کد خبر: ۱۳۳۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اینکه برنامه رهاسازی آب از سدها برای نجات دریاچه ارومیه تا سال ۹۵ ادامه خواهد داشت، گفت: تمامی طرح های در دست ساخت و مطالعاتی سدسازی در این حوضه متوقف شد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، سیدمرتضی موسوی درباره پیشبرد برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه اظهارداشت: برخی از برنامه‌ها در بخش آب تابع پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی همچون طرح انتقال از حوضه‌های مجاور و طرح اتصال زرینه‌ رود به سیمینه‌ رود است که تجهیزات لازم برای اجرا و یا اعتبار به‌ موقع مهیا نشد و از این جهت با تاخیر در زمانبندی مواجه شدیم.
 
مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌ های دریای خزر و دریاچه ارومیه با اعلام پرداخت ۲۷۸ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه گفت: خوشبختانه مصوبه‌های کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه برعهده وزارت نیرو عملیاتی شد و سدهای این حوضه در مراحل مطالعاتی و اجرایی متوقف شدند و از افزایش بهره‌برداری ممانعت به‌ عمل آمد که با این اقدام‌ها، امیدواریم تعادلی بین منابع و مصارف آب فراهم و آب موردنیاز برای احیای دریاچه تامین شود.
 
وی افزود: در هدفگذاری سال‌ جاری طرح‌های اجرایی، انتقال آب شرب شهرستان سقز از سد بوکان به سد چراغ‌ ویس به‌ منظور رهاسازی آب کامل‌تر از سد بوکان در سال آبی آینده برای دریاچه را در برنامه خواهیم داشت که منوط به حصول پیشرفت فیزیکی سد مذکور و شرایط مناسب است.
 
موسوی با اشاره به تخصیص اعتبارهای طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: تخصیص اعتبار برای سد چراغ ویس در سال ۱۳۹۳ از منابع عمومی، ماده ۱۰ و ۱۲ حدود ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است. همچنین سد سیلوه نیز با پشتیبانی مالی در سال‌ جاری امکان بهره‌برداری خواهد داشت.
 
این مقام مسئول در وزارت نیرو درباره مراحل تثبیت و احیای دریاچه گفت: در برنامه تثبیت دریاچه ارومیه تا سال ۹۵ برنامه رهاسازی آب از سدها ادامه می‌یابد و از سال ۱۳۹۶ احیای دریاچه با به ثمر نشستن طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی آغاز می‌شود و تا آن موقع باید تهیه پیش‌نیاز برنامه‌ها به پایان رسیده باشد.
 
مدیرکل دفتر مدیریت به‌ هم پیوسته منابع آب حوضه‌های دریای خزر و دریاچه ارومیه تصریح کرد: در برنامه سال ۹۳، از ماه‌های بهمن تا فروردین به تناسب ذخیره سدهای حوضه و میزان آورد رودخانه‌ها، رهاسازی ۱۷۶ میلیون مترمکعب از آب سدها برای تثبیت آب دریاچه ارومیه در برنامه قرار داشت که ۷۷ درصد این برنامه محقق شد.
 
موسوی با بیان اینکه در این طرح موضوع کاهش مصرف آب کشاورزی بسیار حایز اهمیت است ادامه داد: این امر مستلزم آن است که هر سال ۸ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یابد و در طی ۵ سال در مجموع ۴۰ درصد در مصرف کشاورزی صرفه‌جویی شود.

برچسب ها: ارومیه ، دریاچه ، برنامه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار