کد خبر: ۱۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
«تجارت » شرايط جديد پرداخت تسهيلات مسكن را بررسي مي كند
وام ۸۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومانی از سوی شورای پول و اعتبار به تصویب رسید اما موضوع بازپرداخت این وام به یکی از مباحث اصلی در این روزها تبدیل شده است، زیرا با احتساب روند کنونی بازپرداخت وام‌ها، دریافت کنندگان وام ۸۰ میلیونی باید بیش از یک میلیون تومان اقساط ماهیانه پرداخت کنند.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي، براین اساس، در حال حاضر اقساط وام ۴۵ میلیون تومانی مسکن که ۳۵ میلیون تومان بابت خرید و ۱۰ میلیون تومان برای جعاله پرداخت می‌شود، با احتساب پرداخت ۱۰ ساله به رقمی حدود ۸۵۰ هزار تومان می‌رسد که پرداخت این مبلغ هم برای بسیاری از متقاضیان بسیار سنگین است.
بنابراین دوبرابر شدن این وام، اقساط را افزایش می‌دهد و برای متقاضیانی که تاکنون قدرت خرید مسکن نداشتند بطور حتم پرداخت این اقساط دشوار خواهد بود ضمن آنکه هر متقاضی باید بخشی از هزينه خرید مسکن را هم از محل پس اندازهای خود بپردازد.

آپارتمان ۵۰ متری، ۱۵۰ میلیون تومان
در حال حاضر و با وجود رکود بازار مسکن، حداقل قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در مناطق متوسط رو به پایین شهر تهران حدود ۳ میلیون تومان است؛ بنابراین یک خانواده برای خرید یک آپارتمان ۵۰ متری باید ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کند که با کسر مبلغ ۸۰ میلیون تومان وام مسکن، ۷۰ میلیون تومان باقی می‌ماند و خریدار باید از محل پس اندازهای خود آن را بپردازد.هرچند که بخشی از متقاضیان سعی می‌کنند با اجاره واحد خود، مبلغی را هم از این طریق به هزینه خرید اضافه کنند اما بازهم برای خرید یک آپارتمان نوساز در شهر تهران باید مبلغ زیادی به عنوان پس انداز پرداخت شود، به همین دلیل دریافت وام ۸۰ میلیون تومانی نمی‌تواند کمکی به مشکل خانه‌دار شدن بخش زیادی از متقاضیان کند.

اقساط ماهانه یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی وام ۸۰ میلیونی
معاون اعتبارات بانک مرکزی با تاکید بر این‌که وام‌های جدید مسکن به هیچ وجه تورم‌زا نیست،مي‌گويد:در بازپرداخت 12 ساله تسهیلات ۸۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومانی میزان اقساط ماهانه به ترتیب یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ۸۶۲ هزار تومان و ۵۷۵ هزار تومان است.
اصغر میرمحمدصادقی با بیان این‌که کسانی می‌توانند از مصوبه وام 80 میلیون تومان مسکن بهره‌مند شوند که از تسهیلات بانکی برای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند، اظهار مي‌كند: دوره سپرده‌گذاری در حساب صندوق پس انداز یکم (خانه اولی‌ها) حداقل باید یک سال باشد و به ازای هر شش ماه یک برابر سپرده گذاری تسهیلات پرداخت خواهد شد.
وی با بیان این‌که به این سپرده سود سپرده کوتاه مدت (10 درصد) تعلق می‌گیرد،مي‌افزايد:‌ نرخ سود تسهیلات مسکن برای خانه‌ اولی‌ها  14 درصد و بازپرداخت آن  حداکثر 12 سال است.
وی با تاکید بر این‌که سپرده گذاران حساب ممتاز بانک مسکن نمی‌توانند از مزایای این حسال در حساب صندوق پس انداز یکم استفاده کنند، تصريح مي‌كند:‌بانک مسکن باید منابع خود را در این‌باره مدیریت کند و حق ندارد از محل منابع وصولی پرقدرت بانک مرکزی برای پرداخت این تسهیلات استفاده کند.

عدم توان بانک‌ها در پرداخت وام ۶۰ میلیونی
موضوع دیگری که در خصوص پرداخت وام‌های جدید مسکن مطرح است، شکستن انحصار بانک مسکن و پرداخت این وام از سوی دیگر بانک‌ها است. در واقع از این پس متقاضیان می‌توانند با مراجعه به هر یک از بانک‌ها وام تا سقف ۶۰ میلیون تومانی به شیوه فروش اقساطی دریافت کنند.
اما کارشناسان نظام بانکی معتقدند در حال حاضر بانک‌ها توان پرداخت این وام با مبلغ سود پایین و مدت زمان طولانی بازپرداخت را ندارند، بنابراین استقبال دیگر بانک‌ها از این وام بعید به نظر می‌رسد و یا اگر هم باشد بسیار اندک است.

سود ۸۵ میلیون تومانی وام ۸۰ میلیونی مسکن خانه اولی‌ها
با احتساب بازپرداخت ۱۲ ساله تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۴ درصد سالانه، خانه اولی‌ها باید ۸۵ میلیون تومان سود پرداخت کنند یعنی آنها در پایان سال دوازدهم بابت وام مذکور ۱۶۵ میلیون تومان پرداخت خواهند کرد.
بر این اساس تسهیلات 80 میلیون تومانی مسکن برای یک خانه‌ اولی در تهران حدود 165 میلیون تومان آب می‌خورد، به عبارت دیگر سود تسهیلات مذکور حدود 85 میلیون تومان خواهد بود.
همچنین سود تسهیلات 60 میلوین تومانی هم حدود 124 میلیون تومان است، سود وام 40 میلیون تومانی حدود 83 میلیون تومان خواهد بود.

تعداد وام‌ها بیش از 80 هزار فقره در سال نیست
ایرج رهبر، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن تهران با اشاره به تصویب وام 80 میلیونی خرید و 60 میلیونی ساخت مسکن مي‌گويد: این تسهیلات در مدت طولانی حدود یک سال به بازار مسکن کمک خواهد گرد، زیرا حداقل یک‌سال زمان می‌برد تا سرمایه‌گذاران بانکی بتوانند بر روی سپرده‌هایشان این وام را دریافت کنند.
وی تصریح مي‌كند: افزایش نرخ وام مسکن و ساخت چند حسن دارد و تحرکاتی در بازار مسکن ایجاد خواهد کرد، اما امیدواریم محدودیت‌ها در این بخش برداشته شود.
رهبر با اشاره به کافی نبودن میزان سرمایه در نظر گرفته شده برای این تسهیلات گفت: وام‌هایی که اعلام کردند، 80، 60 و 40میلیون تومان است که شرایط خاصی دارد و باید سرمایه‌گذاری یک‌ساله‌ای انجام شود. همچنین تعداد وام‌ها بیش از 80 هزار فقره در سال نیست و این محدودیت گرچه برخروج از رکود موثر است، اما بین یک میلیون و 200 هزار تا 500 هزار واحد مسکونی در کشور نیاز است که تنها 80 هزار مورد آن با این وام در کشور فراهم می‌شود که این درصدی نیست که تاثیر آن‌چنانی داشته باشد.
رییس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن تهران با اشاره به وام ساخت مسکن نیز اظهارمي‌كند: با 60 میلیون تومان وام با بهره 24 درصدی منابع مالی گرانی برای ساخت فراهم شده است که باعث کاهش قیمت مسکن نمی‌شود.
در هرحال آنچه مشخص است برسرراه اجرايي شدن مصوبه شوراي پول واعتبار از يك سو واستقبال مردم وبانك‌ها از‌اين مصوبه از طرف ديگر موانع وچالش‌هاي جدي وجود دارد كه طبيعتا بايد توسط كارشناسان و مردان اقتصادي دولت تدبير واميد به طور موشكافانه مورد تحليل وبررسي قرار بگيرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار