کد خبر: ۱۳۹۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۲
هواپیماهای رژیم بعث عراق در چنین روزی (15 آبان 1360) مقارن با ظهر عاشورا درحالی که مردم درحال عزاداری بودند، چند بمب به شهر پرتاب کردند.

صدور حمله به عزاداران حسینی از سوی صدامبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «آزادسازی سرزمین‌های ایران گام دوم: بستان» با عنوان فرعی «اوج‌گیری ترورهای کور؛ تشکیل دولت پس از بحران» شانزدهمین جلد از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع روزهای 15 مهر تا 30 آذر 1360 را دربرمی‌گیرد.

این کتاب به قلم «علیرضا لطف‌الله زادگان» در 1208 صفحه مصور تدوین شده و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شده است.

مطالعه روزهای جنگ تحمیلی به خصوص برای پژوهشگران و هنرمندانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار ضروری است و می‌تواند در خلق آثاری عاری از تحریف به آنها کمک کند.

بخش‌هایی از این کتاب که به حمله هوایی رژیم بعث اختصاص دارد را در ادامه می‌خوانید:

فرمان آتش در ظهر عاشورا

«[امروز 15 آبان 1360] برای آماده‌سازی مقدمات اجرای عملیاتی با هدف آزادسازی بستان، پس از بررسی‌های اولیه، کار احداث جاده‌ای شنی از بین تپه‌های غیرقابل عبور رملی غرب تپه‌های الله اکبر (شمال شهر بستان) تا تنگه چزابه از امروز آغاز شد.

در شمال شهر بستان، زمین‌های رملی (از جنس ماسه بادی) از مجاورت ارتفاعات الله اکبر تا تنگه چزابه امتداد یافته و دشمن به دلیل عمق زیاد این منطقه - که به حدود 20 کیلومتر می‌رسید و حتی عبور نفرات پیاده از آن به سختی امکان‌پذیر بود _ با خیال آسوده، جناح نیروهای خود را به رمل‌ها متکی کرده و عمق منطقه، توپخانه و مرکز فرماندهی و مهندسی خود را در حاشیه آن قرار داده و فقط برای رعایت احتیاط، منتهی‌الیه مناطق رملی به سمت نیروهای خود را با سیم خاردار و مین مسلح کرده بود.

از آنجایی که عبور از منطقه رملی برای دستیابی به عمق منطقه و عقبه دشمن در شمال بستان و تنگه چزابه به عنوان تلاش اصلی عملیات به صورت پیاده - زرهی پیش‌بینی شده بود، برای عبور وسایل زرهی، نیاز به احداث جاده بود. به همین دلیل و براساس شناسایی‌های صورت گرفته از منطقه، این مأموریت به جهاد سازندگی خراسان واگذار شد.

جهاد خراسان که قبل از این درحال احداث جاده‌ای در شرق این منطقه با هدف انتقال توپخانه ارتش از مسیر تپه‌هی الله اکبر در شرق مناطق رملی موسوم به جاده الله اکبر بود و با زمین منطقه نیز آشنایی داشت، مأموریت احداث ادامه این جاده به درون مناطق رملی را برعهده گرفت. برای بررسی مقدمات اجرای کار، گروهی به سرپرستی سیدعلی حسینی، از نیروهای اطلاعات ستاد عملیات جنوب سپاه پاسداران، عملیات شناسایی را از کنار رودخانه کرخه شروع کرده، همه تپه‌های رملی تا اطراف تنگه چزابه را بررسی و مسیر نهایی جاده را مشخص کردند.

نیروی هوایی ارتش عراق امروز با تشدید و افزایش حملات هوایی خود، مناطقی را در اهواز، آبادان و سوسنگرد بمباران کرد. در غرب و شمال غرب کشور نیز توپخانه‌های عراق به آتشباری خود ادامه دادند و چندین گلوله به شهرهای پیرانشهر و اطراف شهر پاوه شلیک کردند. جنگنده‌های نیروی هوایی هم در مقابله با هواپیماهای عراقی موفق به سرنگونی 4 فروند از آنان شدند.

در جبهه‌های جنوب، از ساعت 10:00 تا 13:30 امروز، چند فروند هواپیمای عراقی به حریم هوایی منطقه اهواز، آبادان و سوسنگرد تجاوز کردند. در منطقه عمومی اهواز، جنگنده‌های عراقی با واکنش به موقع هواپیماهای شکاری نیروی هوایی موفق به اجرای عملیات نشدند و فقط تعدادی از بمب‌های خوشه‌ای خود را در حوالی شهر اهواز در مسیر اندیمشک فروریختند که تلفاتی به بار نیاورد. یک هواپیما نیز با تیربار خود اقدام به شلیک در اهواز کرد که به زخمی شدن یکی از شهروندان اهوازی انجامید.

در آبادان نیز هواپیماهای عراقی مقارن ظهر عاشورا درحالی که مردم درحال عزاداری بودند، چند بمب به شهر پرتاب کردند که خساراتی به بار آورد، اما تلفات جانی نداشت.

روزنامه کیهان به نقل از یک منبع موثق نظامی اعلام کرد که جنگنده‌های نیروی هوایی موفق شدند در حمله هواپیماهای عراق، 4 فروند از آنها را در ساعات 10، 12:10، 13 و 13:30 سرنگون کنند.

ستاد مشترک ارتش نیز در نامه‌ای با اعلام سقوط 4 فروند از هواپیماهای عراقی، محل سقوط آنها را در منطقه اهواز و جاده آبادان - ماهشهر اعلام کرد.

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین در نامه‌ای به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام مختصات مناطقی که ممکن است هواپیماهای عراقی در آنجا سقوط کرده باشند، اعلام کرد که به منظور جمع‌آوری قطعات هواپیماهای دشمن، منطقه موردنظر کنترل و حفاظت شود.

براساس گزارش نوبه‌ای لشکر 16 قزوین - که در منطقه عمومی سوسنگرد مستقر است - امروز جنگنده‌های عراقی در 5 نوبت اقدام به بمباران شهر و منطقه عمومی سوسنگرد کردند که این امر از حساسیت دشمن به این محور حکایت می‌کند. بنا به گزارش رادارهای مستقر در بهبهان، بوشهر، اهواز، مارون، امیدیه و دزفول، امروز 39 فروند جنگنده عراقی وارد حریم هوایی ایران شدند.

در محور شمال غرب، توپخانه‌های ارتش عراق منطقه تمرچین پیرانشهر را گلوله باران کردند که براثر اصابت گلوله‌ها و ترکش‌ها، یک خانه ویران شد و 4 تن از اهالی بومی نیز زخمی شدند.چندین گلوله توپ دشمن نیز به اطراف شهر پاوه برخورد کرد که خساراتی به همراه نداشت.»

انتهای پیام/ 161

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار