کد خبر: ۱۲۸۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰

سلامت نیوز:سیاست‌های وزارت بهداشت بر جریمه افرادی است که ماسک نمی‌زنند، اما سوال این طرح اینجاست که تا چه اندازه می‌توان مردمی را که در موضوع خطر شیوع کرونا به روزمرگی رسیده‌اند، مجبور کرد که ماسک بزنند یا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، طبق آمار حدود ۷۰‌درصد جامعه در این رابطه همکاری لازم را دارند و درباره آن ۳۰‌درصد که مانع قطع زنجیره کرونا هستند، نظر کارشناسان در رابطه با آنها قابل تأمل است، آنها معتقدند که روزی مردم در هنگام رانندگی کمربند نمی‌بستند و با جریمه راهنمایی رانندگی این موضوع به یک فرهنگ تبدیل شد.

حالا نیز می‌توان زدن ماسک را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کرد، اما در روزهایی که دولت در حال تدوین دستورالعمل اجرایی جریمه مردمی که در خیابان ماسک نمی‌زنند است، باید به این موضوع توجه داشت که هزاران خانوار توانایی خرید ماسک را به‌عنوان یکی از کالاهای ضروری این روزها ندارند. در شرایطی که محمدصادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت بر این باور است که «کرونا حداقل ۱۰ سال با ما بوده و باید زندگی و کار کردن همراه با کرونا را تجربه کنیم».

در این شرایط شیوه‌نامه بهداشتی در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا به تصویب‌رسید و طبق آن مجازات‌های در نظر گرفته شده در حوزه عمومی (مردم) به این شرح است که برای مسافرت‌های غیرضروری و نزدن ماسک جریمه نقدی اعمال شود. همچنین این ستاد پیشنهاد کرده که اگر فردی در هنگام مسافرت غیرضروری و به‌دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها به کرونا مبتلا شد، هزینه درمان را پرداخت کند. در این شیوه‌نامه استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی برای کلیه آحاد جامعه در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، مراکز تجمعی سربسته و محیط‌های صنفی (مانند مغازه‌ها) و اداری اجباری است.

ارائه خدمات و تسهیلات اداری، انتظامی، قضائی، رفاهی، بانکی و خدماتی از سوی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به افراد و مراجعه‌کنندگانی که از ماسک استفاده نکرده یا فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، ممنوع بوده و متخلفین در زمینه ارایه خدمات بر حسب مورد، طبق دو بند قبلی مجازات خواهند شد.

همچنین برای کارمندان دولتی که این موضوع را رعایت نمی‌کنند، در مرحله اول اخطار کتبی با درج در پرونده، مرحله دوم توبیخ با درج در پرونده، در مرتبه سوم کسر یک سوم از حقوق و فوق‌العاده شغل تا یک ماه، مرتبه چهارم کسر یک سوم از حقوق و عناوین مشابه تا سه ماه و مرتبه پنجم انفصال موقت از خدمت تا سه ماه در نظر گرفته شده است، همچنین درباره مجازات‌های تعیین شده در حوزه صنفی نیز عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و ضوابط ابلاغی ستاد مدیریت کرونا از سوی اصناف و حرفه‌ها و مشاغل، تخلف صنفی و حرفه‌ای محسوب می‌شود.

مجازات این تخلفات نیز به این صورت است که در مرتبه اول تذکر کتبی با درج در پرونده صنفی و حرفه‌ای، در مرحله دوم تعطیلی و پلمب واحد به مدت پنج روز و در مرحله سوم نیز تعطیلی فعالیت حرفه ای به مدت 10 روز خواهد بود. لازم به ذکر است که هنوز این شیوه نامه اجرایی نشده است.


اجرای پروتکل‌های جریمه نزدن ماسک
روز گذشته محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: جامعه پزشکی با برنامه دولت برای جریمه افرادی که ماسک نمی‌زنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند موافق است و کمیته انتظامی ستاد ملی کرونا و شورای امنیت ملی در حال تدوین دستورالعمل اجرایی این اقدام است. در کشور باید مکانیزم و زیرساخت عملی وجود داشته باشد که اگر فردی به قانون تمکین نکرد، جریمه شود، اکنون چنین مکانیزمی وجود ندارد و اگر فردی ماسک نزد چه کسی می‌تواند جلوی او را بگیرد یا با او برخورد کند.

همچنین ظفرقندی معتقد است همه باید برای حفظ جان خود و دیگران مثل کمربند ایمنی که اجباری شد، ملزم به زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند. رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: شورای امنیت ملی و کمیته انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا اکنون مشغول تدوین زیرساخت و پروتکل جریمه افراد خاطی از دستورالعمل بهداشتی کروناست و به‌زودی ابلاغ و اجرایی می‌شود.


جریمه 6‌هزار دلاری برای نزدن ماسک
در کانادا در ایالت‌های مختلف جریمه ماسک نزدن و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی متفاوت است. در مونترال ماسک زدن اجباری است و حتی نمی‌شود به جای ماسک در اماکن سرپوشیده از شیلد استفاده کرد. در ادارات و در جاهایی که فاصله اجتماعی ممکن نیست مثل راهروها و آسانسورها هم ماسک زدن اجباری است. در اماکن مذهبی و ورزشی و وسایل حمل‌و‌نقل عمومی هم همین قانون اجرا می‌شود و اگر کسی ماسک نزند مجبور به پرداخت جریمه است.

گاه جریمه ماسک نزدن در کانادا تا مرز شش‌هزار دلار هم می‌رسد؛ تا همین چند هفته قبل جریمه رعایت نکردن فاصله اجتماعی در کانادا تا 1500 دلار هم اعمال می‌شد اما چون گاهی پلیس سلیقه‌ای عمل می‌کرد به جای اجرای آن ماسک زدن را اجباری کردند. در فرانسه هم ماسک زدن اجباری است و جریمه نزدن آن 135 یورو است.

در شهری مثل پاریس حتی در مکان‌های باز هم ماسک زدن اجباری شده و جریمه‌ای مشابه دارد. اما در این کشورها هم افرادی هستند که به این قوانین اعتراض می‌کنند مثلا در مونترال هفته گذشته راهپیمایی بزرگ ضد ماسک انجام شد.


انضباط اجتماعی، فقر و نابرابری
در این رابطه یعقوب موسوی، جامعه شناس می‌گوید: در کشورهای اروپایی انضباط اجتماعی سال‌ها مورد بحث بوده و در کنار آزادی‌هایی که نظام‌های دموکراتیک اعمال می‌کنند و متعهد به حفظ آن هستند جامعه‌ای پر از نظم و انضباط هم تبلیغ می‌شود. درباره کرونا هم این کشورها این نظم را اجرا کردند و هیچ نوع مسامحه‌ای در این باره انجام نشد و یک نوع نظام اداری آمرانه در جهت صیانت از جان و سلامت مردم اجرا می‌شود.

به گفته این جامعه شناس، شیوه‌هایی مثل مشارکت و همیاری توده‌های مردم و تنویر افکار عمومی در این کشورها همیشه اولین قدم برای اجرای انضباط اجتماعی بوده است. بعد از آنها به مراحل سخت تر جزایی و کیفری می‌رسند و برخوردهای مدیریتی و کنترلی می‌کنند. درباره کرونا هم همین طور است آنها ابتدا از آگاهی‌رسانی شروع کردند و بعد قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای را برای کسانی که این قواعد را رعایت نمی‌کنند از مدارس تا بیمارستان‌ها، مراکز عمومی و تفریحی وضع کردند و از سویی مردم را تشویق به رعایت پروتکل‌ها کردند و وقتی هم متوجه شدند برخی مردم تن به رعایت قواعد نمی‌دهند، ابزارهایی از نوع جریمه مالی را وضع کرده و با شدت و قدرت آنها را اعمال می‌کنند.


آمار کرونا در قم پنج برابر شد
اگر نگاهی به آمار روزانه کرونا بیندازیم، آن زمان نقش آن 30‌درصد افراد که اعتقادی به زدن ماسک ندارند را متوجه خواهیم شد. طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان فقط از روز دوشنبه (27 مرداد) تا سه شنبه (28 مرداد 99) 168 بیمار جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری به 19‌هزار و 972 نفر رسید.

همچنین در این مدت 2385 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 1066 نفر از آنها بستری شدند. به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند.

در این بین سیامک محبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی روز گذشته اعلام کرد که استان قم در 40 تا 50 روز آینده در شرایطی مشابه اسفندماه سال قبل قرار خواهد گرفت و کادر درمانی روزهای سختی را در پیش دارند. بنابر آماری که او به آن استناد کرد، شمار بیماران کرونایی در قم پنج برابر شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار