کد خبر: ۱۲۹۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۱
یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه هر کشوری برای آشکارسازی روابط با اسرائیل باید هزینه های داخلی و خارجی آن را بپردازد، در این راستا وضعیت امارات را آسیب پذیرتر از گذشته توصیف کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،جعفر قنادباشی با حضور در برنامه "رو در رو" شبکه 4سیما با بیان اینکه ماجرای اخیر امارات بر سر عادی سازی روبط با رژیم صهیونیستی به زعم برخی کارشناسان، ادامه‌ی معامله قرن است، افزود: تعبیر صحیحی اینست که معامله قرن بنا بود صورت گیرد ولی امروز توان تحقق آن وجود ندارد و لذا به یک مقوله کوچک و کم اهمیت تقلیل یافت.

وی ادامه داد: تا چندی پیش می گفتند فلسطینیان باید از بیت المقدس صرف نظر کرده و شهری کوچک در اختیار آن ها قرار دهیم؛ اما با اتمام مسئله فلسطین، مناقشه اعراب و اسرائیل پایان می یافت و امروز عرب ها این رویه را شروع کرده اند.

قنادباشی در عین حال به شکست این طرح امریکایی-صهیونیستی اشاره کرد و گفت: در این میان تنها دولت ها مطرح نیستند و در این راستا از روزی که امارات ایجاد شد، توافق با صهیونیست ها هم شکل گرفت.

وی با اشاره به توافق انگلیس برای ایجاد امارات اظهار کرد: دیپلماسی امریکا درپی موفقیتی چشم گیر بود تا ترامپ در کارزار انتخاباتی اعلام کند مناقشه اعراب و اسرائیل را پایان می دهد و صهیونیست ها هم به این مسئله راضی بودند.

قنادباشی با اعلام اینکه دیپلماسی آمریکا نشان داد برای پیشبرد اهداف در غرب آسیا از ضعف مزمن رنج می برد، افزود: کشورهایی نظیر عربستان از سوی آمریکا در منطقه مأموریت دارند تا برخی آشوب و جنگ ها را ترتیب دهند و لذا این باور غلط است که عربستان برای منافع ملی به یمن حمله کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این کشورها برای ادامه حکومت خود نیازمند اجرای یکسری مأموریت ها هستند. همانطور که شاه ایران باید در ویتنام می جنگید.

قنادباشی با اشاره به مأموریت های آتی امارات در منطقه غرب آسیا تصریح کرد: امارات امروز و در آینده آسیب پذیرتر از قبل است چراکه روابط خود را با رژیم صهیونیستی آشکار کرده و بدین منظور باید هزینه بدهد.

همچنین مهدی عزیزی، کارشناس مسائل غرب آسیا درباره عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی گفت: این مرحله به آشکارسازی و رسمی شدن اشاره دارد؛ به گونه ای که رئیسان جمهوری آمریکا همواره اختیار داشتند تا بر اساس شرایط زمانی معامله قرن را اجرایی کنند.

وی افزود: امروز جریان امنیتی در رژیم صهیونیستی ایجاد شده و گمانه زنی ها حاکی از کشیده شدن انتخابات داخلی این رژیم به دور چهارم است. از طرفی اختلافات نژاد پرستانه و داخلی در جامعه صهیونیستی نشان می دهد رویکرد سیاسی آمریکا بنا بر اجبارهای انتخاباتی برای دریافت حمایت آیپک  است.

عزیزی گفت: ترامپ در بحران کرونا و بحران های داخلی آمریکا به شدت ناتوان است و نظرسنجی ها نشان می دهد دست یافته ها برای ترامپ دشوار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه حتی صهیونیست ها احتمال می دهند انتخاب دوباره ترامپ میسر نباشد و طرح های حداقلی عملیاتی نشود، اظهار داشت: کشورهای ذره بینی نظیر امارات ناچار به امتیازدهی به آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار