کد خبر: ۱۲۴۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
یار شیرازی سید اهل قلم آسمانی شد؛
شیراز- دکتر بهمن فیزابی پژوهشگر هنر اسلامی و طراح گرافیک نام آور شیرازی، دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، بهمن فیزابی که یکی از چهره‌های علمی، دانشگاهی و هنری شیراز به شمار می‌رفت، شنبه شب به علت ایست قلبی درگذشت.

در کارنامه هنری وی تأسیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز، مسئولیت بخش گرافیک ماهنامه سوره به سردبیری شهید سیدمرتضی آوینی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱ و ده‌ها عنوان برجسته ملی و بین المللی به چشم می‌خورد.

او عضو هیأت علمی رسمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز از سال ۱۳۷۳ تاکنون بود که در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه‌های تهران و دانشگاه هنر اصفهان بصورت مدعو سابقه تدریس داشت.

فیزابی افزون بر فعالیت‌های علمی با شهید سید مرتضی آوینی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی همکاری داشت و مسئول بخش گرافیک ماهنامه سوره به سردبیری شهیدآوینی (سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱) و دبیر بخش طراحی و چاپ اولین جشنواره مطبوعات ایران ۱۳۷۳ بود.

از دیگر سوابق فیزابی می‌شود به طراحی نشریه «کاغذ و اخبار» ارگان اولین جشنواره مطبوعات ایران در سال ۱۳۷۳، طراحی یونیفرم «ماهنامه سینمایی دنیای تصویر»، به سردبیری زنده یاد علی معلم، همکاری به عنوان طراح با نشریات سروش، همشهری، سوره، ری، جمهوری اسلامی، اطلاعات، کاغذ واخبار، مؤسسه کیهان، و فرهنگ فارس اشاره کرد.

در سوابق فیزابی عضو پیوسته انجمن علمی فرش ایران. ۱۳۷۵ از بدو تأسیس تاکنون، معاون دانشجویی دانشکده هنر ومعماری، معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی استان فارس در سال‌های ۸۶ تا ۸۸ و دبیر بخش هنرهای صناعی همایش بین المللی مکتب شیراز – فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۸ و مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه شیراز در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ دیده می‌شود.

کتاب جلوه‌های هنری مکتب شیراز (سده‌های هفتم تا انتهای نهم هجری قمری) از جمله تالیفات بهمن فیزابی است که سال ۱۳۹۳ از سوی انتشارات دانشگاه به بازار نشر آمد.

حوزه هنری استان فارس نیز درگذشت وی را تسلیت گفت.

متن این پیام بدین شرح است:

انالله و انا الیه راجعون

رفت تا دامنش از گرد زمین پاک بماند

آسمانی‌تر از آن بود که بر خاک بماند

هنر، ودیعتی است الهی و هنرمند نقش آفرینی که به حضرت دوست تاسی می‌کند تا آفرینش و آفرینشگری رسم جاری زمانه باشد و آنچه از هنرمند بر جای می‌ماند، تنها هنر اوست که نبض جاری روزگار است. استاد دکتر بهمن فیزابی از سلاله هنرمندان اندیشه ورزی بود که اخلاق و معنویت با سلوکش آمیخته و والاترین هنرش زندگی بی آلایش و سخاوت علمی اش بود که زبانزد همراهان و شاگردان اوست.

وی که در دامن خانواده‌ای هنرپرور و با ایمان بالیده بود، با اصیل‌ترین جریان‌های هنری این مرز و بوم همراهی داشت از جمله حضور در سنگر هنری نشریه سوره به سردبیری سید شهیدان اهل قلم شهید سیدمرتضی آوینی و مسئولیت بخش گرافیک این نشریه و تأسیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز و ۲۵ سال حضور در هیأت علمی این دانشگاه.

طومار بلند سوابق و فعالیت‌ها و افتخارات او شرح بلند یک عمر عاشقی است که در کلمه و کلام نمی گنجد و کس را یارای آن نیست که آن همه شور و شوق را در چند سطر ساده بگنجاند اما آنچه از او به یادگار مانده خیل عظیم شاگردان و دانش آموختگان مکتب اندیشه اوست و انبوه پژوهش‌ها و آفرینش‌های هنری که تک تک آنها حاصل عرق ریزان روح اوست.

حوزه هنری استان فارس درگذشت این هنرمند مؤمن و اندیشمند که جلوه نگار هنر مکتب شیراز و از میراث داران مکتب معماری و هنرهای تزئینی فارس بود را به جامعه هنری و علمی، خاندان هنرمند فیزابی و شاگردان و دوستان و همراهان وی تسلیت می‌گوید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار