کد خبر: ۱۴۹۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
رئیس شورای رقابت مطرح کرد؛
شیوا گفت:برای قیمت گذاری ۵۵ درصد خودرو‌ها از فرمول قدیمی شورای رقابت و برای ۴۵ درصد مابقی از فرمول جدید استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،رضا شیوا رئیس شورای رقابت در نشست خبری در خصوص قیمت گذاری خودرو، گفت: مدتی است مسائل مختلف در خصوص خودرو مطرح می‌شود و هر فردی نظرات جداگانه‌ای دارد. شورای رقابت هیچ سخنگویی ندارد به جزء رئیس شورا  که مسئول است.

او بیان کرد: یکی از وظایف شورای رقابت  این است که تا آنجا که می‌تواند برای بازار‌های رقابتی برنامه ریزی کند و بازار را رقابتی کند. شورا وظیفه دارد برای کالا‌های انحصاری، قیمت تعیین کند.

شیوا ادامه داد: باید شرکت‌های مختلف به این بازار رجوع کنند تا بازار رقابتی شود،خودرو بازاری دارد که می‌توان آن را رقابتی کرد. تولید کنندگان بیشتری باید به این بازار اضافه شوند.

رئیس شورای رقابت افزود: در کشور مان واردات نداریم و اکنون امکان آزادسازی واردات وجود ندارد. وزارت صمت و‌سازمان گسترش به دنبال حمایت از دیگر خودروسازان به جز ایران خودرو و سایپا هستند تا بازار رقابتی شود.

شیوا ادامه داد: تمام تولید کنندگان باید تولید را افزایش دهند. همانطور که همه می‌دانند مقدار زیادی از تقاضا برای خودرو کاذب است و به همین دلیل مشکلاتی برای برنامه ریزی ایجاد می‌کند.

رئیس شورای رقابت گفت: باید عرضه متناسب با تقاضا باشد و همین تقاضای کادب مشکل ایجاد کرده است. برای اینکه مردم زیان نبینند به خرید سکه و ارز و دلار و خودرو رجوع می‌کنند.

رئیس شورای رقابت گفت: اکنون با یک تقاضای بالایی رو به رو هستیم و در این بازار دلالان و واسطه گران اضافه می‌شوند. پیوسته می‌توان گفت اکثر خریداران دلال هستند و قیمت منصفانه نشان می‌دهد رانتی در جامعه وجود دارد.

او ادامه داد: تمام کسانی که در قرعه کشی شرکت می‌کنند دلال و واسطه گر نیستند و تنها درصدی متقاضی واقعی هستند. به دنبال این هستیم تولید را افزایش دهیم. شورای رقابت بررسی مجددی در خصوص قیمت گذاری انجام خواهد داد.

این مقام مسئول تشریح کرد: فرمولی برای تعدادی از خودرو‌ها که متفاوت با دستور العمل گذشته است. آزادسازی زمانی اتفاق می‌افتد که بازار رقابتی داشته باشیم.

خودرو‌ها رقیب دیگری در شرکت‌های تولید کننده دارند. اکنون ۳ خودروساز دیگر به ۲ خودروساز بزرگ‌اضافه شده اند و به دنبال تقویت خودروهایشان هستند. مقرر شده خودروسازان ۵۰ درصد تولید را افزایش دهند و خودروسازان بخش خصوصی از این دستورالعمل تبعیت خواهند کرد.

او ادامه داد: امسال باید موانع تولید را رفع کرد. ۲ خودروساز اظهار می‌کنند که زیان می‌دهند و بحث‌های مفصلی در این خصوص شده است. یکی‌از بحث‌ها در اقتصاد صرف به مقیاس است، یعنی هر چه تولید افزایش یابد هزینه تولید کاهش می‌یابد.

شیوا گفت: حمایت بسیار خوب از تولید می‌کنیم و خودروسازانی که اضافه می‌شوند به این صنعت از آن‌ها حمایت خواهیم کرد و استقبال خوبی از آن‌ها خواهیم کرد. آنچه با خودروسازان صحبت شده، خودرو‌ها را به ۲ دسته تقسیم کرده ایم. خودر‌هایی که در گذشته وجود داشتند و دیگری خودرو‌های جدید که تازه تولید شده است.

این مقام مسئول گفت: خودرو‌هایی که قیمت پایین و تیراژ پایین دارند، ۵۵ درصد ظرفیت به خودرو‌هایی که اقتصادی‌تر هستند و عامه مردم می‌توانند خرید کنند، اختصاص می‌یابد که آن‌ها از دستور العمل شورا تبعیت می‌کنند، خودرو‌های جدید هم که ۴۵ درصد فرمول جدید دارند و بر اساس این فرمول استفاده می‌کنند.

شیوا گفت: یکی از معضلات و مشکلات این است که افراد در گذشته خرید کردند و خودرو را هنوز تحویل نگرفته اند و فکر می‌کردند خودرو گران می‌شود، نباید مردم این ریسک را کنند. اینکه حواله خریدند به امید اینکه قیمت این مقدار باشد، نباید اعتراض کنند، نهاده‌های تولید افزایش داشته است و باید هم از خودروساز هم مصرف کننده حمایت کنیم.

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: هم باید تولید حمایت شود، هم تولید کننده و هم مصرف کننده که ما حمایت لازم را داریم. کسانی که علاقمند به سرمایه گذاری بلند روی خودرو هستند باید مراقبت باشند تا ببیند می‌توانند در زمان تحویل خودرو را به قیمت روز تحویل بگیرند. هنوز خودروساز نمی‌داند قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل چقدر است، چطور مردم این ریسک را می‌کنند و خودرو ثبت نام می‌کنند.

در حال تکمیل...

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار