کد خبر: ۱۲۷۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
مراجع تقلید نوعا پاسخ استفتا را براساس متن سوال میدهند لذا اگر سوالی مبهم یا جهت دار باشد سوال کننده میتواند پاسخی مطلوب خود دریافت کند.

اخیرا عده ای دوست دارند فتاوایی مبنی بر ضرورت مراسم عزاداری(نه اصل عزاداری)دریافت کنند و درنوع سوال ممکن است  طوری القا کنند که دولت و متخصصین می خواهند به بهانه کرونا عزاداری را تعطیل کنند.
از سوی دیگر عده ای که چندان با مذهب میانه خوبی هم ندارند درتلاشند تا همین سوال و جوابها را چماقی کنند برای اثبات مخالفت مراجع با بهداشت وعلم. و سومین گروه هم واعظینی هستند که برمنابر مطالبی می گویند و دستمایه انتقاد و حمله شبکه های خارجی و معاند رافراهم میکنند. درمورد بحث کرونا و عزاداری موارد زیر ازجمله مواردی است که می تواند مد نظر قراربگیرد.

الف)مردم ایران قریب به اتفاق درمورد عزای امام حسین ع عمیقا عزادارند و تجربه نشان داده است که دراین زمینه همیشه درصحنه حاضر بوده اند و خواهند بود.
ب)بحث پزشکان دردمند  مخالفت با عزاداری نیست بلکه نوع مراسم مد نظر هست نه اصل عزاداری.
ج)عزاداری های ایینی در طول زمان شکل گرفته و به این جارسیده است و اصل مسلم نیست که الزاما همیشه به همان شیوه عمل شود. ائین ها حاصل دورانی است که تکنولوژی فعلی وجودنداشته است و می تواند در طول زمان تکامل یابد یا تغییر کند.
درست است که نوع عزاداری ائینی موجب همبستگی و افزایش ارتباطات  مردم و صفای دل می شود ولی دردوره فعلی اگر براساس نظر متخصصین احتمال ضرر دادهدشود همان گونه که بااحتمال ضرر بعضی از واجبات مثل روزه ساقط می شود نوع عزاداری ائینی و مجلسی هم می تواند تغییر کند.
د)بیمارستانها و امکانات درمانی فعلی پاسخگوی همه گیری بیماری در سطح وسیع تر از حال نیست و خطر بروز فاجعه وجوددارد.
ه)کسی منکر امکان فاصله گذاری در مراسم نیست ولی مردم در موقعیتهای ازدحام و شلوغی بعید است امکان رعایت پروتکل های بهداشتی را داشته باشند.
و)طلاب محترم اگرچه ممکن است ایام تبلیغ راازدست بدهند ولی میتوان راه حلی پیدا کرد که هم امکان خدمت و تمرین انها فراهم اید و هم درامد وکمک هزینه انها تامین شود.مسلما اندیشمندان حوزه های علمیه راه حل های جدیدی متناسب با وضع فعلی می توانند ارائه دهند.
ز)صداو سیما می تواند باگسترش دایره افراد و عدم اکتفا به مداح های تکراری سایر مداح ها راهم برای عزاداری دعوت نماید.
ح)عزاداریهای اینترنتی و یا خانگی باتوجه به بلوغ روز افزون برنامه های زنده میتواند فراگیرشود .
ط)......
تکرار وتاکیداین مسئله ضروری است که مردم ایران از فقیر و غنی و چپ و راست و شهری و روستایی و حتی غیر مسلمانان ایرانی با دستگاه امام حسین ع مشکل ندارند وقطعا درهرشرایطی عزادار خواهند بود فقط نگرانی از فاجعه انسانی است که به اسم تشیع تمام خواهدشد . پس بااحتیاط نظر بدهیم وعمل کنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار