کد خبر: ۱۳۹۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸
کمیته‌های مشترک نظامی بین دولت وفاق ملی و نیروهای شرق لیبی با هدف اجرای توافق آتش‌بس و نظارت بر اجرای آن در جنوب این کشور دیدار کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، طرف‌های درگیر در لیبی در سطح فرماندهان نظامی پای میز مذاکره نشستند و گفت‌وگو کردند.

رسانه‌های لیبی امروز سه‌شنبه گزارش دادند که اولین دور از نشست کمیته‌های مشترک نظامی بین دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فایز السراج» و ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای شرق لیبی که متشکل از ده نفر (۵ + ۵) است، از دیروز در «غدامس» واقع در جنوب این کشور آفریقایی آغاز شده و قرار است سه روز ادامه داشته باشد.

سازمان ملل متحد بر این نشست و دیدارها نظارت دارد. طرف‌های درگیر در لیبی پیش از این چهار دیدار خود را در ژنو سوئیس برگزار کرده بودند که این بار برای اولین دفعه است که این نشست را در داخل لیبی برگزاری می‌کنند.

طی این دیدارها هیأت‌های دو طرف درباره مکانیسم اجرای توافق اخیر درباره آتش‌بس دائم از جمله تشکیل کمیته‌های فرعی و ساز و کار نظارت بر این آتش‌بس و تحقق آن رایزنی و گفت‌وگو خواهند کرد.

هیأت‌های طرفین درگیر لیبی (دولت وفاق ملی و تشکیلات موسوم به ارتش ملی) در مذاکرات ژنو در هشتم آبان ماه به توافقی برای آتش‌بس فراگیر دست پیدا کردند.

این توافق درحالی میان طرفین درگیر در لیبی صورت می‌گیرد که این کشور پس از سرنگونی دولت «معمّر القذافی» توسط ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق «صخیرات» در مغرب، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد. با این حال یک دولت موازی نیز در شرق لیبی تشکیل شد که دولت وفاق ملی را به رسمیت نشناخت و نیروهایش را به جنگ علیه طرابلس فرستاد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار