کد خبر: ۱۴۰۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
یک رسانه غربی نگرانی برخی حاکمان دیکتاتور را که از حمایت دونالد ترامپ برخوردار بودند، از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فاش کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مجله« فارین پالیسی» آمریکا در مقاله‌ای اعلام کرد که حاکمان دیکتاتور از قاهره تا ریاض از پیروزی « جو بایدن» رئیس جمهور منتخب دموکرات نگران هستند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

درحالی‌که بسیاری از دموکرات‌ها در سراسر آمریکا از پیروزی جو بایدن احساس خوشحالی می‌کنند، برخی کشورها مانند مصر و عربستان از این پیروزی ناراحت هستند و دلیل آن را به وضوح می‌توان فهمید.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی ، خواه « دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا یا شخص دیگری در کاخ سفید باشد ، در سیاست خود از روش‌های غیر دموکراتیک استفاده و حقوق بشر را نقض می‌کنند و ترامپ به آن‌ها اعتماد به نفس و جسارت می‌داد تا بدون ترس و محکومیت به جنایت‌های خود ادامه دهند. این دو کشور می‌دانستند که آمریکا سیاست‌های آن‌ها را به چالش نمی‌کشاند. بنابراین مدافعان حقوق بشر در طول ریاست جمهوری چهارساله ترامپ، خود را در صحنه‌ بین‌المللی منزوی دیدند و این صحنه کاملا متفاوت‌تر از قبل از سال 2016 ، به نظر می‌رسید.

پس از آنکه دولت کانادا در پیامی توییتری در 5 اوت 2018 خواستار آزادی «رائف بدوی» وبلاگ‌نویس سعودی و خواهرش «سمر بدوی» شد، عربستان سعودی کانادا را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرد و سفیر کانادا در این کشور را «عنصری نامطلوب» خواند و از این کشور اخراج کرد و نیز سفیر خود را از اتاوا فراخواند.

این کشور همچنین هرگونه رابطه اقتصادی جدید با کانادا را تعلیق کرد (اگرچه فروش نفت به کانادا را ادامه داد) و پروازهای ورودی و خروجی عربستان به تورنتورا متوقف کرد، که نشان دهنده اختلاف دیپلماتیک رسمی میان دو کشور بود. همچنین بیش از 16 هزار دانشجوی سعودی در بورس تحصیلی دولتی در کانادا حضور داشتند که عربستان آن‌ها را برای بازگشت به ریاض فراخواند.

اما آنچه در این میان تکان دهنده بود عدم حمایت آمریکا از کانادا به عنوان همسایه و هم‌پیمان قدیمی بود. حمایت آمریکا از عربستان در زمانی‌که « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد و فعال سعودی به دستور ولیعهد عربستان کشته شد،به شکل قابل توجهی افزایش یافت. ارزیابی اطلاعاتی آمریکا مشارکت ولیعهد سعودی را در قتل این روزنامه نگار سعودی تایید کرد.

با وجود شواهد و قرائن قاطع آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا ، ترامپ فقط انتقادات ملایم و غیرمستقیم را مطرح و سپس بر اهمیت نقش عربستان سعودی در جنگ علیه ایران تأکید کرد و گفت که ایالات متحده به همکاری خود با عربستان ادامه خواهد داد تا از خلال عربستان بتواند منافع کشورش و هم‌پیمانان آمریکا و همچنین رژیم اسرائیل و سایر شرکای منطقه‌ای خود را تامین کند.

از سوی دیگر مصر یکی از هم‌پیمانان قدرتمند ترامپ بود. عبدالفتاح السیسی ،در حالی‌که « باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا در کاخ سفید بود، سرکوب مخالفان و فعالان حقوق بشر را آغاز کرد. تعداد زندانیان سیاسی در زندان‌های مصر حدود 60 هزار نفر برآورد شده است. شکنجه و سرکوبگری در زندان‌های مصر افزایش یافته و به حد بسیار بالایی رسیده و این سیاست سرکوب‌گری بی رحمانه از زمان روی کار آمدن السیسی از سال 2014 همچنان ادامه دارد. رژیم السیسی که با برکناری « محمد مرسی» رئیس جمهور سابق مصر در سال 2013 به شروع به فعالیت کرد، در سطح بین‌المللی و سیاسی منزوی بود.

اوباما با قطع کمک های آمریکا به مصر واکنش خود را به حکومت غیرقانونی السیسی نشان داد. اما رابطه آمریکا با مصر در سال 2015 دوباره شکل گرفت. منتقدان بسیاری، موقعیت این رئیس جمهور را بدون حمایت ترامپ از سیاست وی پوچ می‌دانند. علاوه بر محمد بن سلمان و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور برزیل، مجارستان، بلاروس نیز نتیجه انتخابات مناقشه‌آمیز ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی بایدن را نپذیرفتند و این نشان دهنده همسویی آنها با موضع ترامپ در عدم پذیرش نتایج انتخابات ریاست جمهوری است.

نگرانی حاکمان غیر دموکراتیک به اختلاف میان بایدن و ترامپ مربوط نیست ، بلکه دغدغه‌ آن‌ها از تایید پیامی است که بایدن درباره آن ادعا کرد: یعنی موفقیت دموکراسی.

هر چند ترامپ سعی کرد که از اختیارات خود برای وضع سیاست‌هایی به نفع عربستان مانند تعجیل در تعیین حکم در دادگاه عالی استفاده کند، اما ملت آمریکا توانستند وی را از قدرتش برکنار کنند.

در این میان هنگامی که « سامی حافظ عنان» ژنرال سابق مصر هدف خود را برای ورود به رقابت‌های ریاست‌جمهوری با السیسی در سال 2018 اعلام کرد، دستگیر و زندانی شد؛ اما مصری‌ها دست از مقاومت برنداشتند و پس از یک سال با وجود خطر دستگیری و شکنجه تظاهرات کردند.

اما اگر بایدن ادعا می‌کند که به عنوان دوستی برای آمریکایی‌ها و غیر آمریکایی‌ها خواهد بود؛ بنابراین باید روابط خود را با حاکمان دیکتاتور از جمله محمد بن سلمان و عبدالفتاح السیسی قطع کند. بایدن همچنین آنگونه که مدعی شده باید نسبت به تعهدات خود در خصوص حمایت از دموکراسی و آرمان‌های دموکراتیک صادق باشد و خواستار آزادی زندانیان سیاسی در مصر و عربستان شود و به دموکراسی در آمریکا و خارج از آن اهمیت دهد؛ چیزی که ترامپ به آن اهمیت نمی‌داد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار