کد خبر: ۱۳۷۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
بنابر اطلاعات به دست آمده از شرکت کنترل کیفیت‌های تهران، مهرماه امسال آلوده‌ترین مهرماه در پنج سال اخیر بوده است.
به گزارش فارس، بنابر اطلاعات به‌دست ‌آمده از شرکت کنترل کیفیت‌های تهران، از ۳۰ روز ماه مهر امسال در ۲۱ روز هوا در وضعیت قابل قبول قرار داشته است و ۹ روز وضعیت هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم بوده است و تهرانی‌ها در ماه مهر حتی یک روز هم هوای پاک تنفس نکرده‌اند.

با مقایسه این اطلاعات با اطلاعات مشابه در سال‌های گذشته می‌توان دریافت که این آمار در پنج سال اخیر بی‌سابقه است.

با مشاهده آمار می‌توان دریافت که از سال ۹۸ روند آلوده‌تر شدن هوای تهران دوباره آغاز شده و روندی رو به افزایش یافته است؛ مسئله‌ای که زنگ هشداری جدی برای مسؤولان شهر تهران است.

 این آمار در شرایطی پیش روی ما است که در تیرماه سال گذشته معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران تغییراتی را در طرح ترافیک و طرح زوج و فرد سابق با هدف کاهش آلودگی هوای تهران تحت عنوان «طرح کاهش آلودگی هوا» اعمال کرده بود.

شهرداری مدعی بود که این تغییرات در سیاست‌های کنترل ترافیک باعث روان‌تر شدن ترافیک در سال ۹۸ و افزایش استفاده مردم از مترو و کاهش آلودگی هوا شده است. اما در عمل آن تغییرات کمکی به آلودگی هوای تهران نکرد و هوای تهران در شش‌ماهه دوم سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ آلوده‌تر شد.

در ادامه راهبردها برای کنترل بحران آلودگی هوای تهران در آذر سال ۹۸ برنامه‌ای تحت عنوان برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران توسط معاونت حمل‌ونقل و ترافیک ارائه شد که در آن کاهش آلودگی هوای تهران به اختصاص بودجه ۱۷.۵ هزار میلیارد تومانی مشروط شد اما این بودجه هرگز تأمین نشد.

بحث آلودگی هوا همواره در ۶ ماهه دوم سال در صدر اخبار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و مدیران و سیاست‌گذاران درباره آن صحبت می‌کنند.

اما این معضل با فرارسیدن بهار دوباره به دست فراموشی سپرده می‌شود و این‌گونه به نظر می‌رسد که هیچ اراده‌ای برای بهبود وضعیت هوای تهران وجود ندارد و مسئله آلودگی هوا تنها جنگی رسانه‌ای است که با آلوده شدن هوا و اعتراض مردم بالا می‌گیرد و با کاهش آن دوباره به بایگانی منتقل می‌شود. نزاعی که در آن مدیریت شهری دولت را مقصر می‌داند و دولت می‌گوید این از وظایف مدیریت شهری و شهرداری تهران است.

با این‌حال سالانه ۵ هزار نفر در تهران و ۳۳ هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و به‌واسطه همین آلودگی هوا، سالانه ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به اقتصاد کشور خسارت وارد می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار