کد خبر: ۱۱۷۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نیازمند مدیریت واردات و کاهش ارزبری هستیم.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از شازند، محمد صادقی نیارکی ظهر امروز در آیین افتتاح فاز نخست نخستین شهرک مواد موثر دارویی در خاورمیانه در شهرک شهید بابایی بازنه شهرستان شازند با اشاره به موفقیت ایران در مدیریت کرونا اظهار داشت: ضریب تاب‌آوری مردم ایران سبب شد تا کشور در کنترل و مدیریت ویروس کرونا موفق عمل کند و این درحالی است که بسیاری از کشورهای توانمند در این مسیر عملکرد مردودی داشتند و نتوانستند موفق باشند.

وی افزود: در این مدت به این نتیجه رسیدیم که با تیکه بر توان داخل و صبر و بردباری می‌توان از سختی‌ها و حتی گردنه‌های صعب‌العبور هم عبور کرد.

معاون صنایع وزیر صمت تصریح کرد: به دنبال سیاست وزارت صنعت و معدن در راستای کاهش واردات به میزان 10 میلیارد دلار در مدت سه سال که باید تا پایان سال 1400 تحقق یابد، اداره کشور در 6 ماهه دوم سال گذشته بدون تکیه بر پول نفت انجام شد.

صادقی نیارکی بیان کرد: همین امر سبب شد که در تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز و دوری از اقتصاد متکی به نفت موفق شویم، اکنون موسم شکوفایی است و با تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها می‌توان گام‌های بلندی را برداشت.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم از تهیدها فرصت بسازیم و با سیاست‌گذاری اصولی و صحیح به سمت تولید ملی و ثروت بین نسلی حرکت کنیم بدون شک توسعه اقتصادی را رقم زده‌ایم.

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: به منظور تحقق شعار سال امسال رونق تولید به طور ویژه مد نظر بوده و اتمام پروژه‌های تیمه‌تمام هدف‌گذاری شده است.

صادقی نیارکی افزود: بنابراین در همین راستا هر هفته یک پروژه در سطح کشور افتتاح و بهره‌برداری می‌شود که درمجموع 170 هزار میلیارد تومان پروژه در کشور افتتاح می‌شود.

وی تصریح کرد: از دیگر سیاست‌های وزارت صنعت و معدن می‌توان به کاهش ارزبری، توسعه صادرات و مدیریت واردات اشاره کرد، سالیان سال شاهد تورم 2 رقمی در کشور بودیم و در یک بازه زمانی 10 ساله هم نرخ ارز ثابت نگه داشته شد که یارانه‌ای برای واردات محسوب می‌شد اما اکنون نیازمند مدیریت واردات هستیم و کاهش ارزبری باید به جد مورد توجه قرار گیرد.

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: امروز با افتتاح این پروژه بنزن 0.7 دلاری به محصول 6 دلاری تبدیل می‌شود که گام بزرگی است، سال گذشته 9 میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داشتیم که اگر 4 تا 5 پروژه ملی بزرگ در حوزه پتروشیمی کشور داشته باشیم می‌توانیم این صادرات را به 40 میلیارد دلار افزایش دهیم.

صادقی نیارکی ادامه داد: خوشبختانه امروز موفق به تولید 97 درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل هستیم که 70 درصد مواد اولیه این تولیدات توسط سندیکا و با ارزبری 140 میلیون دلاری تهیه و تامین می‌شود.

وی عنوان کرد: به منظور 30 درصد باقیمانده تولیدات هم 700 میلیون دلار ارز صرف می‌شود که با تکیه به تولید داخل می‌توان این ارزبری را کاهش داد.

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: باید با تکیه بر توان داخلی و تولیدات داخل، کشور را از خام‌فروشی و فروش مواد نفتی نجات دهیم چراکه اکنون مواد نفتی و محصولات پتروشیمی ما با کشتی به هند و چین ارسال و کالای تولید شده از همین مواد با قیمتی گزاف و چند برابر قیمت اولیه به کشور برمی‌گردد.

انتهای پیام/712/ ع

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار