کد خبر: ۱۲۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
در نشست مشترک وزرای خارجه ایران و عراق مطرح شد؛
وزیر خارجه گفت: منطقه ما نیاز به آرامش دارد، برای ما مهم است که حاکمیت ملی همسایه ما مورد تعدی و تعرض قرار نگیرد.

ظریف: منطقه ما نیاز به آرامش دارد

 «فواد حسین» وزیر خارجه عراق پس از گفت‌وگو با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان، با او در یک کنفرانس خبری مشترک در جمع خبرنگاران حاضر شد.

ظریف وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک گفت: روابط ایران و عراق با خون جوانان ما در مقابله با داعش پایدار شده و این روابط هیچگاه به هیچ شکلی از بین نخواهد رفت.

او افزود: برای ما عراق قوی و پر صلح و آرامش و دارای روابط سازنده و خوب با همه همسایگانش معادل قدرت، آرامش، ثبات و صلح خودمان است و از این جهت از نقش موثر عراق در منطقه قوی و صلح آمیز خلیج فارس استقبال می‌کنیم.

ظریف تاکید کرد: بسیار خوشحالیم که روابط دو کشور براساس احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی با جدیت پیگیری شده و در کنار یکدیگر در برابر داعش ایستاده‌ایم و این دشمن مشترک بشریت را جوانان ایرانی و عراقی با کمک یکدیگر و با رشادت مردم بزرگ عراق شکست داده‌اند و باید در رابطه با این تهدید امنیتی کماکان هوشیار باشیم.

عراق برای ما یکی از همسایگان پر اولویت در روابط اقتصادی و تجاری است

او با بیان اینکه امکانات اقتصادی دو کشور می‌تواند برای پیشرفت مشترک دو مردم مورد استفاده قرار گیرد گفت: روابط بسیار خوب اقتصادی با عراق داریم هم در حوزه انرژی و هم در حوزه تبادلات تجاری و علی‌رغم کرونا این روابط را ادامه خواهیم داد، ان‌شاءالله این روابط به حدی که دو رئیس کشور و دولت در سفر روحانی توافق کردند به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید و تا رسیدن به آن فاصله چندانی نداریم و حتما اقدامات مشترک انجام خواهیم داد.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: توافقات دیگری در سفر رئیس جمهور ایران به عراق حاصل شد که انشاءالله این توافقات که به نفع مردم دو کشور و همه منطقه است را با جدیت دنبال کنیم، چه در حوزه کشتیرانی و مرز‌های آبی و دریایی چه در حوزه ریلی و همکاری‌های ریلی و چه همکاری‌های انرژی و چه در حوزه تبادل گردشگر و زائران دو کشور و همین طور گردشگران سلامت و در سایر حوز‌ه‌ها.

ظریف تاکید کرد:  عراق برای ما یکی از همسایگان پر اولویت در روابط اقتصادی و تجاری است.

اقدام تروریستی آمریکا خسارت بزرگی برای مقابله با تروریسم در منطقه بود

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد:  لازم است در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر گفت‌وگو و تشریک مساعی کنیم. منطقه ما نیاز به آرامش دارد. متاسفانه اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همراهانشان خسارت بزرگ برای مقابله با تروریسم در این منطقه بود. ایران و عراق به عنوان دو کشور خسارت دیده از این حرکت با همکاری هم موضوع را پیگیری خواهند کرد.

ظریف تاکید کرد: برای ما این موضوع بسیار مهم است که حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و استقلال همسایه ما مورد تعدی و تجاوز خارجی قرار نگیرد.

وزیر خارجه عراق: عراق به دنبال روابط متوازن با کشور‌های همسایه است

فواد حسین وزیر خارجه عراق در این کنفرانس خبری گفت: با آقای ظریف درباره روابط دوجانبه و مبادلات تجاری گفت‌وگو کردیم و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر به زودی به ایران سفر می‌کند.

او تاکید کرد: باید منطقه و عراق را از تنش‌های بین‌المللی دور کنیم و از حاکمیت آن حمایت کنیم. عراق به دنبال روابط متوازن با کشور‌های همسایه است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار