کد خبر: ۱۴۱۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
مدیر خبرگزاری فارس گیلان با انتقاد از رویه نظارتی بر پیگیری مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان گیلان گفت: ستاد به این عریض و طویلی با حضور اعضای اصلی نقش‌آفرین حوزه اقتصاد استان گیلان و دستگاه‌های نظارتی هنوز نتوانسته در مقابل مصوبه خود در برابر بانک مطالبه گری درست و مؤثر کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ابراهیم افشاری شامگاه یکشنبه با حضور در برنامه تکاپو با اشاره به تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی در استان گیلان اظهار کرد: بر اساس آمار اعلام‌شده دو هزار و ۹۰۰ واحد تولیدی حوزه صنعت در استان وجود دارد اما بعضی از این واحدها تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند.

وی با بیان اینکه برخی از واحدهای تولیدی در استان گیلان صرفاً انبار کالا محسوب می‌شوند، گفت: استان گیلان در حوزه صنعت دارای ظرفیت بسیار خوبی است و باید یک بازوی قوی اقتصادی برای استان باشند اما در گیلان این امر محقق نشده و برخی از واحدهای تولیدی در گیلان صرفاً انبار برخی کارخانه‌ها هستند.

مدیر خبرگزاری فارس استان گیلان با اشاره به نقش برندسازی در شهرک‌های صنعتی استان افزود: باید از ظرفیت محصولات استراتژیک در استان در راستای برندسازی و محصولات تکمیلی آن بهره جست.

افشاری مهم‌ترین معضل واحدهای تولیدی در استان را سودهای تسهیلات بانکی دانست و بیان کرد: فرسودگی دستگاه‌ها، سود زیاد تسهیلات بانکی، بنگاه‌داری غیرقانونی بانک‌ها و ارزش‌افزوده ازجمله مهم‌ترین معضل و مشکلات حوزه صنعت در استان گیلان است که باید به آن رسیدگی شود و اگر بتوان ارزش‌افزوده را به واحد‌های تولیدی برگردانند بخشی از مشکلات برطرف می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در استان گیلان تصریح کرد: از دو هزار و ۹۰۰ واحد تولیدی در استان گیلان ۳۰ واحد دانش‌بنیان فعال بوده و باید از این ظرفیت به‌درستی استفاده کرد اما متأسفانه ما شاهد برخورد منفعتی با نخبگان و مخترعان هستیم که از سوی مدیران برخی از دستگاه‌ها برگشت خوردند.

مدیر خبرگزاری فارس در استان گیلان با اذعان به اینکه تمامی مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید لازم‌الاجرا است، گفت: ستاد تسهیل بر اساس اصل ۴۴ تشکیل‌شده و وظیفه اصلی آن احیا کارخانه‌های در راستای رونق تولید بوده و علیرغم لازم‌الاجرا بودن مصوبات آن برخی از بانک‌ها از انجام آن ممانعت می‌کنند.

افشاری با اشاره ممنوع بودن بنگاه‌داری توسط بانک بیان کرد: ۱۸ تیر مقررشده بود یک کارخانه زیرمجموعه شرکت‌های هلدینگ یکی از بانک‌ها تا پایان مهره ماه بر اساس ماده ۱۶ و ۱۷ واگذار شود زیرا بر اساس ماده ۱۶ بانک حق بنگاه‌داری ندارد ولی آن کارخانه علیرغم مصوبه ستاد تسهیل رفع موانع تولید همچنان مستقل تصمیم‌گیری می‌کند.

وی با انتقاد از رویه نظارتی بر پیگیری مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان گیلان گفت: ستاد به این عریض و طویلی با حضور اعضای اصلی نقش‌آفرین حوزه اقتصاد استان گیلان و دستگاه‌های نظارتی هنوز نتوانسته در مقابل مصوبه خود در برابر بانک مطالبه گری درست و مؤثر کند.

مدیر خبرگزاری فارس در استان گیلان با تأکید بر لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی قوی حوزه صنعت در استان گیلان افزود: یک سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری نیاز به یک بانک اطلاعاتی بسیار قوی دارد تا از این طریق بتواند مشکلات را بررسی کند و در کنار |آن بسیاری از کارگاه‌ها یا کارخانه‌ها اطلاعی از تولید مواد اولیه موردنیازشان در استان گیلان ندارند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار