کد خبر: ۱۴۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
گزارش «تجارت» از هفته اميدواركننده بازار سرمايه
روند نزولی بازار سرمایه در هفته ای که گذشت با کاهش روبرو بود تا سرمایه گذاران را کمی امیدوار کند.
روزنامه تجارت- سعيد كرداري؛  در هفته گذشته شاخص 0.8% افت کرد و به رقم 63.531 رسید که نسبت به چند هفته اخیر افت کمتری محسوب میشود، سه روز پایانی هفته را میتوان بازگشت امیدوار کننده ای بعد از روند قرمز رنگ ممتد شاخص که از 70.843 آغاز شده بود خواند.
بر اساس تحلیل فنی می توان گفت بهبود سیر نزولی به سطح حمایت بازار مربوط است، و چون شاخص به این سطح که رقم 61.500 و پایین ترین رقم در 2 سال اخیر بوده نزدیک شده
 است ، شاخص در حال بازگشت از سقوط چند هفته اخیر است .
شاخص 30 شرکت بزرگ نیز افت 0.9% ای را تجربه کرد تا به مقدار 2.912 در پایان روز چهارشنبه برسد. شاخص کل نیز در 3 روز آخر معاملات هفته دارای عملکردی یکسان بود.
 از طرف دیگر ارزش و حجم معاملات در هفته ای که گذشت افزایش قابل توجهی داشت به طوری که به ترتیب 62% و 70% رشد نشان داد و بالاترین ارزش را در 3 هفته اخیر با 3.4 بیلیون سهم خرید و فروش ثبت کرد. پتروشیمی مبین، بانک صادرات و سایپا دیزل بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند. مبین بعد از بازگشایی سهام خود و سپری کردن دو هفته متوالی مثبت، اولین کاهش ارزش را ( 0.4%-) تجربه کرد. سایپا دیزل نیز بر خلاف بانک صادرات که 2% افزایش داشت با کاهش 16.8% ای روبرو شد.
بازار ارز در این هفته نیز به نسبت آرام و دارای نوسان کمی بود به طوری که دلار در بازار آزاد با 0.6% کاهش به 32.990 و در بازار مبادلاتی با 0.2% افزایش به 28.498 ریال در 8 امین هفته از سال نو برسد.
اخبار رسانه ها حاکی از تقاضای مسئولین بازار سرمایه از بانک ها برای افزایش نقدینگی این بازار بوده است که ممکن است تاثیر این خبر باعث شد تا سرعت کاهش شاخص کندتر شود و بازار را در 3 روز پایانی معاملات هفته اخیرکمی سبزرنگ کند.عضو شورای عالی بورس همچنین با اشاره به ضرورت سهم تعاونی‌های سهامی عام از سرمایه‌گذاری‌های جدید شرکت‌های بورس گفت: این میزان طبق برنامه پنجم توسعه باید به 50 درصد می‌رسید به عبارتی دیگر سهم تعاونی‌های سهامی عام از سرمایه‌گذاری جدید افزایش یابد. عضو شورای عالی بورس با اعلام این خبر که موافقت اولیه رئیس سازمان بورس با حضور تعاونی‌ها در بازار سرمایه صادر شده است، گفت: در نشست مشترک معاونان سازمان بورس و اتاق تعاون ایران روند ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه تسهیل می‌شود. ماشاءالله عظیمی عضو شورای عالی بورس با اشاره به پیگیری‌های اتاق تعاونی ایران برای پذیرش تعاونی‌ها در بازار سرمایه اظهار داشت: موافقت اولیه توسط فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده است.محمد فطانت نیز دوشنبه در نشستی خبری در مورد وضعیت و عملکرد بورس کشورمان گفت: نسبت پی به ای بورس (نسبت قيمت به سود) در حال حاضر ۵.۲۲ و فرابورس ۶.۹۷ است. ارزش بورس ۲۸۲ هزار میلیارد تومان و ارزش فرابورس ۵۹ هزار و۵۰۰ میلیارد تومان است. جمع دارایی شرکت‌های بورسی ۸۰۰ هزار میلیارد تومان و بدهی آنها ۶۳۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است . رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: حقوق صاحبان سهام در مقایسه با ارزش بازار شرکت‌ها بورسی ۱.۷ برابر است. در فرابورس جمع دارایی شرکت‌ها ۸۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و بدهی‌های فرابورسی‌ها ۶۵هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و جمع حقوق صاحبان سهام فرابورسی ۲۱ هزار میلیار تومان است . وی همچنین اعلام کرد به دلیل انجام برخی برنامه ها، تا خرداد ماه خبری از عرضه های اولیه در بورس و فرابورس نیست. بنابراین عرضه اولیه پتروشیمی غدیر ، بهمن دیزل و کشتیرانی خط جنوب تا اطلاع ثانونی منتفی است.این مقام مسئول در واکنش به سئوال بورس پرس مبنی بر شکل گیری کانون سهامداران حقیقی هم گفت: از نظر ما این یک تشکل است و نه کانون که می تواند در چارچوب مقررات وزارت کشور فعالیت کند. بنابراین سازمان بورس هیچ نظری سلبی یا ایجابی ندارد و در قضاوت ما نیست ولی شخصا" بعد از شکل گیری این تشکل آماده هر گونه همکاری هستم.

نگاه به بازار مالی تهران در هفته ای که گذشت

بازار دلار

17/02/1394

22/02/1394

میزان تغییر %

دلار بازار آزاد

33.190

32.990

0.6

دلار مبادلاتی

28.428

28.498

0.2

شاخص ها

مقدار

میزان تغییر این هفته %

شاخص کل

63.531

0.8

30 شرکت بزرگ

2.913

0.9



شاخص کل فرابورس

738.51

1.8

دوره فعلی

دوره قبل

نسبت قیمت به درآمد P/E

5.3

5.3







بیشترین سودآوری -5 شرکت

میزان تغییر %

شکر لرستان

GLOR

92.7

گرانیت بهسرام

BHSM

21.2

الومراد

ALMR

13.6

آلومینیوم نورد

NALM

13.5

داروسازی تهران

THSH

12.4

بیشترین ضرردهی 5 شرکت

میزان تغییر %

صبا نور

KNRZ

37

بیمه ملت

BMEL

16.1

سایپا دیزل

SPDZ

14.7

یزد

JOSH

11.4

آما

SAMA

11.4

بیشترین ارزش معاملات 5 شرکت

پتروشیمی مبین

MOBN

بانک صادرات

BSDR

سایپا دیزل

SPDZ

پارس خودرو

PKOD

آذرآب

AZAB


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار