کد خبر: ۱۱۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۲
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از اعمال تخفیف 30درصدی در هزینه تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر چابهار و استقبال سرمایه‌گذاران چینی و هندی برای حضور در این بندر خبر داد و گفت: تخفیف 75درصدی در انبارداری کانتینر وارداتی و 85درصدی در انبارداری کانتینر صادراتی از مشوق‌ها برای جذب سرمایه‌گذار است.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از فارس، ‌سیاوش رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در خصوص طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار فعالیت‌هایی انجام شده است؛ در این بندر فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی وجود دارد که در صورت حضور بخش خصوصی موفقیت‌هایی مالی زیادی به دنبال خواهد داشت.
 
وی با اشاره به مشخصات فنی بندر شهید بهشتی چابهار‌، اظهار داشت: ‌مساحت کل‌ این بندر 254 هکتار، مساحت محوطه‌های بارانداز‌ 16 هکتار و مساحت انبارهای مسقف‌ 30000 متر مربع است.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین به مشخصات فنی بندر شهید کلانتری چابهار اشاره کرد و افزود: ‌مساحت کل این بندر 30 هکتار، مساحت محوطه‌های بارانداز 35000 مترمربع، مساحت انبارهای مسقف 3000 مترمربع و مساحت محوطه کانتینری 40000 مترمربع است.
 
رضوانی اضافه کرد: بندر چابهار به عنوان دروازه ورودی خلیج فارس، دارنده گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه IMS ‌است.
 
وی با بیان اینکه فاصله‌ بندر‌ چابهار تا فرودگاه 40 کیلومتر است، اظهار داشت: این بندر به عنوان دروازه ورودی کریدور بین‌الملل شمال ـ جنوب و محور توسعه شرق کشور، دارای مزیتی نظیر عدم انتظار نوبت کشتی به نسبت سایر بنادر کشور است.
 
‌* استقبال سرمایه‌گذاران چینی و هندی برای حضور در چابهار
 
رضوانی با اشاره به استقبال ‌سرمایه‌گذاران چینی‌ها و هندی‌ها در طرح توسعه بندر چابهار بیان کرد: هنوز حضور چینی‌ها و هندی‌ها در بندر چابهار عملیاتی نشده ‌و فقط در حد حرف و تفاهم پیش رفته است، اما بخش خصوصی آنها پیشنهاد سرمایه‌گذاری ارائه داده‌اند که امیدوارکننده است؛ آنها مایل هستند در بخش تجهیزات وارد شوند‌.
 
* فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در‌ بندر چابهار شامل‌ ساخت انبار، احداث سیلو، احداث پایانه صادراتی، ایجاد مخازن نگهداری روغن، فرآوری و صادرات مجدد کالا، مشارکت در اجرای طرح توسعه بندر چابهار و سوخت‌رسانی و خدمات‌رسانی به شناورها است.
 
* سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سیلوی غلات و ترانزیت سوخت
 
وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری دستگاه آب‌شیرین‌کن RO، سرمایه‌گذاری مخازن گوگرد و اسیدسولفوریک، سرمایه‌گذاری سیلوی غلات و سرمایه‌گذاری ترانزیت سوخت از جمله‌ سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در ‌بندر چابهار است.
 
* تخفیف دولت برای سرمایه‌گذاران بندر چابهار
 
رضوانی به تخفیف 30 درصدی در همه ردیف‌های حقوق و عوارض بندری وارد بر کشتی‌های کانتینری این بندر اشاره کرد و افزود:‌ تخفیف حداقل 30 درصد در هزینه‌های تخلیه و بارگیری کانتینر (THC) نسبت به سایر بنادر جنوبی کشور و ارائه تخفیفات پلکانی در THC کانتینری وارده به خطوط کشتیرانی، از مزایای در نظر گرفته شده برای این بندر اقیانوسی است.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین تخفیف 75 درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی و 85 درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی و نیز تخفیف 30 درصدی در هزینه باربری و انبارداری وارد بر کالاهای غیر کانتینری نسبت به سایر بنادر کشور، از دیگر مشوق‌ها برای جذب سرمایه‌گذار خصوصی است.
 
رضوانی‌ اضافه کرد: فاصله این بندر تا بندرعباس حدود 306 مایل دریایی است، اما کشتی‌ها با 50 مایل انحراف می‌توانند به چابهار آمده و ‌بارهای خود را سریع‌تر تخلیه کنند، این مورد در کاهش هزینه‌های سوخت و کاهش زمان تخلیه و بارگیری تأثیر بسزایی دارد.
برچسب ها: چین ، هند ، چابهار
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار