کد خبر: ۱۴۸۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
سرانجام واکسن کرونا در ایران

سلامت نیوز: در روزهای اخیر موجی از اظهارنظرهای غیرتخصصی درباره واکسن کرونا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است؛ اگرچه چنین اظهارنظرهایی به دلیل نوپدید بودن ویروس کرونا تا حدی طبیعی به نظر می‌رسد اما پافشاری برخی از افراد بر خطرناک‌بودن واکسن کرونا و اینکه عوارض بسیار شدید و حتی وجود دست‌های پشت‌پرده و توطئه در تولید واکسن اوضاع را بیش از همیشه نگران‌کننده کرده و سبب شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،کسانی که از ابتدای شروع همه‌گیری منتظر ساخت واکسن این بیماری بودند، حالا به دیده شک و تردید به آن نگاه کنند. طرف دیگر این مطالبه‌گران کسانی هستند که همچنان تهیه و تزریق هرچه سریع‌تر واکسن کرونا را یک مطالبه عمومی می‌دانند و معتقدند هرچه زودتر این واکسن به دست مردم برسد، خسارت کمتری را متحمل خواهیم شد و زودتر از این بحران خارج می‌شویم.

بحران شیوع ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن در جهان، مشکلات سابق هر کشوری را عمیق‌تر کرده و چشم‌انداز بازگشت به شرایط عادی را در هاله‌‌ای از ابهام فرو برده است. بحران و همه‌گیری بیماری کرونا که تاکنون بیش از ۷۷ میلیون نفر را در جهان مبتلا و بیش از یک میلیون و ۷۱۲ هزار نفر را به کام مرگ کشانده، موجب بیکاری ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان شده است.

همین موضوع باعث شده از واکسن کرونا به عنوان پایان پاندمی و رونق اقتصاد و معیشت یاد شود. از زمانی که یکی از نمایندگان سابق تهران به درست یا غلط، اعلام کرد سهمیه خرید واکسن ایران در سازمان بهداشت جهانی و اتحادیه کوواکس باطل شده است، تا امروز بسیاری از مردم با اعتراض به این موضوع خواستار خرید واکسن ایرانی بودند تا اینکه اخیرا وزیر بهداشت خبر خوبی درباره واکسن کرونا اعلام کرد و گفت ایران 16.5 میلیون دوز واکسن کرونا از اتحادیه کوواکس خریداری کرده است.

دکترسعید نمکی، وزیر بهداشت درباره تأمین واکسن کرونا از طریق کواکس هم گفته بود سهمیه ما در کواکس از بین نرفت و به دلیل نقل و انتقال پول، این روند کمی طول کشید و خوشبختانه مشکلاتش حل شد.اما این چند روز رسانه‌های ضدایرانی فارسی‌زبان اخبار تحریف‌شده زیادی را در این‌باره منتشر ‌کردند. روز گذشته آقای حسن روحانی، رییس‌جمهور در مورد واکسن گفت: «این رسانه‌های ضدایرانی که خیلی هم پررو هستند، واقعیت‌ها را تحریف می‌کنند و روی موج سوار می‌شوند. مدت‌ها گفتند همه دنیا واکسن می‌زنند و ایران پول ندارد یا دارد و نمی‌تواند پرداخت کند. مردم توجه کنند از همان روزهای اول یکی از اقدامات، ساخت واکسن و خرید واکسن بود.»

چطور می‌توان به آمریکا اعتماد کرد؟

رییس‌جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا درباره خریداری‌‌کردن واکسن اظهار‌کرد: تمامی تبلیغاتی که می‌شد نادرست و نارواست. بله، ایران حتما به دنبال ساخت واکسن است و همزمان هم به دنبال خرید واکسن تاییدشده هستیم. حتما آمریکایی‌ها در این کار، کارشکنی ‌کردند و فعالیت خبیثانه و رذیلانه در همه‌جا از سوی آمریکایی‌هاست. چطور می‌توان به شما(آمریکا) اعتماد کرد! شما که در دزدی معروفید، شما که مترصد هستید پولی از ما پیدا کرده تا آن را بگیرید، چگونه می‌توان به شما اعتماد کرد.

پولی را از بانکی تهیه کردیم تا واکسن را از کوواکس بخریم ولی آنها گفتند باید اوفک اجازه دهد. آنها آنقدر مردم و سازمان بهداشت جهانی را ترسانده‌اند که پول را تهیه و آن کشور با انتقال پول موافقت کرده، اوفک هم قبول کرده ولی گفتند پول ابتدا باید به بانک آمریکایی بیاید.

روحانی در مورد نقش FATF در تهیه واکسن کرونا بیان کرد: «من کاری ندارم که FATF موثر است یا نه؛ اما ما چهار لایحه دادیم که دو تای آن تصویب شد و دولت هم می‌خواهد دو تای دیگر آن هم تصویب شود. وی ادامه داد: مردم فکر نکنند ما مشکل نداریم. اینکه مقام معظم رهبری گفتند تحریم را بی‌اثر کنید، ما هر لحظه داریم این کار را انجام می‌دهیم. هر لحظه که پولی وارد کشور و کالایی صادر می‌شود، بدانید ساعت‌ها برای این کار جنگیده شده است؛ این کاری است که از سال ۹۷ ساعت‌ها و به صورت لحظه‌ای انجام شده است.»

اگرچه تا این لحظه گفته شده که واکسن در ابتدا برای برخی گروه‌های حساس ارائه می‌شود اما تجربه نشان داده هر گروهی که دسترسی راحت‌تری به واکسن داشته باشد، بدون رعایت حق‌تقدم آن را استفاده خواهد کرد. در این راستا آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور نیز صبح شنبه در مراسم اختتامیه جشنواره ملی زن و علم (جایزه مریم میرزاخانی) که در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم یک روز زودتر از هر جای دنیا واکسن معتبر و موثر تامین و وارد کنیم، یک لحظه هم درنگ نخواهیم کرد، گفت: حتما مردم مطمئن باشند که وزارت بهداشت دستورالعمل‌‌‌های شفافی تدوین و اعلام خواهد کرد و و احدی خارج از آن دستورالعمل‌ها نمی‌تواند به واکسن دسترسی پیدا کند.

درواقع هیچ مقام دولتی و خانواده مقام دولتی حق ندارد خارج از آن دستورالعمل‌ها به واکسن دسترسی پیدا کند و همه مردم مشابه هم به واکسن دسترسی پیدا خواهند کرد.معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: طبیعی ا‌ست که مقابله با این ویروس اصلی‌ترین مسأله ماست؛ ما در همه زمینه‌ها حتما تلاش داریم که تولید داخل داشته باشیم و امروز کار حداقل ۹۷درصد داروی مورد نیاز در داخل انجام می‌شود و در زمینه واکسن نیز حتما تلاش می‌کنیم در داخل تولید کنیم، اما این یک مسیر است؛ طبیعی است اگر همه مسیرهای تولید واکسن را با موفقیت طی کنیم، ممکن است چند ماه طول بکشد. وی تاکید کرد:

اطمینان می‌دهم که دولت از تمام ظرفیت‌‌‌های خود در زمینه تامین واکسن استفاده می‌کند و تاکنون جلسات متعددی با وزرای خارجه و بهداشت و رییس کل بانک مرکزی و معاونان آنها برگزار کرده‌ام تا موانع احتمالی که وجود دارد را برطرف کنیم. تحریم‌ها در هر زمینه‌ای که فکر کنیم، برای ما ایجاد مانع می‌کند ولی به فضل الهی توان مدیریتی کشور جوری است که بتواند تحریم‌ها را بی‌اثر کند. معاون اول رییس‌جمهوری تصریح کرد: مردم مطمئن باشند که وزارت بهداشت و درمان دستورالعمل‌های شفاف تهیه و تدوین خواهد کرد و به اطلاع افکار عمومی خواهد رساند و اینگونه نیست که احدی خارج از دستورالعمل‌ها و قبل از مردمی که در اولویت هستند، بتواند به واکسن دسترسی پیدا کند.

این روزها گفته‌های ضد و نقیضی درباره واکسن کرونا به گوش می‌رسد که شاید در ماه‌های آینده بر حجم آنها اضافه شود؛ البته تا حدی این اظهارنظرها می‌تواند طبیعی باشد زیرا کووید۱۹ یک بیماری نوپدید است و همچنان در بین مردم نوعی از شک و تردید نسبت به اصل قضیه وجود دارد. از سوی دیگر خودِ بحث واکسن نیز جدید است و به همین دلیل احتمال دارد بعد از انجام تست‌ و تایید و در جریان آن، عوارضی را نشان دهد زیرا لازم است واکسن در تعداد بسیار بالا امتحان شود.

بر همین اساس، ضعف اطمینان تا حدودی پذیرفته است و باید در همه فرایندها، کار با تکنیک‌های دقیق علمی و با تامل و تحمل پیش برود.آنچه مسلم است درباره کووید۱۹ دشمنی‌ها و گاهی تشکیک‌هایی وجود دارد اما به طور حتم مسوولان کشور، واکسن تاییدنشده و در مرحله آزمایش کشورهای دیگر را در ایران روی مردم تست نخواهند کرد. در این بین خوشبختانه کشور ما ایران جزو کشورهای سازنده واکسن است که به مرحله کارآزمایی انسانی نیز رسیده و امید می‌رود پس از انجام تست و طی مراحل موفقیت به تولید، توزیع و دسترسی عمومی هم برسد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار