کد خبر: ۱۳۸۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: در کشور ما چیزی به نام آفت سوسک کلرادو وجود نداشت که یک بذر گیاه توسط یک استاد با نیت خدمت وارد کشور شد ولی در آن این آفت وجود داشت و الان جزو آفت‌‌های بزرگ مزارع سیب‌زمینی‌مان است،

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی، امروز در نشست خبری به مناسبت "هفته نکوداشت پدافند غیرعامل" اظهار داشت: پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است زیرا بخش کشاورزی در معرض انواع بلایا و تهدید بوده و با این حال تامین کننده امنیت غذایی است. 

وی افزود: برای تامین امنیت یکسری کارهای استراتژیک باید انجام گیرد تا در روز مبادا دچار مشکل نشویم. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خاطرنشان کرد: برخی دامداران و مرغ‌داران نهاده‌های دامی را از مجاری مجاز تهیه می‌کنند ولی با اینکه این حوزه وابسته به خارج است و محصول وارداتی است از این‌رو باید تدابیر لازم باید اندیشیده شود به همین منظور شرکت پشتیبان دام از باب تامین مسائل پدافندی است تا اگر یک، دو یا سه ماه امکان تهیه محصول نباشد، خلاء ایجاد نشود. 

وی تصریح کرد: پدافند غیرعامل یکسری کارهای غیرنظامی است تا کمترین آسیب در شرایط حساس ببینیم به طوریکه پراکندگی سیلوها مبین همین موضوع می‌باشد چراکه از دورترین نقطه تا نزدیک‌ترین نقطه دارای سیلو هستیم. 

آفت سوسک کلرادو  توسط یک استاد در قالب یک بذر گیاه وارد ایران شد

فتحی با بیان اینکه در کشور ما چیزی به نام آفت سوسک کلرادو وجود نداشت که یک بذر گیاه توسط یک استاد با نیت خدمت وارد کشور شد ولی در آن این آفت وجود داشت و الان جزو آفت‌‌های بزرگ مزارع سیب‌زمینی‌مان است، گفت: فرودگاه‌ها مجهز به محل کنترل چنین مسائلی می‌باشد. 

وی گفت: ۱۱ ایستگاه قرنطینه در مراکز ورودی استان و مرزی داریم.

هشدار درباره  نابودی ژن‌های حیوانی کشور

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه یکی از مشکلات بخش کشاورزی این است که خواستار آوردن نژادهای برتر هستیم که کار خوبی هم است، گفت: ولی باید نگاه ویژه‌ای داشته باشیم که این کارمان منجر به نابودی ژن‌های حیوانی کشور خودمان نشود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اسپرم‌های دام‌های زیادی برای چند سال آینده نگهداری می‌شود زیرا ما موظف هستیم که این نژادها را محفوظ نگه داریم. 

فتحی بیان داشت: نگاه ما به پدافند غیرعامل صرفا تهدیدات خارجی نیست زیرا ما آفت‌هایی داریم که باید خود باغدار مراقب باشد و آفت‌هایی داریم که باید دولت حمایت کند که ملخ یکی از این نوع‌هاست و اگر به محض طغیان ملخ به کشور باید بلافاصله کلینیک‌های تشخیص آفت، آنها را شناسایی کرده و عملیات مقابله را انجام دهد. 

وی متذکر شد: همزمان با مسائل فنی، مسائل پدافند غیرعامل نیز به کشاورزان آموزش داده می‌شود. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر اینکه هر پرتویی که وارد شود قطعا روی موجود زنده اثر خواهد گذاشت، گفت: طبق بررسی در مناقشه قره‌باغ یکی از سدها درگیر پرتو می‌تواند باشد از این‌رو اگر اتفاقی هم بیافتد همکاران تدابیر لازم را اندیشیده‌اند تا هیچ مشکلی ایجاد نشود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اذعان داشت: اقتصاد مقاومتی کاملا در راستای پدافند غیرعامل است. 

حذف واسطه مستلزم توجیه کشاورزان برای بازاریابی است

فتحی با بیان اینکه واسطه‌گری در این شرایط کشاورزی امر ناپسندی نیست، گفت: اگر بخواهیم واسطه را حذف کنیم باید کشاورزان را هم توجیه به بازاریابی کنیم. 

وی با اشاره بر اینکه فعالیت‌های کشاورزی کار تعطیل شدنی نیست و کرونا همه مسائل تحت تاثیرقرار داد، گفت: نمی‌توان واحد تولیدی، گاوداری، مرغداری را تعطیل کرد زیرا ارتباط با موجودات زنده است. 

 باید علم را به مزرعه ببریم/  دست کشاورزان را می‌بوسیم که با وجود تحریم و کرونا دست از تولید برنداشتند

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر اینکه ما باید علم را به مزرعه ببریم، گفت: رسانه‌ها تاثیر ترویجی روی کشاورزان دارد تا بتوانیم حرف‌مان را به گوش کشاورز برسانیم. 

وی افزود: در بیش از ۳ هزار روستا امکان آموزش حضوری وجود ندارد از این‌رو بستر فضای مجازی، رسانه و صدا و سیما نقش بزرگ دارد. 

فتحی ابراز کرد: ما باید دست کشاورزان را ببوسیم که با تحریم، کرونا و وضعیت اقتصادی دست از تولید برنداشتند و الحمدالله هیچ نقصی در بازار نیست و اگر افزایش قیمتی هم باشد، دست کشاورز نیست. 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار