کد خبر: ۱۴۶۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
رییس جمهوری آذربایجان گفت : گروه میانجی مینسک، سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مسالمت آمیز بحران قره باغ،متاسفانه هیچ نقشی در حل این مناقشه نداشت.

به گزارش برنا، به گزارش سایت رسمی ریاست جمهوری آذربایجان ، علی اف روز شنبه در دیدار "استفان ویسکونتی"، " اندرو شافر "به ترتیب روسای فرانسوی و آمریکایی گروه مینسک و نیز "میخایل بوچارنیکوف "سفیر روسیه در جمهوری آذربایجان ، افزود : این گروه در 28 سال گذشته برای حل این مناقشه از اختیارات لازم برخوردار بود .

رییس جمهوری آذربایجان اظهار داشت : با وجود این که گروه مینسک در این مدت ایده  های مشخص در زمینه حل مناقشه مطرح کرد ، ولی واقعیت این است که همه این فعالیت آنها نتیجه ای نداشت.

 علی اف با اشاره به این که جمهوری آذربایجان خود  این مساله را  حل کرده و ارمنستان را در میدان جنگ دچار شکست کرده است ، مدعی شد : مسوولیت این جنگ بر عهده ارمنستان است .

وی تخریب واحدهای مسکونی ، اقتصادی و عمومی در قره باغ را مورد اشاره قرار داد و گفت : در حال حاضر شرکای بین المللی خود را دعوت کردیم تا برای بررسی خسارات وارده به شهروندان آذربایجانی ، زیر ساختها ، میراث فرهنگی و  دینی ما در این سرزمینها بازرسی های لازم را انجام دهند .

علی اف گفت : با وجود این که شورای امنیت سازمان ملل متحد چند قطعنامه ، سازمان امنیت و همکاری اروپا و دیگر نهادهای بین المللی مصوباتی در باره حل مناقشه قره باغ صادر کردند ، این مناقشه حل نشد و سه کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد ( آمریکا ، فرانسه و روسیه ) در سال های گذشته نتوانستند ارامنه را مجبور به خروج از این سرزمین ها کنند .

آمریکا، فرانسه و روسیه از سال 1997 میلادی در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاسیس شده در سال 1992 میلادی برای حل مسالمت امیز مناقشه قره باغ ، ریاست مشترک داشتند .

جمهوری آذربایجان در جریان درگیری های نظامی 44 روزه آغاز شده شش مهر ماه گذشته نیروهای ارمنستان را مجبور به خروج از سرزمین های اشغالی در قره باغ کرد .

این درگیری های 10 نوامبر ( 20  ابان ) با امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت .

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار