کد خبر: ۱۴۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
وزیر راه و شهرسازی گفت: مهم این است که ایستگاه خاوران به ایستگاه موجود تبریز وصل شود چون این خط مسیر اتصال به اروپا و شمال قفقاز است.

به گزاترش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد اسلامی امروز در ادامه سفر خود از عملیات اجرایی ایستگاه راه آهن خاوران در تبریز بازدید کرد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه های ریلی در استان آذربایجان شرقی، گفت: در همین زمینه دیگر پروژه مهم در استان آذربایجان شرقی، پروژه راه آهن ایستگاه خاوران است که به بستان آباد خواهد رسید و اکنون فعال است.

ایستگاه خاوران باید به ایستگاه تبریز وصل شود

وی ادامه داد: مهم این است که ایستگاه خاوران به ایستگاه موجود تبریز وصل شود چون این خط مسیر اتصال به اروپا و شمال قفقاز است. در تفاهنامه ای که با روسیه و آذربایجان داشته ایم به زودی و پس از بازسازی خط ریلی نخجوان شاهد بازگشایی این مسیر ریلی و ترافیک بار و مسافر به شمال قفقاز و اروپا باشیم. این مسیر جدا از مسیر منتهی به ایستگاه رازی است که در حال حاضر ارتباط در آن برقرار است.

اسلامی تصریح کرد: این پروژه بزرگی از لحاظ مالی است و با اینکه مسیر کوتاهی دارد اما حجم هزینه بالایی را شاهد هستیم. امیدواریم با همراهی لازم تامین مالی این پروژه انجام گرفته و راه آهن بتواند ایستگاه خاوران را به ایستگاه موجود اتصال دهد.

اسلامی تصریح کرد: همچنین راه آهن به سمت سراب و اردبیل از بستان آباد و میانه در دست اجرا بوده که این پروژه های ریلی به جز اینکه نیاز استان را تامین می کند به برقراری ترانزیت نیز منجر می‌شود. استان آذربایجان شرقی یک استان کانونی در کنار استان‌های آذربایجان غربی و اردبیل است که مجموعه این اتفاقات به زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل کمک کرده تا بتوانند سهم بزرگی در شکوفایی اقتصادی استان داشته و شرایط تسهیل پیشرفت استان را تسهیل کنند.

طراحی ایستگاه راه آهن خاوران با الهام از فرش تبریز

گزارش فارس حاکی است، نهم دی ماه سال 98 با حضور وزیر راه و شهرسازی  عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن خاوران واقع در مسیر ریلی میانه- تبریز آغاز شد.

خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در سال گذشته در مراسم آغاز به کار اجرایی این ایستگاه با تاکید بر اهمیت استان آذربایجان شرقی در مسیر کریدورهای مهم بین‌المللی گفت: از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می‌کند که راه‌آهن میانه- تبریز یکی از بخش‌های مهم این کریدورها است.

وی طولانی بودن مسیر ریلی موجود تهران- تبریز را از مهمترین عوامل احداث خط جدید ریلی میانه- بستان‌آباد- تبریز معرفی کرد و افزود: این مسیر ریلی با هدف کاهش زمان سفر و افزایش سرعت حمل بار و مسافر  طراحی شد که در آذر ماه سالجاری از میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر مورد بهره‌برداری قرار گرفت و هم اکنون عملیات ریلگذاری در حدفاصل بستان‌آباد تا خاوران در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ویژگی‌های ایستگاه راه‌آهن خاوران گفـت: شهر تبریز از سوی سازمان جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی بافت فرش مشهور است و با توجه به این عنوان، ایستگاه راه‌آهن خاوران با الهام از فرش تبریز طراحی شده است.

وی طراحی نمای ایستگاه را الهام گرفته از دار قالی دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران از ۸۰۰ سال پیش تاکنون در مقبره الشعرای شهر تبریز به خاک سپرده شده‌اند، ورودی ایستگاه نیز با ایده کتاب و دیوان شعر از جنس سنگ بنا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه را ۶۴۶ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ترمینال مسافری این ایستگاه در زمینی به مساحت بیش از ۳ هزار متر مربع احداث خواهد شد و سایبان ترمینال مسافری آن ۱۴۰۰ متر مربع و سکوی مسافری نیز ۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده است.

گفتنی است، راه‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و از ایستگاه موجود میانه آغاز می‌شود و با گذر از مسیری نسبتا کوهستانی از شهرهای ترکمنچای، بستان‌آباد و باسمنج عبور کرده و به ایستگاه خاوران می رسد و در نهایت به ایستگاه راه‌آهن موجود تبریز متصل خواهد شد.

انتهای پیام/60027

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار