کد خبر: ۱۳۴۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان:
اصفهان - مدیرکل راه‌و شهرسازی استان اصفهان گفت: اراضی نظامی اطراف بهارستان را فریز نگه داشته‌ایم و برنامه‌ای برای آن نداریم، در برخی از زمین‌ها خلاف سازی داریم که کنترل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا قاری قرآن صبح یکشنبه با حضور در یکصد و چهل و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان دارای بیشترین شهر است، اظهار داشت: در سال گذشته از ۸۹۸ مصوبه کمیسیون ماده پنج حدود ۵۰۰ مورد مربوط به شهر اصفهان بوده و مابقی به پیرامون و خارج حریم مربوط بوده است، در شش ماهه نخست سال جاری نیز همین نسبت رعایت شده است.

وی ضمن ابراز خرسندی از آغاز عملیات اجرایی رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان افزود: مسیر تشریفاتی فرودگاه اصفهان نیز در مرحله اخذ مجوزهای لازم است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: همچنین گسترش ویژه ارغوانیه را نیز در دستور کار داشته‌ایم که رینگ چهارم در بخشی از آن در حال رخ دادن است، گستره عطشاران، منطقه ۱۲ و ۵ نیز به خصوص در ارتفاعات مطرح شده است.

آخرین وضعیت پروژه ساماندهی ناژوان

وی در خصوص آخرین وضعیت پروژه ساماندهی ناژوان تصریح کرد: بحث ناژوان نیز از مباحث مهم در دستور کار است، این پروژه دارای مصوبه شورای برنامه ریزی استان است ودر شورای عالی مطرح شد چراکه این پروژه بر شهر اصفهان تأثیر گسترده اجتماعی و فرهنگی و کالبدی داشت، باید توجه داشت که پروژه ناژوان به سه محدوده مشخص تقسیم شده است و هر کدام ضوابط مشخص خواهد داشت.

قاری قرآن با بیان اینکه دو پروژه هتل‌سازی دارای حساسیت ویژه از جمله هتل چهارباغ و هتل آتشگاه در دستورکار است، گفت: هتل چهارباغ مصوبات ماده پنج را گذرانده است که پس از حساسیت‌ها مجدد بررسی و به شورای عالی در تهران ارسال شد، البته اجرای پروژه متوقف است و احتمالاً پس از ابلاغ مصوبه‌ای اصلاحاتی در هتل چهارباغ خواهیم داشت.

هتل کوی ناژوان در انتظار دریافت ابلاغیه از تهران

وی تصریح کرد: هتل کوی ناژوان مسیر خود را طی کرد و چون خارج از محدوده بود مصوبه آن اخذ شده بحث شورای عالی شهرسازی کشور مانده و در اصفهان منتظر ابلاغیه هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح در گذر آقا نورالله نجفی گفت: در این زمینه نیز جلساتی برگزار شده و در شورای عالی شهرسازی مقرر شده بود مدیریت شهری اصفهان گزینه‌هایی را برای بحث محور ارائه کنند. شورای عالی یکی از این گزینه‌ها را پذیرفته البته هنوز مصوبه شورای عالی را نگرفته چون تعداد پرونده‌های اصفهان در شورای عالی زیاد بوده اما یکی از این طرح‌ها پذیرفته شده و پس از ابلاغ اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در زمینه راه نیز دو اتفاق ویژه کنار گذر شرق و همچنین قطار سریع‌السیر را در دستور کار داریم، ادامه داد: گذرگاه شهر از نطنز تا جاده فرودگاه و سپس باغ رضوان و بهارستان ادامه خواهد داشت.

قاری قرآن در خصوص قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران ابراز داشت: این پروژه از پروژه‌هایی است که می‌تواند موتور محرکه خوبی در سه استان اصفهان، قم و تهران باشد، زمان تردد را به حداقل برساند و بخش مرکزی کشور را متحول سازد.

مترو بهارستان در حال ریل‌گذاری است

وی در خصوص مترو بهارستان که به خط یک مترو اصفهان متصل می‌شود، نیز گفت: این پروژه در حال ریل گذاری است و تا پایان این دولت قطعاً این خط به قطار شهری اصفهان متصل می‌شود، مترو بهارستان که سرریز جمعیت شهر اصفهان را به دوش می‌کشد یک اتفاق بسیار مهم است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه در طرح مسکن اقدام ملی هیچ نقطه‌ای در استان را باردار نکرده‌ایم، اظهار کرد: سعی کرده‌ایم شهرهای اطراف اصفهان را تقویت کنیم که بهارستان و شاهین شهر دو نقطه مهم ما در این زمینه است.

۴۸ هزار ثبت‌نامی برای مسکن اقدام ملی تأیید شد

وی اضافه کرد: ۶۸ هزار ثبت‌نامی برای مسکن اقدام ملی داشته‌ایم که ۴۸ هزار نفر پذیرفته شدند و یک سوم آنها در دو شهر بهارستان و شاهین شهر اقدام کرده‌اند.

قاری قرآن گفت: برای توسعه شهر اصفهان نگاه‌هایی به اطراف شهر داریم مثل توسعه اطراف سپاهان شهر و شهید کشوری شاید نگاه مدیریت شهری در آینده به این طرح‌ها باشد البته این توسعه نیازمند نگاه بلند مدت است.

وی در مورد کارخانه بافت ناز نیز اظهار داشت: پرونده این پروژه باید در کمیسیون ماده پنج بررسی شود و این پرونده روند قانونی را طی می‌کند.

میراث فرهنگی پاسخگوی چالش‌های منطقه ویژه تاریخی اصفهان باشد

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با تاکید بر اینکه محدوده تاریخی شهر اصفهان تحت نظارت مستقیم میراث فرهنگی است و این اداره باید پاسخگوی چالش‌های این منطقه باشد، ادامه داد: در پروژه چهارباغ نیز تفاسیر مختلفی وجود دارد که باید همه آنها بررسی و بعد در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

وی با اشاره به توسعه افسار گسیخته شهر اصفهان افزود: توسعه شهر در شهرک ولی عصر و شهرک شهید کشوری تنها به مهاجرپذیری شهر اصفهان کمک کرده و هیچ مزیتی برای اصفهان نداشته است.

فعالیت‌ها در همت‌آباد در حد حرف بوده است

قاری قرآن با تاکید بر اینکه همه توسعه شهر اصفهان باید در محدوده بافت فرسوده و تاریخی این شهر دنبال شود، اضافه کرد: در منطقه همت آباد نیز باید توجه داشت که اعتبار لازم برای این امر در نظر گرفته شده است، عرصه آزاد شده اما ۲۵ سال است که همه اقدامات در حد حرف باقی مانده است و خروجی جدی نداشته‌ایم.

وی تاکید کرد: عرصه ۷۵ هکتاری همت آباد نیازمند عزم همگانی است، همت آباد در بهترین نقطه شهر اصفهان قرار گرفته وباید ساماندهی شود و این در حالی است که به جز دو مسجد و مدرسه در این منطقه هیچ گونه فضای شهری مناسبی وجود ندارد.

اولویت بندی پروژه‌ها در شهرداری بر اساس اسناد بالادستی باشد

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با تاکید بر اینکه اولویت بندی در مدیریت شهری اختیاری است، تصریح کرد: وقتی اولویت بندی جز اختیارات است، در حوزه شهری باید کنترل شود، قانون اولویت بندی را واگذار کرده، مبانی توسعه شهر را بر اساس اسناد بالادستی که خودمان هم در آن بودیم در نظر بگیرید، این اسناد سال‌های سال در شورای شهر رفت و شد شده و فعالان حاضر در این عرصه‌ها سال‌های متعدد گزارش فعالیت خود را داده‌اند و از این رو نباید رها شوند.

وی در خصوص آخرین وضعیت طرح ۱۴۰ هکتاری در منطقه چهار شهرداری نیز گفت: این طرح مغایرت اساسی دارد و شهرداری روی این امر درخواست داده باید مشخص شود که آیا شهرداری می‌خواهد که این کار انجام شود یا خیر؟ این طرح باید مراتب شورای شهر را طی کند تا ما طرح را به شورای عالی برنامه‌ریزی کشور ببریم.

شهرداری در راه‌اندازی شهرک طلا همکاری کند

وی در خصوص شهرک طلا گفت: در این خصوص چندین مورد بحث مطرح شد، شهرداری به عنوان رکن اساسی در موضوع ساماندهی طلاسازان در این بافت وضعیت ناجور در منطقه مرکزی شهر باید شهرداری ورود کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: حضور شهرداری در این پروژه ضروری است، زمینی از سوی بنیاد مسکن تأمین شده است، اگر شهرداری روی این زمین موافقت دارد ما نیز در این زمینه همکاری لازم را خواهیم داشت.

زمین‌های نظامی اطراف بهارستان را فریز می‌کنیم

وی با بیان اینکه اراضی نظامی اطراف بهارستان را فریز می‌کنیم چراکه برنامه‌ای برای آن نداریم، اضافه کرد: در برخی از زمین‌ها مانند مرق ساخت و ساز و خلاف سازی داریم که آن را نیز کنترل خواهیم کرد.

قاری قرآن در خصوص زمین‌های حصه نیز ابراز داشت: در این زمینه باید با اوقاف همکاری شود، ما و منابع طبیعی می‌توانیم زمین معوض دهیم و این زمانی اتفاق می‌افتد که درخواستی مبنی بر دریافت زمین وجود داشته باشد، اخیراً موردی را با اوقاف در تیران داشتیم که با تعامل در حال حل شدن است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار