کد خبر: ۱۴۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
صبر لبريز سهامداران در خيابان حافظ
اين روزها حافظ نشينان حال و هواي خوبي ندارند و در ادامه كاهش سودآوري، اهالي تالار شيشه‌اي كاسه صبر شان لبريز شده است.
روزنامه تجارت- امير دياني؛ با شروع سال 94 و آغاز به كار بازار سهام‌اين بازار متاثر از اخبار مثبت تفاهم هسته‌اي سوئيس(لوزان) روزهاي خوش و صدالبته حباب گونه‌اي را تجربه كرد و سهامداران سرخوش از‌اين تغييرات مثبت، سر از پا نمي‌شناختند و‌اين در حالي بود كه مسئولين بارها و بارها از تربيون رشد حباب گونه شاخص را  تنها به هيجانات حاكم ربط دادند و‌اين صعودها ديري نپاييد كه روند نزولي خود را آغاز كرد  و بطوريكه طي هفته‌هاي جاري كانال‌هاي 64 و 63 هزار واحد پذيراي سهامداران بود.در جریان معاملات  روز گذشته نيز، شاخص بورس با افت 538 واحدي تا ارتفاع 63 هزار و 530 واحد عقب نشست.  از طرفي كاهش نرخ سود بانكي طي هفته گذشته نه تنها اقبالي به بازار سرمايه نشان نداد بلكه حتي نتوانست حال و هواي‌اين بازار را بطور موقتي هم كه شده تغيير دهد و نگاه بورس به‌اين بازار همچون غريبه‌ها بود! بهمن ماه سال گذشته بود كه صبر سهامداران لبريز شد و  جوي متشنج بر بازار بورس حاكم گرديد. در آن زمان سهامداران، دولتي‌ها را به ياري طلبيدند تا با كمك آنان بتواند مرحمي‌بر آلامشان از حيث ريزش‌هاي پي در پي شاخص باشد اما پرونده  آن روزها نيز تنها با وعده  و اميدهايي به آينده  بسته شد. روز گذشته پس از هفته‌هاي پر فراز و نشيب بازار بورس  موجي از اعتراض دوباره سهامداران به راه افتاد و موجب شد تا‌اين بار نيز منجر به نگارش نامه‌اي اعتراضي به مسولان مختلف گردد.
گفته مي‌شود كه معترضين وجود اطلاعات پنهاني، دستكاري‌هاي غيرقانوني و وجود رانت‌هاي گوناگون و حتي دستكاري‌هاي غير قانوني را عاملي بر نابسماني بازار مي‌دادند بطوريكه ردیابی معاملات چند سهم شاخص و شناسایی کدهای خاص و رصد معاملات همان کدها به خصوص در دو سهم عرضه اولیه فولاد هرمز و پتروشیمی مبین این موضوع را روشن می کند. به این ترتیب حاشیه‌های ایجاد شده برای سهام تازه وارد پتروشیمی مبین و اختصاص سهام این شرکت به برخی افراد، کاسه صبر سهامداران را لبریز کرد و موجب شد تا حاشیه‌های ایجاد شده برای این شرکت در کنار خرابی سیستم معاملات مشکلات مضاعفی را برای بازار ایجاد کند.

واکنش‌مجلسی‌ها به‌نامه گلایه ‌آمیز بورسی‌ها
در همين ارتباط روز گذشته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر نامه بورسی‌ها به مجلس برسد پس از دریافت حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت. در روزهای اخیر شنیده شده بود فعالان بازار سرمایه نامه‌ای خطاب به محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ نوشته بودند و در آن خواستار رسیدگی به وضعیت بازار سهام شده بودند. این نامه که در فضای مجازی در شبکه‌هایی چون وایبر و تلگرام دست به دست می‌شد قرار بود به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال شود، اما در این رابطه حسین آذین، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: این نامه به دست ما نرسیده است اما اگر فعالان بازار سهام گلایه‌ای از بورس داشته باشند و بخواهند مجلس آن را بررسی کند باید این نامه را به کمیسیون اقتصادی ارسال کنند. وی افزود: این نامه بستگی به اهمیت آن در مجلس دارد اگر در دستور کار قرار گیرد، جلسه‌ای در این رابطه تشکیل می‌شود تا این موضوع را پیگیری کنند و چون این موضوع اقتصادی است به کمیسیون اقتصادی مربوط می‌شود. در این میان ابراهیم نکو، دیگر عضو کمیسون اقتصادی مجلس نیز گفت: برای ما هم نامه‌ای از سوی فعالان بازار سرمایه ارسال نشده است اما اگر در روزهای آینده نامه‌ای دریافت کنیم حتما در دستور کار قرار می‌گیرد و کمیسیون نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهد داد، و ما باید مد نظر داشته باشیم که این اعتراضات گروهی است یا فردی. او اظهار کرد: این موضوع نگران کننده است و کمیسیون قطعا دست به کار خواهد شد و به وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد، ما در گام اول باید بدانیم موضوع و متن نامه چیست، تا نسبت به آن اقدامات لازم را انجام دهیم. نکو در پاسخ به این سوال که آیا این مشکلات پیش آمده به زودی حل خواهد شد؟ گفت: در حال حاظر بازار در یک دوره نقاهت است که در این دوره باعث اتفاق‌های عجیب در بازار شد و با وجود تب‌ولرزهای متوالی که در چند وقت اخیر داشت و به این نگرانی‌ها دامن زد، اما من به آینده بازار خوش بین هستم که پس از دوران نقاهت به رونق بازگردد و امیدوارم شاهد بهبود وضعیت بازار باشیم.
در همين ارتباط روز گذشته عبدی از سهامداران فعال بورس تهران در خصوص اتفاقات بورس به ایسنا گفت: دستکاری در بورس تهران آشکار است زیرا حقوقی‌ها اگر نخواهند سهمی رشد کند و سرمایه خودشان در آن سهم نباشد، اجازه رشد سهم را نمی دهند و با عرضه سهم یا شفاف سازی‌های بی دلیل جلوی رشد قیمت را می گیرند.
وی مدعی است، برخی افراد به اطلاعات نهانی شرکت‌ها دسترسی داشته و قبل از بقیه سهامداران به خرید و فروش اقدام می‌کنند و به این ترتیب خود سود کرده و کسانی را که پشتوانه ندارند،دچار زیان می کنند. عبدی معتقد است دستکاری قیمت و رانت اطلاعاتی از موارد آشکار بورس است زیرا کاهش قیمت 400 شرکت حاضر در بورس و اتفاقات رخ داده در پتروشیمی مبین این موضوع را تایید می کند این در حالی است که علی رغم وجود تورم در کشور، صنایعی مانند بانکداری و سیمان هنوز به قیمت‌های سال 1383 خود نرسیده اند. یکی دیگر از سهامداران هم می‌گوید: اتفاقات رخ داده در پتروشیمی مبین و اختصاص بخشی از سهام این شرکت به برخی افراد تاکنون در بورس تهران سابقه نداشته است، بنابراین این موضوع با نارضایتی سهامداران رو به رو شد و صدای آنها را درآورد. با این حال اتفاقات رخ داده در بورس تهران و افشاگری برخی نمایندگان مجلس در خصوص ایجاد رانت در بورس تهران موجب شده است تا از رئیس بورس برای توضیح این موضوع دعوت شود به این ترتیب به گفته نمایندگان مجلس رئیس سازمان بورس این هفته برای ارائه توضیحات بیشتر در خصوص معاملات بورس به مجلس می رود تا شاید گره ای از نحوه معاملات بورس باز شود. به این ترتیب از آنجایی که بورس تهران بازاری شفاف بوده و عده ای از افراد سرمایه محدود خود را به امید کسب سودهای ناچیز وارد این بازار می کنند، باید به این موضوع سریعا رسیدگی شده و افراد متخلف شناسایی شوند برخوردهای جدی با آنها صورت گیرد تا معاملات بورس به دور از هر گونه شائبه ای انجام شده و نحوه معاملات این بازار موجب خدشه دار شدن اعتماد و سرمایه سهامداران نشود.چرا که سهامداران جزء خواسته ای جز شفافیت معاملات و توضیع عادلانه اطلاعات ندارند و شائبه وجود رانت اطلاعاتی و دستکاری در بورس آسیب‌های جبران ناپذیری به پیکره بورس تهران وارد می کند.
لاریجانی در دیدار با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:حرکت قوه مقننه در جهت ارتقاء بازار سرمایه است از طرفي روز گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور در مجلس شورای اسلامی با علی لاریجانی رئیس مجلس دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی، نقش قوه مقننه را در بازار سرمایه کشور، حمایتی توصیف و با اشاره به روندهای تصویب قوانین مربوط به این حوزه، مصوبات مجلس را در طرح‌ها و لوایح اخیر از جمله لایحه رفع موانع تولید و همچنین مصوبه الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را دارای ظرفیت‌های قابل توجهی برای رشد و توسعه هر چه بیشتر این بازار ارزیابی کرد و حمایت قوه مقننه در جهت ارتقاء و رونق بازار سرمایه را اولویت دار دانست. به نقل از خانه ملت، در ادامه این دیدار محمد فطانت نیز ضمن ارائه گزارشی از وضع بازار سرمایه، مهمترین چالش‌های بازار سرمایه را تشریح کرد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مشکلات، ابهامات و موانع موجود بر سر راه صنایع مهم از جمله پالایشگاهی، سیمان، فولاد، سنگ آهن، پتروشیمی، بانک و خودرو را عامل موثری در نوسانات اخیر شاخص بورس برشمرد و تلاش برای رفع این موانع را زمینه‌ساز ایجاد رونق در بازار سرمایه کشور توصیف کرد. فطانت در ادامه تاثیر حمایت‌های مجلس شورای اسلامی از مازاد سرمایه و تداوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های قوه مقننه را در رفع مشکلات صنایع بزرگ بورسی با اهمیت شمرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار