کد خبر: ۱۴۸۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
ماجرای هشتگ «واکسن بخرید» در شبکه‌های اجتماعی

سلامت نیوز: توانمندی ایران در ساخت واکسن بسیار واقع‌بینانه است و روند ساخت این محصول فناورانه بدون هیچ‌گونه اغراق و مبالغه‌ای‌ در حال انجام است. با وجود این در شب‌های گذشته برخی از کاربران شبکه‌‌‌های اجتماعی با هشتگ «واکسن بخرید» از دولت درخواست داشتند تا واکسن کرونا را خریداری و زودتر به ایران وارد کنند؛ اما واقعا کدام واکسن زودتر به دست مردم می‌رسد.

واکسن داخلی یا وارداتی؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، وجود اینکه مسوولان دولتی از تولید واکسن کرونای داخلی خبر داده‌اند و گفته شد که فاز تست انسانی آن همین ماه و همین هفته روی ۵۶ نفر اجرا می‌شود، بسیاری از شهروندان نگرانند که دقیقا چه زمانی واکسن در ایران توزیع خواهد شد. برخی می‌گویند اگر واقعا معلوم نیست واکسن داخلی چه‌وقت تولید می‌شود و به سرانجام می‌رسد، چرا دولت برای خرید واکسن از کشورهای دیگر تلاش بیشتری نمی‌کند و درواقع به عقیده آنها، دست روی دست گذاشته است! همین موضوع سبب شد که در شب یلدا برخی از کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی از هشتگ «واکسن بخرید» استفاده کنند.

نگاهی کلی به نظرات کاربران ایرانی در فضای مجازی نشان می‌دهد اغلب آنها به داخلی یا وارداتی‌بودن واکسن فکر می‌کنند و برایشان زمان رسیدن و توزیع واکسن کرونا اهمیت دارد. پایان پاندمی پایان مرگ‌ومیرها و خلوت شدن بیمارستان‌ها و رونق کسب‌وکارهاست. این موضوع سبب شده حتی بسیاری از مردم نظرات خود را بر اساس احساسات‌شان بیان کنند و نه بر اساس شرایط موجود ایران در جهان.

برخی از کاربران در این پویش معتقدند این حق مسلم مردم ایران است که مانند مردم سایر کشورها از واکسن برخوردار شوند و نگرانی‌ها و دغدغه‌های آنها درباره بیماری کرونا کم شود. آنها می‌گویند در شرایطی که واکسن داخلی هنوز مورد تأیید قرار نگرفته و به‌دلیل تحریم‌ها و مشکلات تبادل ارز برای خرید و پیش‌خرید و ثبت سفارش واکسن و هزار و یک مشکل دیگر، امکان ورود آن به کشور وجود ندارد، مسوولان موظفند فکری کنند تا مشکل حل شود.

البته دکتر ظفرقندی، رییس سازمان نظام پزشکی کشور طرفدار این نظریه است و در این‌باره گفته: واکسن‌‌‌های تولیدشده در دنیا بین ۴ تا ۴۰ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند؛ بنابراین کل هزینه تهیه واکسن مورد نیاز برای مردم کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار می‌شود و این هزینه‌‌ای نیست که یک دولت یا حکومت را فلج کند اما این هزینه باعث می‌‌شود که هرچه سریع‌تر معیشت و اقتصاد مردم به حالت عادی برگردد و قطعا هزینه‌های اقتصادی کمتری به کشور تحمیل خواهد شد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی افزوده است:در مورد واکسن حرف ما این است که تامین واکسن برای مردم یک اولویت حیاتی، قطعی و قهری است و باید هر چه سریع‌تر در ابعاد وسیع برای مردم در یک بازه مشخص و محدود تامین شود اما تامین واکسن نباید به هشت ماه بعد موکول شود بلکه باید در طول سه ماه آینده آماده و تزریق شود و اگر فاصله آن طولانی شود، زنجیره انتقال ویروس قطع نمی‌شود.

واکسن ایرانی در چه حال است؟

طبق آنچه مطرح شده است، دو مرکز تولید واکسن ویروس کرونا در کشور فعالیت دارند که هر دو در استان البرز مستقرند و هم‌اکنون درحال انجام تست انسانی هستند؛ اما درباره واکسن‌‌‌های آمریکایی همه‌چیز آنطور که رسانه‌هایشان می‌گویند، نیست.

به تازگی در آمریکا نیز از واکنش‌های آلرژیک واکسن کرونا مطلع شده‌اند و آنطور که در رسانه‌هایشان در بوق و کرنا کرده‌اند، واکسن‌هایشان چندان موفقیت‌آمیز نبوده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا روز گذشته اعلام کرده که از واکنش‌های شدید آلرژیک میان دریافت‌کنندگان واکسن کووید۱۹ باخبر شده است. همچنین موضوعی که نباید از آن غافل شد این است که واردات واکسن آنقدر زمان‌بر است که تا آن زمان ممکن است واکسن کرونای داخلی تولید و حتی توزیع شده باشد؛ البته در روزهای گذشته خبرهای متفاوتی در رابطه با واکسن کرونا و پرداخت پول آن مطرح شده است.

از یک طرف، آمریکا و برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که مجوز برای خرید واکسن کرونا صادر شده است و برای خرید آن مشکلی وجود ندارد و از طرف دیگر آقای همتی، رییس کل بانک مرکزی چندی پیش درباره مانع خرید واکسن‌ کرونا، گفته بود: به دلیل فشارهای آمریکایی‌ها بر بانک‌های اروپایی، آنها از کار با ایران ترسیده‌اند و بانک مقصد در صورتی حاضر است پول را دریافت کند که مجوز اختصاصی و موردی توسط آمریکا صادر شود و تمام مراحل انتقال پول به صراحت در آن ذکر شود.آنچه مسلم است دروغگویی آمریکا در این ادعا که واردات دارو و غذا و اقلام بشردوستانه برای ایران تحریم نیست، با کمی تأمل روشن می‌شود.

آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که تمام بانک‌ها و موسسات مالی ایران تحریم هستند و واردات اقلام بشردوستانه نیاز به بانک دارد؛ بدون بانک چگونه می‌توان واردات انجام داد؟ البته همانطور که گفته شد، سیاست‌های تحریمی دولت ترامپ شکست خورده است و اگرچه مشکلاتی برای مردم عزیز کشورمان ایجاد شده اما اهدافی که از این سیاست دنبال می‌‌کردند، محقق نشده است.


واکسن‌‌‌های تولیدشده در دنیا بین ۴ تا ۴۰ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند؛ بنابراین کل هزینه تهیه واکسن مورد نیاز برای مردم کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار می‌شود و این هزینه‌‌ای نیست که یک دولت یا حکومت را فلج کند اما این هزینه باعث می‌‌شود که هرچه سریع‌تر معیشت و اقتصاد مردم به حالت عادی برگردد و قطعا هزینه‌های اقتصادی کمتری به کشور تحمیل خواهد شد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار