کد خبر: ۱۳۲۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
اعطا مطرح کرد؛
سخنگوی شورای شهر تهران گفت: فرهنگ سازمانی در شهرداری که اساسا ماموران شهرداری دستفروشی را معادل سد معبر می‌دانستند تزلزلی را ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اعطا سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون شورای شهر تهران در بهمن ماه سال ۹۷، اظهار کرد: در آن زمان اختلاف نظری بود که عده‌ای می‌گفتند دستفروشی به هر ترتیب یکی از مشاغل سد معبر است و طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، سال‌ها شهرداری‌ خود را مجاب به برخورد با دستفروشان می‌دانست.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ مجموع مباحثی که در شورای شهر مطرح شد، که در نوع مواجهه مدیریت شهری با این پدیده یک تفاوتی ایجاد شود. در فرهنگ سازمانی شهرداری که اساسا ماموران شهرداری دستفروشی را معادل سد معبر می‌دانستند تزلزلی ایجاد شده است. در این چند سال شاهد برخورد‌های خشنی که توسط ماموران سد معبر انجام می‌شد، نبوده ایم.

سخنگوی شورای شهر با بیان سه رویکرد در بحث دستفروشی وجود دارد، ادامه داد: رویکرد اول تقابل است بر اساس آن مدیریت شهری، وظیفه پاکسازی هر عنصری که سد معبر تعریف شود را بر عهده دارد، رویکرد دوم چشم‌پوشی است، رویکرد دیگری که ما آن را انتخاب کردیم رویکرد ساماندهی بوده که با حفظ کرامت و ایجاد عدالت انجام می‌شود.

سخنگوی شورای شهر درباره ساماندهی دستفروشان، گفت: سه اتفاق مورد بحث است؛ مبحث اول ساماندهی محلی است که می‌تواند در آنجا فعالیت کنند یعنی در کدام نقاط این امکان است و در کدام نقاط این امر نمی‌تواند انجام شود، در این شورا پروژه‌های میدانگاه را دنبال کرده‌ایم که ساماندهی مشاغلی شبیه دستفروشی در آنجا صورت گیرد. مبحث دوم ساماندهی به لحاظ زمانی است که چه زمان و ساعاتی این فعالیت مجاز دانسته شود. بحث سوم شناسنامه دار کردن دستفروشان است، اخیراً یک همکاری بین شهرداری و بنیاد مستضعفان صورت گرفت که کمک به این دسته از افراد شود و در آن موقع و الان یکی از معظلات نبود فهرست مشخص از افرادی است که این گونه کسب درآمد می‌کند. در حال حاضر شهرداری عزم خود را جزم کرده تا این مصوبه را اجرا کند.

در ادامه این برنامه مفاخریان مدیرعامل شرکت ساماندهی و مشاغل شهر اظهار کرد: ما با پدیده‌ دستفروشی و بساط گستری با دو دیدگاه می‌توانیم نگاه کنیم. دیدگاه اول به کسانی است که با خرد فروشی می‌خواهند امرار معاش کنند. دسته‌ دوم افرادی که می‌خواهند برای گسترش کسب و کار خود و سازماندهی یافته این کار انجام دهند.

وی ادامه داد: اقدام به شناسایی دستفروشان کردیم که کار بسیار دشواری است و طبق برآورد ما در مجموع ۱۰ هزار نفر بوده اند. ما سامانه‌ای به اسم سامان بازار را فعال کردیم و کسانی که بخواهند از دستفروشی کسب و درآمد کنند اطلاعات خود را در این سامانه فعال می‌کنند.

مفاخریان تصریح کرد: ۶ هزار نفر از این دستفروشان را ساماندهی کرده ایم که در بازار‌ها و مکان‌هایی که مشخص شده فعالیت کنند. ما فهرستی از دستفروشان داریم، اما غیر قابل اعتماد است و به دلیل ترسی که بین افراد است آن را دقیقا اعلام نمی‌کنند.

وی ادامه داد: ما باید ابتدا اعتماد سازی کنیم که دستفروشان اطلاعات دقیق را در اختیار ما قرار دهند. در این دو سال در این زمینه مطالعات خوبی انجام شده و کار دستورالعمل‌های اجرایی در کمیته‌های مربوطه در حال بررسی است. مشاغل سیار و بی کانون، صنف و اتحادیه ندارند که از آن‌ها حمایت کند. ما این کار را انجام می‌دهیم که چگونه و کجا عمل کنند.

مفاخریان در پاسخ به اینکه آیا انجام این اقدام ظرف دو سال انجام می‌شود؟، گفت: دستگاه‌های مختلفی باید درباره این مصوبه کار می‌کردند که کاری انجام نشده و یکی از آن‌ها دستگاه شهرداری است. اداره صنعت و معدن، تعزیرات، پلیس و ... باید در اجرایی شدن باید کمک می‌کردند.

وی ادامه داد: همه این افراد باید ساماندهی شوند و کسب و کارشان باید در نقاط مجاز باشد و بتوان از این فعالیت به عنوان یک پدیده‌ گردشگری استفاده کرد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار