کد خبر: ۱۴۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۰
مشکل بیکاری از جمله مهمترین و کلیدی ترین معضلات دولت در ایران است و برای حل آن هنوز راه حل جدی از سوی مسئولین ارائه نشده است.
به گزارش تجارت آنلاين و به نقل از اقتصاد آنلاین، اگر چه گاه و بی گاه از برنامه هایی مانند حمایت از مشاغل خرد، وام های کم بهره و گسترش تعاونی ها صحبت می شود اما هیچ یک از این برنامه های تاکنون نتوانسته اند قفل معضل بیکاری را باز کنند.
 
معاون وزیر وزیر تعاون، کار و رفاه در آخرین اظهار نظر خود در مورد وضعیت بازار کار و همچنین بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی گفته است هم اکنون ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل در کشور داریم که هیچ نقشی در تولید و ارزش افزوده اقتصادی ندارند.
 
کوروش پرند با اشاره به نرخ بیکاری فارغ التحصیلان تصریح کرده است طبق آخرین آمار، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان کشور هم اکنون ۱۸.۹ درصد است که از این تعداد ۱۲.۹ درصد مرد و ۳۱.۳ درصد زن هستند.
 
بنابراین علی رغم اینکه در بسیاری از مشاغل خدماتی و به دلیل دستمزد پایین زنان، کارفرمایان تمایل بیشتری به استخدام نیروی کار زنان دارند اما آمارها نشان می دهد بیکاری فارغ التحصیلان زن بسیار بیشتر از مردان است که البته ساختارهای سنتی خانواده نیز می تواند یکی از این عوامل باشد.
 
معاون وزیر کار همچنین اظهار داشته است از ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو و فارغ التحصیل کشور، ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر غیرفعال بوده و هیچ نقشی در تولید و ارزش افزوده اقتصادی ندارند.
 
وی با اعلام اینکه ۴.۵ میلیون دانشجوی در حال تحصیل نیز در کشور داریم افزود: از این تعداد ۶۶ درصد در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند که در آینده ای نزدیک برای اشتغال این فارغ التحصیلان با مشکل بزرگی مواجه می شویم.
 
از سوی دیگر مهاجرت نیروی کار تحصیل کرده از جمله گزینه هایی است که تحصیل کردگان دانشگاهی جوان پیش روی خود دارند. چرا که هم دافعه بازار کار داخل اعم از دستمزدهای پایین، قراردادهای کوتاه مدت و عدم امنیت شغلی را در نظر می گیرند و هم جاذبه بازار کار کشورهای دیگر و تقاضای آن ها برای جذب مهاجر انگیزه بخش آن ها است.
 
در همین راستا بانک جهانی در آخرین آمار خود می نویسد سالانه 300 هزار نفر از ایران مهاجرت می کنند که از این بین 150 هزار نفر از آنان تحصیل کردگان جوان دانشگاهی هستند. به گزارش بانک جهانی، این آمار مربوط به سال 2012 است و ایران از این نظر در میان 193 کشور جهان رتبه 15 را دارد.
 
در این زمینه «مرتضی افقه» گفت: نگرش به توسعه کشور نگرشی انحرافی است و مسئولان کشور هنوز فکر می کنند فقط چاه های نفت و تولید نفت ثروت محسوب می شود.
 
استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد بسیاری از مسئولان که از جمله برنامه ریزان کلان کشور هستند هنوز عوامل توسعه را نمی شناسند و باید نگاه های از سوی نفت به سوی انسان و نیروی انسانی اصلاح شود.
 
این کارشناس اقتصاد توسعه در ادامه افزود اگر یک چاه نفت آتش بگیرد تمام کشور بسیج می شوند تا آن را خاموش کنند اما وقتی 300 هزار نفر تحصیل کرده از کشور مهاجرت می کنند مسئولان نسبت به این امر حساسیت کافی را ندارند چرا که ذهنیت توسعه ای آن ها به گونه ای است که ارزش نیروی انسانی تحصیل کرده را نمی شناسند.
 
وی با اشاره به سیاست کشورهای دیگر در مهاجرپذیری نیروی تحصیل کرده گفت در حال حاضر کشورهای پذیرای مهاجر عمدتا نیروی کار متخصص و تحصیل کرده را پذیرا هستند جرا که آن ها می دانند تربیت یک نیروی کار ماهر میلیاردها دلار هزینه در بر دارد و ما به سادگی این سرمایه را در اختیار آن ها می گذاریم.
 
افقه در پایان تصریح کرد اگر نگرش مسئولان به توسعه اصلاح نشود و همچنان یک نگرش انحرافی باشد اگر چه در مقاطعی به رشدهای موقتی خواهیم رسید اما کشور روی توسعه واقعی را نخواهد دید.

برچسب ها: دولت ، تعاونی ، خدمات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار