کد خبر: ۱۱۹۵۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره جزئیات میزان موثر بودن داروی دگزامتازون در درمان بیماران کرونایی گفت: این دارو صرفا در مرحله التهاب ریه قابل استفاده است.

دگزامتازون صرفا در مرحله التهاب ریه قابل استفاده استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مصطفی قانعی در گفتگو با شبکه خبر در خصوص انتشار اخباری درباره موثر بودن داروی دگزا متازون در درمان کرونا اضافه کرد : همانطور که در اسفندماه سال گذشته گفته شد بعد از اینکه مرحله ویروسی در بیماری کرونا طی می شود مرحله التهاب ریه شروع و منجر به کمبود سطح اکسیژن خون می شود.
وی افزود: بنابراین پیشنهاد کردیم داروی دگزامتازون استفاده شود و سه ماه بعد آکسفورد انگلیس همین برنامه دارویی را با کورتون امتحان و نتایج مثبت آن را اعلام کرد.
آقای قانعی گفت: البته نکته مهم در استفاده از این دارو این است که صرفا این دارو در فاز التهاب ریه قابل استفاده است.
رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا افزود: در این مرحله اکسیژن خون به زیر ۹۳ درصد کاهش می یابد و سرفه در بیماران ظاهر می شود. اگر هنوز مرحله التهابی شروع نشده و فرد سرفه و نفس تنگی نداشته باشد این دارو موثر نخواهد بود.
وی با بیان اینکه تعیین مراحل مختلف بیماری و تشخیص آن به عهده پزشک است گفت: از آنجایی که بیماران خودشان نمی توانند مرحله بیماری را تشخیص دهند باید این موضوع با توصیه پزشک صورت گیرد.
رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: اگر بلافاصله برای کسی که در مرحله ابتدایی است این دارو را تجویز کنیم نمی تواند موثر باشد و مصرف کورتن ها در طب به دلیل عوارضی که دارد اصلا پذیرفته نیست و همیشه بر رعایت دوز تجویز شده از سوی پزشک تأکید شده است.
قانعی تصریح کرد: فشار خونی ها و دیابتی ها بیشتر به کووید 19 مبتلا می شوند و اگر در مصرف دگزا متازون دقت نکنند ضمن اینکه کووید 19 دارند فشار و قند خونشان هم بالا می رود. این دارو حتی برای پیشگیری از بیماری کووید 19 هم موثر نیست و دوز مصرفی ما هم از دوز مصرفی پیشنهاد شده انگلیسی ها کمتر است و با داروهای دیگری مخلوط می شود.
رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: کمیته علمی تشکیل شده در سطح کشور از بالاترین سطح علمی و با حضور اکثر متخصصان تشکیل جلسه می دهد و زمانی که دارو و پروتکل درمانی را اعلام می کند یعنی یک موضوع را بررسی کامل و جامع و به کل کشور ارائه کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار