کد خبر: ۱۴۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از مذاکره شرکت Eni ایتالیا با وزیر نفت در روز گذشته و همچنین اعلام آمادگی شرکت‌های خارجی بسیار برای حضور در پروژه‌های نفتی کشور خبر داد و گفت: تا پایان سال در مجموع روزانه 150 هزار بشکه نفت از میادین مشترک غرب کارون برداشت می‌شود.
 به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، عبدالرضا حاجی حسین‌نژاد در یک نشست خبری در آستانه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به این‌که همکاری با شرکت‌های خارجی منوط به رفع تحریم‌ها است، گفت: عده‌ای نیز منتظر رونمایی از قرار‌داد‌های جدید نفتی ایران (IPC) هستند، اما به نظر من بهترین قرار‌داد، قرار‌دادی است که طرفین راضی باشند.
 
آخرین وضعیت توسعه میادین غرب کارون
 
حاجی حسین‌نژاد در ادامه ضمن تشریح آخرین وضعیت میادین مشترک غرب کارون به خلع ید پیمانکار چینی پروژه آزادگان جنوبی در سال گذشته به دلیل تغییر در اجرای پروژه اشاره و اضافه کرد: از سال گذشته طرح توسعه آزادگان جنوبی با منابع شرکت‌ ملی نفت اجرا می‌شود و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در فاز اول 300 هزار بشکه از این میدان برداشت می‌شود.
 
وی با اشاره به این‌که پروژه فاز دوم نیز تعریف شده ودر نهایت میزان برداشت به 600 هزار بشکه در روز خواهد رسید، خاطر نشان کرد: پروژه آزادگان شمالی اکنون از پیشرفت 94 درصدی برخوردار شده و از شهریورماه به بهره‌برداری می‌رسد.
 
به گفته مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) فاز دوم توسعه میدان آزادگان شمالی براساس قرار‌دادی که پیش از این با چینی‌ها بسته شده، ابتدا باید به چینی‌ها پیشنهاد شود، خاطر نشان کرد: در فاز دوم تولید 25 هزار بشکه با نظر وزیر نفت تعیین شده است و تا زمانی که وضعیت بهتر شود و تحریم‌ها لغو شود به نظر می‌رسد برداشت 25 هزار بشکه در فاز دوم منطقی‌تر است.
 
حاجی حسین‌نژاد با اشاره به این‌که شرکت انی ایتالیا برای ما کار کرده و قیمت تمام شده با احتساب کلیه هزینه‌ها برای هر بشکه معادل هفت هزار دلار تمام شده است، خاطر نشان کرد: کار توسط چینی‌ها برایمان 34 هزار دلار تمام شده و این در حالی است که خودمان کار را با 15 تا 18 هزار دلار تمام خواهیم کرد.
 
وی به توسعه میدان یادآوران با قرار‌داد بیع متقابل اشاره و اضافه کرد: میزان برداشت از این میدان اکنون 51 هزار بشکه است که تا شهریورماه به 85 هزار بشکه می‌رسد.
 
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در ادامه درباره‌ی سوالی مبنی بر این‌که آیا چینی‌ها اطلاعات میادین ما را به عراقی‌ها منتقل کرده‌اند، گفت: نمی‌توانم چنین موضوعی را رد یا تایید کنم، اما اگر چنین کاری صورت گرفته باشد بسیار غیراخلاقی است.
 
حاجی حسین‌نژاد با اشاره به این‌که در میدان یادآوران بیش از 35 میلیون بشکه برداشت کرده‌ایم و اطلاعات نشان می‌دهد که عراقی‌ها از ما عقب‌تر هستند، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان داده ظرفیت یادآوران دو برابر چیزی است که پیش‌بینی کرده‌ایم.
 
وی با بیان این‌که با افزایش تولید در سال جاری بخشی از عقب‌ماندگی نسبت به کشور‌ همسایه در برداشت از میادین مشترک جبران می‌شود، تاکید کرد: در میدان آزادگان شمالی اگرچه بهره‌بردار شرکت نفت و گاز اروندان است، اما نظر ما این است که پیمانکار شرکت چینی تا زمان بازگشت سرمایه حضور داشته باشد.
برچسب ها: مذاکره ، ایتالیا ، وزیرنفت
نام:
ایمیل:
* نظر: