجه‌ربیع برگزار شد و با استقبال خوب مردم همراه بود، به طور کلی با مسئولیت اصناف انجام شد و کارشناسان اتحادیه‌ها نیز در این نمایشگاه‌ها حضور دارند.
 
معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه به نظر من اعلام نارضایتی اتحادیه‌ها، عمومیت ندارد، گفت: تمام غرفه‌داران حاضر در نمایشگاه بین‌المللی، خود اصناف هستند و اینان اگر ناراضی بودند برای شرکت در نمایشگاه اقدام نمی‌کردند. البته عده‌ای نسبت به این موضوع اعلام نارضایتی کردند که قصد داشتند از این ایام طور دیگری بهره‌برداری کنند. خوشبختانه در حال حاضر با برگزاری نمایشگاه بهاره بازار همچنان نیز فعال است و فروش‌های فوق‌العاده نیز وجود دارد. اگر دلایل مخالفتی است بهتر است مطرح شود تا ما آن را بررسی کنیم چرا که اتاق اصناف خود مسئول برگزاری نمایشگاه است.
 
وی با اشاره به اثرات مثبت برگزاری نمایشگاه بهاره اظهار کرد: تجربه ثابت کرده است همگام با برگزاری نمایشگاه بهاره قیمت‌ها در سطح شهر نیز تعدیل می‌شود و برگزاری نمایشگاه بهاره اتفاق مثبتی است.
 
حرف‌ها و حدیث‌ها در باب نمایشگاه بهاره در حالی وجود دارد که از طرفی اصناف معتقدند برخی به دلیل سود شخصی و نه با هدف کنترل بازار اقدام به این برگزاری می‌کنند و در مقابل معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مخالفت برخی از اصناف را به حساب بهره‌برداری‌های شخصی از این ایام می‌گذارد. همچنین روسای برخی اتحادیه‌ها در حالی از برگزاری نمایشگاه بهاره اعلام نارضایتی می‌کنند که نایب رئیس اتاق اصناف مشهد با تعجب از این نارضایتی از اعلام خشنودی آنان نسبت به برگزاری نمایشگاه بهاره در جلسات مختلف سخن می‌گوید. در این میان هر چه بیشتر می‌پرسیم فقط به گره‌های بیشتر در این کلاف سردرگم برمی‌خوریم‌ و باز هم می‌رسیم به قصه تکراری پرتقال‌فروشی که انگار قرار نیست پیدا شود
برچسب ها: نمایشگاه ، بهاره ، کالا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار