کد خبر: ۱۳۹۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
دردسرهای کرونا در استان سمنان همچنان ادامه دارد و فرسودگی کادر درمان و زندگی مردم در شرایط فوق بحرانی تنها بخش‌هایی از مشکلات این ویروس منحوس است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ که چند ماهی است سراسر جهان و ایران اسلامی ما را درگیر خود ساخته، به بخش‌های مختلفی لطمه وارد آورده و دردسرهای کرونا در استان سمنان همچنان ادامه دارد.

فرسودگی کادر درمان و زندگی مردم در شرایط فوق بحرانی تنها بخش‌هایی از مشکلات این ویروس منحوس است.

وضع فوق‌بحرانی است

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان در این زمینه می‌گوید: وضع شیوع کرونا در استان سمنان به‌واسطه گزارش‌ها، فوق‌بحرانی است و پیش‌بینی می‌شود تا در دو هفته آینده نیز در این وضع قرار داشته و شاهد شیوع بیشتر بیماری باشیم.

او گفت:‌ تمام شهرستان‌های استان سمنان امروز در شرایط فوق بحرانی قرار دارند و متأسفانه وضع مطلوبی را شاهد نیستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان اضافه کرد: در حال حاضر، کل بستری‌ها در بیمارستان‌های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان و بیمارستان شفا، ۲۷۹ نفر بوده که طی این هفته به‌صورت تصاعدی، نسبتاً به هفته گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

دانایی بیان کرد: ۳۶ بیمار نیز در حال حاضر در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های این مجموعه بستری هستند و تا امروز و از ابتدای همه‌گیری کرونا، ۳۹۴ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کردند.

او گفت: از ابتدای شروع شیوع بیماری تا امروز، دو هزار و ۸۵۵ نفر نیز با ابتلای قطعی به کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه این دانشگاه شناسایی شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان اضافه کرد: پنج هزار و ۶۹۶ نفر نیز به‌صورت سرپایی با جواب تست مثبت در این مجموعه‌های تحت مدیریت این دانشگاه شناسایی شدند.

افزایش تعداد بیماران

دانایی بیان کرد: روند افزایش تعداد بیماران، با شیب صعودی و در حال افزایش است؛ به طوری که روزانه ۴۰ تا ۶۰ بیمار شناسایی می‌شوند.

او گفت: نرخ ترخیص بیماران کرونایی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان، چیزی حدود ۸۰ درصد است؛ همکاران درمان به‌صورت شبانه‌روزی در حال تلاش هستند و تأمین دارو و تجهیزات برای بیمارستان‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان گفت: امروز بالغ بر دو سوم ظرفیت تخت بیمارستانی در نظر گرفته شده برای کرونا اشغال شده است که در صورت افزایش بیش از پیش تعداد بیماران، در این حوزه با مشکلاتی مواجه می‌شویم که نیاز به اقدامات ویژه‌ای در این حوزه حس می‌شود.

دانایی بیان کرد: کادر درمان و پزشکی و بخش بهداشتی، بالغ بر ۹ ماه است که به‌صورت مستمر و شبانه‌روز در حال فعالیت هستند که متأسفانه به‌واسطه فشار کاری و همچنین مشکلات متعدد، فرسایش کادر درمانی در حال افزایش است.

نرخ ابتلا در شاهرود و میامی؛ بیش از میانگین کشوری

رضا چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود هم می‌گوید: کل مراجعه به مراکز درمانی با تشخیص کرونا بالغ بر ۹ هزار و ۲۳۵ نفر بوده و دو هزار و ۶۵۴ نفر در بخش‌های اختصاصی بستری شدند.

او گفت: میزان نرخ ابتلا به این بیماری در مجموعه تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، تقریباً ۱.۵ برابر نرخ کشوری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود اضافه کرد: در شهرستان‌های شاهرود و میامی بر اساس گزارش و آمارها، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، یک هزار و ۱۸۳ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

چمن بیان کرد: در حال حاضر، در مراکز درمانی زیرمجموعه این دانشگاه، ۲۴۸ نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری هستند که از این تعداد، ۳۳ نفر در بخش‌های ویژه و آی.سی.یو قرار دارند.

او گفت: از ابتدای شیوع همه‌گیری کرونا تاکنون، ۱۳۷ نفر در شهرستان‌های زیرمجموعه تحت مدیریت این دانشگاه به دلیل ابتلا به کرونا فوت کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود افزود: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در شاخص‌های اقدامات مؤثر در حوزه مقابله با این بیماری نسبت به میانگین کشوری، در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارد.

چمن بیان کرد: ۶۷ سال میانگین سن فوت‌شدگان بر اثر ابتلا به این بیماری در کل کشور است که این عدد در شاهرود، ۷۳ سال است.

او افزود: درصد فوت به بستری در مجموعه تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ۹ درصد بوده که این نرخ در کشور ۱۳ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود اضافه کرد: به‌واسطه استقرار دو دانشگاه علوم پزشکی و وضعیت مطلوب و گسترده‌تر نظارت و پوشش اقدامات این دو مجموعه در سطح استان، آمار شناسایی و گزارش دهی جامع‌تر و کامل‌تر بوده و شرایط بحرانی نیز مشهودتر است.

چمن تأکید کرد: امیدواریم با اقدامات صورت گرفته و در دستور کار، طی چند هفته آتی روند تثبیت و شیب نزولی ابتلا را شاهد باشیم.

او گفت: امروز باید هوشمندانه‌تر از قبل بر فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید داشته و در اتاق‌ها و محیط‌های کاری، شغلی، خانگی و اجتماع‌ها، با تهویه مناسب هوا نسبت به رعایت بهتر دستورالعمل‌ها اقدام شود.

جدی‌تر اقدام شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان هم به لزوم برخورد جدی‌تر با ناقضان محدودیت‌های کرونایی اشاره می‌کند و می‌گوید: امروز بیش از گذشته نیاز است تا نظارت‌ها و بازرسی‌ها در بحث جلوگیری از اقدامات پرخطر و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و شیوع بیماری، افزایش یابد و بر تعداد گشت‌های نظارتی نیز افزوده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان گفت: امروز و به‌واسطه شرایط فوق بحرانی که در استان وجود دارد، نیاز است تا برخورد جدی و قهری با متخلفان در این حوزه در سطح جامعه صورت گیرد و جریمه نقدی سنگین نیز در نظر گرفته شود.

دانایی بیان کرد: همان‌طور که در مواقع بروز تخلف از سوی مجرمان با نظارت و برخورد جدی از سوی نیروی انتظامی، شاهد جلوگیری از بروز جرم هستیم، امروز نیز برگزاری مراسم، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و حضور افراد ناقل بیماری در سطح جامعه، به‌مثابه بروز جرم و حضور مجرمان در سطح جامعه است که نیاز داریم تا بر خود جدی با تهدیدکنندگان سلامت سایر افراد جامعه صورت گیرد.

او گفت: به‌منظور جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری در سطح جامعه، لازم است تا از تجارب موفق و مؤثر سایر کشورهایی که در این حوزه به توفیقات مطلوب دست یافتند، بهره بگیریم.

انتهای پیام/۷۴۰۰۳/م/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار