کد خبر: ۱۳۳۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
محمدرضا پورابراهیمی درباره اقدام پیش دستانه مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی برای کاهش نرخ‌های سود بانکی گفت: همراهی و همکاری بانک‌ها در این زمینه جای تقدیر دارد، اینکه بانک‌ها برای همراهی با مردم و تولید کشور دست به برگزاری جلسه و تعیین نرخ سود کردند، جای تشکر و قدردانی دارد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، عضو شورای پول واعتبار گفت: جلسه شورای پول و اعتبار در این هفته برگزار نخواهد شد و در جلسه بعدی شورا که سه شنبه هفته آینده خواهد بود، موضوع نرخ سود حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 
محمدرضا پورابراهیمی درباره اقدام پیش دستانه مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی برای کاهش نرخ‌های سود بانکی گفت: همراهی و همکاری بانک‌ها در این زمینه جای تقدیر دارد، اینکه بانک‌ها برای همراهی با مردم و تولید کشور دست به برگزاری جلسه و تعیین نرخ سود کردند، جای تشکر و قدردانی دارد.
 
عضو شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه بانک‌ها با توجه به سخنان رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی و سایر مسئولان کشور ساماندهی نرخ سود و کاهش آن را مورد توجه قرار دادند، مثبت ارزیابی می شود و کار خوبی است، اما تعیین نرخ، اعداد و ارقام برای سپرده‌های علی الحساب یکساله و سود تسهیلات مشارکتی رایج بانک‌ها و غیره نیازمند کار کارشناسی است که توسط بانک مرکزی در حال انجام است و نتایج آن برای تصویب به شورای پول و اعتبار ارائه خواهد شد.
 
وی افزود: جلسه شورای پول و اعتبار در این هفته برگزار نخواهد شد و در جلسه بعدی شورا که سه شنبه هفته آینده خواهد بود، موضوع نرخ سود حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: بر این اساس تصمیم نهایی شورا به صورت قانون درمی آید و به بانک‌ها برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
 
پور ابراهیمی نسبت به اینکه تعیین نرخ سود به صورت توافقی توسط بانک‌ها که برای چندمین بار انجام شده است، انتقاد کرد و افزود: این کار در حال تبدیل شدن به یک رویکرد توسط نظام بانکی است اما بانک مرکزی در این زمینه تصمیم گیر است.
 
عضو شورای پول و اعتبار در مورد اینکه آیا ممکن است بانک مرکزی همان نرخ‌های تعیین شده توسط بانک‌ها را برای تصویب به شورای پول و اعتبار ببرد، تصریح کرد: خیر. شورای پول و اعتبار کاری با نرخ‌های توافقی بانک‌ها ندارد و نرخ‌هایی که بانک مرکزی براساس گزارش کارشناسی خود به شورا ارائه کند، مورد بررسی و تصویب قرار می گیرد، البته ممکن است که اعداد تعیین شده توسط بانک مرکزی شبیه اعداد و ارقام توافقی بانک‌ها باشد و یا ممکن است که کمتر یا بیشتر هم باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: اما مهم این است که بانک‌ها برای کاهش و ساماندهی نرخ سود بانکی در سال ۹۴ آمادگی داشته باشند تا پس از تصمیم گیری و تصویب و ابلاغ شورا آن را اجرایی کنند.
 
به گزارش مهر، مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی روز شنبه برای کاهش سود بانکی به تفاهم رسیدند و توافق کردند در اولین مرحله سود علی‌الحساب سپرده‌های یکساله را به ۲۰ درصد کاهش داده و سود تسهیلات مشارکتی رایج بانک‌ها را بسته به نوع فعالیت ۲ تا ۳ درصد کاهش دهند. البته در این جلسه مقرر شد در صورت تأیید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار این پیشنهاد از ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری عملیاتی شود.
 
اما اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی در این زمینه خاطرنشان کرد: بانک مرکزي از نرخ‌هاي سود بانکي و تحولات بازار پول غافل نبوده و از ماه‌هاي پاياني سال گذشته موضوع اصلاح نرخ‌هاي سود بانکي را در دستور بررسي‌هاي خود قرار داده و نتيجه اين مطالعات بزودي در دستور کار شوراي پول و اعتبار قرار خواهد گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر: