کد خبر: ۱۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
تعريف: تجارت ترجيحي به زبان ساده عبارت است از رابطه صادرات و واردات دو كشور دوست و برادر كه طي آن يك كشور ترجيح مي‌دهد كالا يا محصولي را به ساير كشورها قالب كند و آن را به اسم واردات فرو مي‌كند داخل چشم كشور دوست و برادر آن‌هم با تعرفه ترجيحي...
انواع:
تجارت ترجيحي معمولي: در اين روش، يك كشوركالا يا محصولي كه زياد دارد به كشور ديگر قالب مي‌كند و محصولي كه نياز دارد را وارد مي‌كند.
تجارت ترجيحي داخلي: در اين مدل، يك كشور كالا و محصولي كه زياد دارد را به كشور دوست و برادر خود قالب مي‌كند و در مقابل نيازش را با افزايش توليد داخلي جبران مي‌كند.
تجارت ترجيحي مرامي: براي اجرايي شدن اين شيوه، دو كشور يك كالا را كه به خوبي توليد مي‌كنند، به يكديگر قالب مي‌كنند و آنقدر اين كار را ادامه مي‌دهند تا يكي از آنها دچار "تعارف" اقتصادي مي‌شود و بعد از آن «مرام» به خرج مي‌دهد و فقط واردات مي‌كند و آنقدر واردات مي‌كند كه توليد در كشورش نابود شود.
تجارت ترجيحي خوب: در اين روش يك كشور همه‌چيز را به كشورهاي ديگر صادر مي‌كند و صادر مي‌كند و بازهم صادر مي‌كند، خيلي صادر مي‌كند، حتي كالاهاي مورد نيازش را هم صادر مي‌كند، بعد همان كالاها را با قيمتي بيشتر وارد مي‌كند.

تجارت ترجيحي كشورهاي مختلف
چين: همه كالاها، اجناس و توليدات خود را صادر مي‌كند؛ اگر حال كرد، مقداري مواد خام وارد مي‌كند و باز همان مواد خام را صادر مي‌كند.
آمريكا: بهترين كالاها، اجناس و محصولات را وارد مي‌كند، توليد داخلي خودش را كه كيفيت بهتري دارد به مصرف داخلي مي‌رساند، بعد ساير كشورهاي جهان را تحريم مي‌كند تا آنها نتوانند از كالاهاي خوب استفاده كنند.
آلمان: كالاهاي خوب را وارد مي‌كند و در مقابل بنز و BMW به كشورهاي ديگر قالب مي‌كند كه چون تعرفه واردات آنها در ايران بالاست، زياد صرفه اقتصادي ندارد.
اتحاديه اروپا: كالاهاي خوب را از يك سري كشورهاي اروپايي به ساير كشورهاي اروپايي صادر مي‌كند و بقيه كشورها را تحريم مي‌كند تا از آمريكا چيزي كم نياورد.
هندوستان:گاو حسن را كه نه شير دارد و نه ابزار مربوط به حوزه شيرخيز را وارد مي‌كند و در مقابل برنج، چاي، پنبه و هزار جور محصول ديگر صادر مي‌كند و يك مجموعه 38تايي فيلم هندي سَر مي‌دهد.
تركيه: بررسي مي‌كند كه كدام همسايه چه محصولي را به خوبي توليد مي‌كند بعد دقيقا همان محصول را صادر مي‌كند تا صنعت مربوطه به خاك سياه بنشيند.
افغانستان: در مقابل واردات هر كالا و محصولي چند بَست دوا و مُسَكن اصل خشخاش صادر مي‌كند.
جزاير كومور: هرچه از دوست رسد، نكوست... همه‌چي وارد مي‌كند و در مقابل دعاي خيرش را حواله كشور دوست و برادر مي‌كند.
ايران: بررسي مي‌كند كدام محصول را خوب توليد مي‌كند، بعد دقيقا همان محصول را وارد مي‌كند. يك سري توليدات را هم صادر مي‌كند كه با قيمت بيشتري آنها را وارد مي‌كند. بقيه كالاها هم مشمول تحريم مي‌شوند و امكان واردات ندارد وگرنه آنها را هم وارد مي‌كند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار