کد خبر: ۱۲۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
گویند آدمی همیشه به امید زنده است و برای پیش رفتن بهانه ای بهتر از امید نیست. هر چه در این روزها به پایان سال نزدیک تر می شویم فکر رویشی دوباره و تازه تر شدن خستگی را از تنمان می زداید. طبیعت با سپری کردن همه ی سرما و گرمايش لباسی تازه به تن می کند و ما را ناخودآگاه به سمت تحولی تازه، به پیش می برد. اینکه  عقب گرد به روزهای طی شده داشته و از تلخی و شیرینی گذشته تجربیاتش را به کوله بارمان اضافه کنیم کاری نیک و اما ماندن در گذشته و تدبیر نکردن برای آینده ای تازه جز فرورفتن در قهقرا کمکی به آدمی نخواهد کرد.
آنچه که در فطرت آدمی بنا نهاده شده تجربه و تکاپو برای یافتن آغازی دگر است و برای شروعی دوباره و پیشرفت و اعتلای روح و جان باید غبار فرسودگی از چهره زندگی بزدائیم که اگر اینچنین تدبیری در سرشت آدمی نهاده نشده بود میل و رغبتی برای ادامه حیات خودنمایی نمی کرد.
به هر روی با تمام مصائب و مشکلات پشت سر  فصلی دگر از اوراق زندگی مان ورق خواهد خورد تا با اندیشه و تدبیری سبز به مصاف تیره گی ها رفته و روشنایی ها را ضمیمه اوراق حیات کنیم.در فضای سیاست و اقتصاد کشور طی یکسال گذشته نیز با گذر از برخي ناملايمت ها شاهد روزنه های امید بودیم و دولت یازدهم با تمامی مصائب و مشکلاتی که پیش رو داشت توانست بسیاری از چالش های موجود را با کارنامه ای قابل قبول پشت سر بگذارد كه صدالبته اين تمامي راه نيست. رشد اقتصادی منفی، روند صعودی نرخ تورم، بیکاری، نابساماني هاي نرخ ارز، کاهش درآمدهای نفتی، تحریم های اقتصادی، بسته بودن دروازه های تجاری ایران و علی الخصوص فسادهای مالی از جمله مصائبي بود که دولت تدبیر و امید پس از روی کار آمدن با آن دست به گریبان بود و ادامه روند قبلی اقتصاد کشور را به سمت انحطاط سوق می داد. استفاده از راهکارهای کوتاه مدت و میان بر دولتمردان طي يكسال گذشته تا حدودي توانست شرایط را تغییر دهد و ثبات را بر‌فضای اقتصاد کشور حاکم سازد.  از طرفی تکیه بیش از اندازه بر درآمدهای نفتی و عدم توجه دولت سابق به حوزه تولید، نفس های این بخش را به شماره انداخت تا بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل عدم احساس امنیت عطای سرمایه گذاری را به لقایش ببخشند. این وضعیت سبب شد تا بسیاری از افراد، ورود خود به بازار کار را به تاخیر بیاندازند و در نتیجه اقتصاد با حجم عظیمی از جستجو کنندگان شغل مواجه شود و آسیب پذیری اقتصاد بیشتر گردد.طی سالهای اخیر تورم به عنوان یکی از مهمترین متغیرهای اقتصادی و افزایش شدید قیمت ها بسیاری  از خانوارها را با مشکل مواجه کرد تا آنجائیکه با رسیدن به مرز هشدار،  اقتصادی شکننده را پیش روی دولتمردان قرار می داد. این مهم با تدبیر دولت یازدهم روند افزایشی خود را متوقف کرد. رسیدگی به پرونده های فساد مالی که طی سالیان اخیر بلای جان اقتصاد کشور شده بود نیز از نکات مثبت کارنامه عملکرد دولت یازدهم به شمار می رفت. پیش تازی پرونده های فساد تا جایی پیش رفت که پرده برداری از فساد مالی معاون اول رئیس جمهور دولت قبل نقطه تاریکی در اقتصاد کشور بود. رسیدگی و برخورد با این پرونده از نقاط عطف دولت تدبیر در مقابله با پدیده شوم فساد به شمار می رفت.تحریم هاي اقتصادی و کاهش قیمت نفت نیز ازجمله مواردی بود که طی یکسال گذشته کاهش درآمدهای دولت راه به همراه داشت . ادامه حیات برای اقتصاد ایران که برای دهه ها به درآمدهای نفتی عادت کرده است نیز از جمله موانع پیش روی دولت یازدهم به شمار می رفت که بی شک این چشم انداز برای سال آتی نیز پیش روی دولتمردان خواهد بود. در ادامه کاهش منابع درآمدی محدود دولت و ضعف در سیستم مالیاتی کشور و عدم همراهی با اقتصاد جهانی کار را برای دولت یازدهم
سخت تر می کرد. از این رو کاهش وابستگی بودجه به منابع نفتی در سال 94 از جمله مواردی بود که دولت توانست قدمی محکم  در این راه بردارد و از طرفی تاکید بر اصلاح سیستم های مالیاتی و  جلوگیری از فرار مالیات دهندگان نیز طی این مدت مورد توجه دولت یازدهم قرا رگرفته است. برای همراهی با اقتصاد جهانی نیز دولت اقدامات موثر و سازنده ای تا کنون برداشته است بطوریکه ایران هراسی طی حضور دولت یازدهم بر راس کار تبدیل به فرصتی برای سرمایه گذاران خارجی شده است که این روند قطعا با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای بابی برای شکوفایی اقتصاد کشور خواهد بود. گامی که دولتمردان قبلی جهت نیل به آن ضعیف عمل کرده و این فرصت ها را تبدیل به تهدید کرده بودند.اما اجرای ناصحیح  هدفمندی یارانه ها میراثی بدیمن بود که به دولت یازدهم رسید  و دولت در برهه ای که بر سر کار آمد با توجه به شرایط محیط داخلی، افزایش نرخ ارز، اعمال تهدیدها و تحریم های نفتی و نظام بانکی  ادامه روند قبلی را در ابهام قرار می داد. از طرفی ضعف در توجه لازم به بخش تولید و عدم اعطای تسهیلات لازم از محل واقعی شدن
حامل های انرژی به این بخش باعث شده بود تا این واحدها زیر ظرفیت های لازم به فعالیت بپردازند. به هر روی دولت با تمام موانع موجود توانست طی یکسال گذشته هدفمندی را ادامه دهد اما در این بین ضعف های قبلی همچنان پابرجاست و دولت برای سال 94 باید تدابیری بهتر جهت رفع مشکلات هدفمندی و علی الخصوص احیای تولید بیاندیشد.آنچه که گذشت تنها برگ و بخشی از بررسی مشکلات گذشته بود و در این بین تاثیر سیاست گذاری های نادرست بر زندگی روزمره مردم نیز از جمله مواردی است که نبایدآن را نادیده انگاشت. مسبب بخشي از اين مصائب تحريم هاي غرب  است ولي بخش اعظمي از مشكلات به تدابير و اعمال سياست و تصميم گيري هاي نادرست اتخاذ شده طي سال‌هاي قبل باز مي گردد. در اين حين رويكرد دولت يازدهم براي سال‌هاي پيش رو بايد با توجه بيشتر به ولي نعمتان خود كه همانا مردم هستند همراه باشد. امروزه شرايط تغيير و تحول در زندگي مردم تا حدود بسياري نشات گرفته از سياست هايي است كه توسط دولت تبيين مي شود. سياست هايي كه اگر همسو با تامين رفاه و آسايش مردم  در نظر گرفته شود به تغيير و تحول در مردم همگام با آغازي فصلي نو كمك خواهد كرد. اميد است كه در سال94 با ادامه روند رو به رشد دولت تدبير و اميد شاهد تغييراتي در جهت شكوفايي كشور در تمامي زمينه ها باشيم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار