کد خبر: ۱۳۵۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
وضعیت آمریکا در آستانه انتخابات
هر چه زمان به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (13 آبان) نزدیک می‌شود اوضاع این کشور حساس‌تر می‌شود. در حالی که بیش از 34 تن از مقامات سیاسی کاخ سفید کرونا گرفته و شماری از فرماندهان ارشد نظامی این کشور نیز به قرنطینه رفته‌اند، گارد ملی برای مقابله با جنگ شهری احتمالی بعد از انتخابات، در برخی ایالت‌ها به حال آماده‌باش درآمده است.


سرویس خارجی-

چیزی نزدیک به 24روز مانده به انتخابات
ریاست جمهوری آمریکا اخبار و گزارش‌هایی که از این کشور منتشر می‌شود نشان از به هم ریختگی و آشوب گسترده در صحنه سیاسی اجتماعی آمریکا حکایت دارد. طبق آمار رسمی بیش از 217 هزار نفر به دلیل ابتلا به کرونا در این کشور فوت کرده‌اند و کرونا در کاخ سفید جولان می‌دهد. از زمان اعلام خبر ابتلای «دونالد ترامپ» و همسرش به کرونا در جمعه هفته گذشته (۱۱ مهر ماه) تاکنون، دست‌کم ۳۴ تن از کارکنان
کاخ سفید و دیگر مقام‌های رسمی این کشور که ارتباط نزدیکی با کاخ سفید داشته‌اند، به کرونا مبتلا شده‌اند. شبکه «ای بی‌سی» نیز در این خصوص گزارش کرده، این آمار و ارقام در حقیقت 10 مورد بیشتر از ۲۴ کارمند کاخ سفید هستند که پیش از این گزارش شده بود به کرونا مبتلا شده‌اند. بر اساس این گزارش یکی از مشاوران ارشد رئیس‌جمهور که نام وی نامشخص است، در میان آنهایی است که تست کرونای آنها مثبت اعلام شده. علیرغم آنکه نام این مشاور ترامپ ذکر نشده اما تست کرونای دو نفر از مشاوران ارشد ترامپ به نام‌های «استفان میلر» و «هوپ هیکس» به ترتیب سه‌شنبه شب به وقت محلی و هفته گذشته مثبت اعلام شد.
 نگرانی امنیت ملی
ناتوانی دولت پرمدعای آمریکا در مهار ویروس کرونا و ابتلای فرماندهان ستاد مشترک ارتش نیز به این شرایط اضافه کنید که باعث نگرانی‌ها‌یی درخصوص مسائل امنیت ملی در این کشور شده است. به نوشته پایگاه خبری «هیل»، در پی شیوع زنجیره‌ای ویروس کرونا در دولت آمریکا، با اینکه خطر تقابل نظامی برای آمریکا‌اندک است، ممکن است بحران‌هایی درخصوص امنیت ملی‌گریبان این کشور را بگیرد. به نوشته هیل، یکی از مهم‌ترین تهدیدات امنیت ملی درپی ابتلای رئیس‌جمهور آمریکا و ده‌ها مقام دیگر کاخ سفید و پنتاگون، انتشار اطلاعات نادرست است. «جیمز کلَپر» مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا در این باره گفته: «اکنون بهترین زمان برای دشمنان آمریکا به‌خصوص در حوزه سرویس‌های اطلاعاتی است تا راه‌هایی برای ایجاد سردرگمی بیشتر و انحراف افکار ما پیدا کنند».
روز دوشنبه نتیجه تست کرونای «چارلز رِی» معاون فرمانده گارد ساحلی آمریکا مثبت اعلام شد. این در حالی است که او روز جمعه با رؤسای ستاد مشترک ارتش آمریکا در پنتاگون دیدار کرده بود. متعاقباً «مارک مایلی» رئیس‌ستاد مشترک و رؤسای ارتش، نیروی دریایی، نیروی هوایی، نیروی هوافضا و گارد ملی آمریکا نیز روانه قرنطینه شوند. علاوه‌بر این افراد، «گری توماس» معاون «دیوید برگر» فرمانده تفنگداران دریایی آمریکا که به جای او در جلسه پنتاگون حاضر شده بود نیز به قرنطینه رفته است. «پاول ناکاسون» فرمانده سایبری ارتش آمریکا و مدیر آژانس امنیت ملی این کشور که با «چارلز ری» دیدار داشته نیز، به قرنطینه رفته است. هنوز مشخص نیست که «ری» در کجا آلوده شده است اما برنامه‌های او نشان می‌دهد که در دوره نهفتگی بیماری به کاخ سفید مراجعه داشته است.
سناتورهای ارشد آمریکایی می‌گویند کاخ سفید برای به حداقل‌ رساندن مباحثات عمومی درباره عامدانه بودن این اتفاق از دولت ترامپ خواسته‌اند گاه‌شمار حوادث مربوط به شیوع این بیماری بین کارکنان کاخ سفید را منتشر کند. «آدام اسمیت» رئیس‌کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا نیز در این باره گفته تبعات امنیت ملی بحث درباره بی‌مبالاتی رئیس‌جمهور نباید مورد اغراق قرار گیرد. رفتارهای مضحک رئیس‌جمهور کاملاً غیرمحتاطانه و مضر بوده‌اند»
آماده‌باش گارد ملی
همزمان با جولان کرونا در بین مقامات ارشد سیاسی و نظامی آمریکا رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نیروهای نظامی «گارد ملی» در حداقل دو ایالت برای مقابله با آشوب‌های احتمالی داخلی در وضع آماده‌باش قرار گرفته‌اند. به نوشته پایگاه «هیل»، مقام‌های پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) تایید می‌کنند که گارد ملی واحدهای پلیس نظامی خود را در حداقل دو ایالت آمریکا برای پاسخ دادن به هرگونه آشوب مدنی احتمالی در وضعیت هشدار قرار‌داده است. طبق گزارش این رسانه آمریکایی، ۶۰۰ نظامی گارد ملی به طور مساوی در ایالت‌های آلاباما و آریزونا تقسیم شده و در وضعیت آماده‌باش قرار دارند. یک سخنگوی گارد ملی نیز گفته این واحدهای نظامی «اگر فرماندار هر ایالت دیگری درخواست بدهند، ظرف ۲۴ ساعت آماده استقرار (در آن ایالت) خواهند شد. نیروها (گارد ملی) در آلاباما در قسمت شرقی این ایالت و در آریزونا در قسمت غرب ایالت مستقر خواهند شد...هدف ما حفاظت از مردم و اموال آنهایی است که در مناطق فوق سکونت دارند».اولین بار، خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر استقرار و آماده‌باش نیروهای گارد ملی آمریکا در این دو ایالت را منتشر کرده بود.
کانادا: به آمریکا کمک می‌کنیم
بر اساس گزارش هیل «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا نیز روز پنجشنبه گفته کشورش آمادگی پذیرش آشفتگی احتمالی در آمریکا در صورت برگزاری یک انتخابات بحث‌بر‌انگیز در این کشور را دارد.  ترودو در شهر اتاوا به خبرنگاران گفته: «ما مطمئناً امیدواریم که مانند بسیاری دیگر در سراسر جهان یک انتقال قدرت بى‌دردسر یا نتیجه‌ای مشخص در انتخابات [آمریکا] وجود داشته باشد...اگر [نتیجه انتخابات] شفافیت کمی داشته باشد، ممکن است برخی آشفتگی‌ها به وجود آید و ما باید آمادگی پذیرش هرگونه نتیجه‌ای را داشته باشیم». ترامپ اخیراً در چندین نوبت در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت شکست در انتخابات، قدرت را مسالمت‌آمیز به جو بایدن تحویل خواهد داد، گفته است انتقال قدرتی در کار نخواهد بود و فقط در صورت تقلب در انتخابات، او شکست خواهد خورد!
کودتا علیه دولت محلی میشیگان!
در میان این آشوب‌های کرونایی و انتخاباتی آمریکا از ایالت میشیگان نیز خبر رسیده تلاش برای ربودن فرماندار دموکرات این ایالت توسط اف بی‌آی خنثی شده است. به گزارش فارس دادستان‌ها روز پنجشنبه اعلام کردند ۱۳ نفر که ۷ نفر آنها با یک گروه شبه‌نظامی ضد دولت مرتبطند، به اتهام توطئه برای ربودن فرماندار میشیگان، حمله به ساختمان قانون‌گذاری این ایالت و تهدید اجرای قانون دستگیر شده‌اند. دادستان‌های آمریکایی می‌گویند توطئه‌گران درباره استخدام ۲۰۰ نفر برای حمله به ساختمان کاپیتول این ایالت در شهر «لنسینگ»، مرکز میشیگان و گروگان‌گیری صحبت کرده بودند اما بعد طرح خود را تغییر دادند و قرار شد فرماندار میشیگان را از سکونت‌گاه تفریحی‌اش بربایند.
«ویتمر» که پیشتر هم بر سر محدودیت‌ها برای مهار کرونا با ترامپ مشاجره داشت، در یک کنفرانس خبری وی را به دامن زدن به افراط‌‌گرایی سیاسی متهم کرد و صحبت‌های او را در مناظره با «جو بایدن»، یادآوری کرد که از محکوم کردن برتری‌طلبان سفیدپوست امتناع کرده بود.
وی گفت: «وقتی رهبران ما با تروریست‌های داخلی دیدار، با آنها همراهی و تشویقشان می‌کنند، به معنای آن است که به اقدامات آنها وجهه قانونی می‌دهند و آنها (رهبران) هم‌دست هستند». ترامپ اما از سخنان ویتر انتقاد کرد و در توئیتر نوشت وزارت دادگستری من و نیروهای فدرال امروز اعلام کردند که توطئه خطرناکی علیه فرماندار میشیگان را خنثی کردند. (اما او) به جای تشکر، من را برتری‌طلب سفیدپوست می‌نامد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار